7p

A nyugdíjas infláció ugyanis decemberben emelkedett, miközben az általános fogyasztóiár-index stagnált. Ez magyarázatul szolgálhat arra, miért stopolta le a kormány szerdán az élelmiszerek árát, hiszen e termékek az idősek fogyasztói kosarában az átlagnál nagyobb mértékben szerepelnek.

Kezdjük a jó hírrel. Az infláció decemberben nem emelkedett tovább. Más kérdés, hogy nem is lassult. Mint arról beszámoltunk, az éves fogyasztóiár-index a 2021-es év utolsó hónapjában 7,4 százalék lett, hajszálra ugyanannyi, mint novemberben. Magyarán a hazai pénzromlás maradt a közel 14 éve nem látott csúcson.

Decemberben a nyugdíjasoknak még mélyebben kellett a zsebükbe nyúlniuk. Fotó: depositphotos
Decemberben a nyugdíjasoknak még mélyebben kellett a zsebükbe nyúlniuk. Fotó: depositphotos

Pedig a piaci szereplők és az elemzők arra számítottak, hogy az infláció lefordul a rekordmértékről, decemberre a legpesszimistább jóslat is csak 7,2 százalékot tartalmazott, ezzel szemben volt, aki 6,9 százalékos indexet prognosztizált.

Az inflációt gerjesztő tényezőket végigfutva már érthető, miért döntött a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közlése előtt két nappal a kormány az élelmiszerárakba történő beavatkozás mellett. Azok ugyanis az előző év decemberéhez viszonyítva az átlagnál nagyobb arányban, 8 százalékkal drágultak.

Ha megnézzük annak a hét terméknek az éves áremelkedését, amelyek ellenértékét a kormány visszarendelte a 2021. október 15-ei szintekre, akkor a következő derül ki a KSH adataiból:

  • az étolajért 26,8,
  • a lisztért 23,7, 
  • a baromfihúsért 13,4 százalékkal
  • a tejért 12,1 százalékkal 
  • a kristálycukorért 11,2 százalékkal

kellett átlagban többet fizetni 2021 decemberében, mint egy évvel korábban.

A hetedik árstopolt termék (a baromfihús két tétellel is szerepel, a csirkemellel és a csirkefarháttal), a sertéscomb viszont olcsóbb lett egy év alatt, kilója 40 forinttal került kevesebbe, 1410 forintba a múlt hónapban, mint az előző év azonos időszakában – ez csaknem 3 százalékos árcsökkenés!

De akkor sem tűnik indokoltnak a sertéscomb bekerülése a kivételezetti körbe, ha azt nézzük, hogyan alakult a decemberi átlagára az egy hónappal korábbihoz, azaz novemberhez képest, hiszen itt is árcsökkenés történt – igaz, az évesnél szerényebb mértékű, 10 forintos, azaz kevesebb, mint 1 százalékos.

Ezzel szemben a másik hat termék árának befagyasztását akár alá is támaszthatja, hogy röpke egy hónap alatt, azaz decemberben mennyivel drágultak:

  • a tej 7,8,
  • a kristálycukor 3,7,
  • a cukor 2,9,
  • a baromfihús 2,7,
  • az étolaj 2,1
  • a liszt 2

százalékkal.

Ugyanakkor a száraztésztáért 3,4, a kenyérért 3,1, a sajtért 2,4, a tojásért pedig 2,3 százalékkal kellett többet leszurkolni 2021 utolsó havában az egy hónappal korábbihoz viszonyítva – ezek mégis kimaradnak a „jóból”. Éves szinten pedig a kenyér áremelkedése több, az árstopos körbe bekerült termékéét meghaladta, decemberben 15,2 százalékkal kellett átlagban többet fizetni érte, mint 2020 utolsó hónapjában. 

„A lisztnél a BL-55-ös típusú lisztet érinti a korlátozás, ez szerintem a kenyér árára is hatni fog” – jelentette ki ezen alapvető élelmiszer kimaradását firtató kérdésre Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Ha pedig megnézzük a nyugdíjas inflációt, akkor érhetővé válik, miért pont az idősek fogyasztói kosarában az átlagnál nagyobb súllyal szereplő élelmiszerek árát fagyasztották be Orbán Viktorék. Miközben a decemberi, az előző év azonos időszakához viszonyított pénzromlás ugyanúgy 7,4 százalék volt, mint novemberben, addig a nyugdíjasok helyzete rosszabbodott: az ő éves inflációjuk 20 bázisponttal lett magasabb, 6,7 százalék.

Ennek ellenére a decemberi inflációs adatok miatt a kormánynak nincs kötelezettsége a nyugdíjasok felé, Orbán Viktorék kiegészítő emelése ugyanis 4,8 százalékos átlagos inflációs mértékig biztosítja a járandóságaik értékállóságát. Más kérdés, hogy ennek mértéke meglehetősen szerény, mindössze 0,2 százalékos, tekintettel az éves átlagos nyugdíjas infláció 4,6 százalékos 2021-es mértékére. Ugyanakkor az is igaz, hogy a kormány – már csak az április 3-ára kiírt választásokat is szem előtt tartva – az utóbbi hónapokban számos intézkedéseivel próbált kedvezni az időseknek, pont ezzel is hozzájárulva az infláció gyorsulásához.

Ami a jövőt illeti, azt lapunk kérdésére Gulyás Gergely nem tudta konkretizálni, hogy az átmenetileg, három hónapra elrendelt élelmiszerár-stop a kormány számításai szerint mennyivel mérsékelheti az inflációt. Csupán azt számszerűsítette, hogy az eddigi négy beavatkozás – a már 2013 óta érvényben lévő rezsicsökkentés, az üzemanyagárak 480 forinton történő befagyasztása három hónapra, 2022. február 15-éig, a változó kamatozású lakossági jelzáloghitelek kamatstopja fél évre, 2022. június 30-áig, valamint az élelmiszerár-stop – együttesen 2 százalékponttal mérsékelheti az inflációt. Amiből arra lehet következtetni, hogy a kormányzati piactorzító intézkedések nélkül akár 7 százalék is lehetne a 2022-es fogyasztóiár-index, hiszen azt tegnap Gulyás is megerősítette, hogy a kormány erre az évre 4,9-5 százalékos inflációval számol.

Ezzel szemben Nagy János, az Erste Bank makrogazdasági elemzője úgy véli, „a héten bejelentett élelmiszerárrögzítés minimális mértékben fékezheti a termékcsoport drágulását az idei második hónaptól, de az inflációs pályában nem hoz változást.” A lapunknak elküldött értékelése szerint bár januártól a bázishatás is kedvezőbben alakul, illetve áprilistól kifut a tavalyi jövedékiadó-emelés hatása is, a decemberi adatok még inkább rávilágítanak arra, hogy az alapfolyamatokban egyelőre nem várható lassulás. Nagy rámutatott arra, hogy február elején kulcsfontosságú adat érkezik, ami az egész év tekintetében meghatározó lehet: a megemelkedett energia- és nyersanyagárak miatt bekövetkező átárazás jelentős része az év első hónapjában mehet végbe. 

Ami pedig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) középtávú, 3 százalékos inflációs célját illeti, annak elérését az Erste makrogazdasági elemzője csak 2023-ra várja. Egyrészt, bár a lakossági rezsiárakat egyelőre nem befolyásolja az energiaárak száguldása, a vállalati szektor jelentős része nincs védve, így a következő hónapokban beépülhet a drágulás. Másrészt több ágazat is alsó hangon 10-20 százalékos áremelést vetített előre 2022-re. Harmadrészt a következő hónapokra előirányzott expanzív fiskális politika (szja-visszatérítés és -mentesség, minimálbér-emelés stb.) továbbra is felfelé mutató kockázat az árdinamika tekintetében. Mindent egybevetve Nagy úgy véli, az idei infláció vélhetően meghaladja majd az 5 százalékos mértéket.

Kérdés, miként reagál az MNB a piac és az elemzők által vártnál gyengébb decemberi inflációs adatokra. Bár meglehet, hogy miként a kormány, úgy a jegybank is már ezek tudatában lépett csütörtökön, amikor nem emelte tovább a tavaly novemberben irányadónak kikiáltott egyhetes betétei 4 százalékos kamatát, amiből arra lehet következtetni, hogy ezt a szintet elegendőnek tartja ahhoz, hogy a fogyasztóiár-indexet leszorítsa az általa erre az évre kitűzött 4,7-5,1 százalék közötti mértékre.

Mindenesetre a forint árfolyamából arra lehet következtetni, hogy a befektetők sem tudják pontosan, mi a helyzet, illetve, hogy mit is tegyenek. Például a hazai fizetőeszköz leginkább mérvadó, euróval szembeni árfolyama ugyan a KSH-adatközlése után némileg meglepő módon viszonylag nagyot, 1 egységet erősödött, megközelítve a 354-es szintet, azt követően egy hevesebb libikóka után dél körülre gyakorlatilag visszagyengült oda, ahonnan 9 óra előtt állt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!