5p

A magyar cégvezetők 60 százalék bízik a magyar GDP növekedésében, ugyanakkor csak 39 százalék számít saját vállalatának növekedésére – ismertette a PwC Magyarország vezérigazgatója a tanácsadó cég csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

A cégvezetők 70 százaléka szerint gyorsul a következő 12 hónapban a világgazdaság növekedési üteme — ismerteti a kutatást az MTI.

Radványi László a tanácsadó cég 14. Magyarországi Vezérigazgatói Felmérésének eredményeit ismertetve elmondta: a magyar cégvezetők még soha nem bíztak ennyire a globális gazdaság növekedésében, ugyanakkor a saját vállalatuk jövőbeni kilátásai kapcsán nem voltak még ennyire pesszimisták.

Külföldön minden rózsásabbnak látszik
Külföldön minden rózsásabbnak látszik
Fotó: Depositphotos

A bevételek növekedésében bízó 39 százalékos arány összhangban van a globális felmérés eredményeivel, ugyanakkor a világjárvány előtt ez az arányszám még 90 százalékon állt.

A magyar gazdasági növekedési kilátásaival kapcsolatban minden hatodik cégvezető számít gyorsulásra, 21 százalék lassulást vár, és 19 százalék nem vár változást. A friss felmérés adatai összhangban vannak a 2024-es eredményekkel.

A tájékoztatás szerint a magyar vállalatvezetők 415 forintos eurót, 4,8 százalékos inflációt és 1,8 százalékos GDP növekedést várnak átlagosan 2025-ben.

A megkérdezettek 99 százaléka szerint idén véget ér az orosz-ukrán háború, és 82 százalék válaszolta, hogy 2034-ben vezetheti be Magyarország az eurót.

Némivel több létszámbővítés

Mezei Szabolcs, a PwC Magyarország cégtársa elmondta: a megkérdezettek 40 százaléka létszámbővítést tervez az idén, az előző évi 36 százalék után, létszámcsökkentést 13 százalékuk tervez, ami 2 százalékponttal alacsonyabb a 2024-es adatnál.

A külső, fenyegető tényezők közül itthon a szakképzett munkaerő hiányától tartanak leginkább a vezérigazgatók (44 százalék), majd az inflációt, a makrogazdasági volatilitást (38 százalék) és a kiberkockázatot (38 százalék) említették.

A globális felmérésben a szakképzett munkaerőhiányt a cégvezetők 23 százaléka tartotta kockázatnak, de jóval kevesebben gondolták a többi tényezőt, mint amelyek rendkívüli vagy nagymértékű kitettséget jelent cégük számára.

Üzleti modellváltás?

A hazai vezérigazgatók 37 százaléka úgy látja, hogy a jelenlegi üzleti modellben a vállalata 10 éven belül elveszíti életképességét, ez az arány 6 százalékponttal csökkent az előző évhez képest, és 12 százalékuk számít arra, hogy cégvezetői mandátuma tíz évnél hosszabb lesz.

A legtöbben az erős iparági versenyt (48 százalék), a szabályozási környezet változását (47 százalék), a költségek emelkedését (46 százalék) és a kereslet csökkenését (44 százalék) jelölték meg külső tényezőnek, amelyek veszélyeztetik cégük életképességét.

A magyar vállalatvezetők jellemzője, hogy cégük rövidebb életképességének okaként magasabb arányban választják a külső tényezőket, mint társaik világszerte – mutatott rá Mezei Szabolcs.

A változásra való képességet jelzi, hogy az elmúlt öt évben a magyar cégek 55 százaléka fejlesztett innovatív termékeket vagy szolgáltatásokat – szemben a világban kapott 38 százalékos eredménnyel, 40 százalékuk fogott stratégiai partnerségbe és 38 százalék indult el új ügyfélkör felé.

A mesterséges intelligenciával is egyre jobban meg kell barátkozni
A mesterséges intelligenciával is egyre jobban meg kell barátkozni
Fotó: Depositphotos

Felvásárlás

A magyarországi vállalatok 29 százaléka, a világ vállalatainak 55 százaléka tervezi azt, hogy a következő három évben más vállalatokat megvásárol. Ezzel a lépéssel az érintett cégek több mint fele (54 százalék) nem lép át másik iparágba Magyarországon, a világban ez az arány 37 százalék.

Míg a hazai, akvizíciót tervező vállalatok elsősorban a saját jelenlegi versenytársaikat kebeleznék be, addig világszerte a felvásárlás inkább az új iparágakba való belépést segíti elő – mondta Mezei Szabolcs.

A vállalatvezetők 20 százaléka mondta azt, hogy cégénél nincs szerepe a generatív mesterséges intelligenciának (genAI), a többi 80 százalék egyértelműen hatékonyságnövekedésről számolt be az AI-nak köszönhetően.

A megkérdezettek közel fele (46 százalék) válaszolt úgy, hogy a genAI miatt növekedett a beosztottak hatékonysága, míg 16 százalék szerint a jövedelmezőség, 12 százalék szerint a bevételük nőtt.

Amíg a globális felmérésben a cégvezetők 48 százaléka számít arra, hogy a technológia növelni fogja a cége bevételeit a következő 12 hónapban, a magyarországi részarány ennél kisebb, 42 százalék volt – ismertette Mezei Szabolcs.

Orbán Gábort látták a leginspirálóbbnak

A PwC magyarországi felmérését 2024 októbere és decembere között vették fel, amely során 252 hazai vállalat vezérigazgatóját kérdezték meg személyes interjú keretében.

A kutatásban részt vevő cégvezetők válaszai alapján idén Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója nyerte a 2024-es PwC az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat.

Erről laptársunk a szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Privátbankár részletesen is beszámol.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!