3p

Az oroszok háborúfinanszírozási forrásainak elzárása céljából az orosz olajexport ma életbe lépett európai uniós embargója óriási kihívást jelent nemcsak az öreg kontinens, de az egész világ ellátása szempontjából – mondta Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője laptársunk, a Privátbankár számára adott interjúban.

Pletser Tamás a Privátbankár számára adott interjúban részletesen körüljárta, hogy várhatóan milyen hatással lesz az unió orosz nyersolajra kivetett, mától hatályos embargója a világ energiapiacára, lehetnek-e ellátási problémák, ha a vártnál nagyobb lesz az orosz kitermeléscsökkenés. Az energiaszakértő kiemelte, hogy a nyersolaj esetében mától, a finomított kőolajtermékek esetében 2023. február 5-től lép hatályba a tilalom. Megjegyzi, hogy átmeneti kivételt tettek az olyan uniós tagállamokba importált, csővezetéken érkező nyersolajokkal, amelyek földrajzi helyzete sajátos függőséget okoz az orosz energiaellátástól – így hazánk számára is –, és ennek megszüntetéséhez nem rendelkeznek életképes alternatív lehetőségekkel. Mivel az EU-ba szállított orosz olaj nagy része tengeri úton érkezik, a korlátozások az Európába irányuló orosz olajimport 90 százalékát lefedik. Az embargóval az a szándék, hogy hatására jelentősen csökken Oroszország kereskedelmi nyeresége.

Pletser Tamás: Nem lennék meglepve, ha nálunk lenne hamarosan az adók és járulékok nélküli legmagasabb üzemanyagár Európában. Így végül sokkal rosszabbul járunk majd, mint árstop nélkül. Fotó: Facebook
Pletser Tamás: Nem lennék meglepve, ha nálunk lenne hamarosan az adók és járulékok nélküli legmagasabb üzemanyagár Európában. Így végül sokkal rosszabbul járunk majd, mint árstop nélkül. Fotó: Facebook

A benzinárstop kivezetésével kapcsolatban hangsúlyozta, hogy ebben a kérdésben koránt sem annyira optimista, mint Holoda Attila, aki lapunknak amellett érvelt, hogy ezt a benzin- és dízelársapka-rendszert január 1-étől kivezeti a kormány. Pletser Tamás sokkal inkább tart attól, hogy mivel nehéz azt belátni, hogy a közel egy éve bevezetett rendszer megbukott, a kormány inkább tovább pofozgatja.

Abban messzemenőkig egyetért viszont Holoda Attilával, hogy amennyiben a kormány mindenképpen segíteni akar, azt célzott támogatásokkal tegye, ne a kiskereskedelmi árak szabályozásával, ne a piac szétverésével. Szerinte a piaci folyamatokat meg lehetne tartani, és bizonyos csoportokat közvetlenül támogatni.

Szerinte ugyanis előbb-utóbb vissza kell állítani a korábbi, tavaly november 15-e előtt egyébként teljesen jól működő kiskereskedelmi piacot, amelyben az elmúlt egy év mérhetetlen károkat okozott. Miután visszaáll a piaci verseny, a kevesebb megmaradt szereplő a kisebb verseny miatt viszont vaskosabban fog árazni. Így a fogyasztók 1–2 év alatt a 480 forint/liter adta árelőnyt szépen visszaadják a szolgáltatóknak. Hangsúlyozta:

„Nem lennék meglepve, ha nálunk lenne hamarosan az adók és járulékok nélküli legmagasabb üzemanyagár Európában. Így végül sokkal rosszabbul járunk majd, mint árstop nélkül.”

Szerinte a legjobb példa az árstop által eltorzított kínálat és az így fellépő hiány okozta problémákra, amit Zsiday Viktor szokott mondani: Argentínában 1200 termék árát fagyasztották be, ezzel pedig 200 százalékos inflációt okoztak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!