4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Legalábbis egy friss jelentés szerint igen.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) friss elemzése éles kritikát fogalmazott meg a kormány egyedi kormánydöntésen (EKD) alapuló állami támogatási rendszeréről, a jelentés szerint ugyanis nemcsak eredményeket, hanem komoly kockázatokat is hordoz, sőt, egyes esetekben valós költségvetési torzításokat is eredményezhet.

A Portfolio által szemlézett jelentésből kiderült, Magyarországra 2020 óta több mint 10 000 milliárd forintnyi nettó közvetlentőke-befektetés (FDI) érkezett, amelynek kétharmada nem friss tőkeérkezésként, hanem újrabefektetett jövedelemként jelent meg a statisztikákban. Ez utóbbi a vállalatok adózott eredményéből származik, amelyet nem fizetnek ki osztalékként, hanem a cégnél hagynak további működtetésre. Mint írták, ennek következtében a külföldi közvetlentőke-befektetések állománya 2024 második negyedévére elérte a 42 000 milliárd forintot.

A külföldiek jártak jól?

Az ÁSZ jelentése szerint egyedi kormánydöntések rendszere a beruházásösztönzés kiemelt eszköze Magyarországon, amelyen keresztül 2020 és 2023 között a kormány összesen több mint 800 milliárd forintot ítélt oda különféle vállalati projektek támogatására. Ezekből külön kiemelkedik a 2021-es év, amikor 223,2 milliárd forintnyi támogatást hagytak jóvá, melynek 90 százaléka külföldi tulajdonú cégekhez került. A portál emlékeztetett, a legnagyobb összegű egyedi támogatás (76,4 milliárd forint) az SK On Hungary iváncsai akkumulátorgyárához kapcsolódott.

A Portfolio kiemelte, a magyar kormány európai viszonylatban is kiemelten bőkezű, ha a cégek ösztönzéséről van szó: GDP-arányosan egyetlen tagállam sem költött annyit támogatásokra az EU-ban, mint Magyarország az Európai Bizottság friss kimutatása szerint – igaz, ebbe nemcsak az EKD-kifizetéseket számították bele. Az EKD-támogatások közel felét azok a vállalatok kapták, amelyek stratégiai megállapodást kötöttek a kormánnyal, a legnagyobb kedvezményezettek közé tartozik a Bosch, a Mercedes, a Hankook vagy a Samsung – tette hozzá a cikk.

Óriási pénzeket kell kiegyensúlyozni - a külföldiek járnak igazán jól?
Óriási pénzeket kell kiegyensúlyozni - a külföldiek járnak igazán jól?
Fotó: Depositphotos

Fontos aggályok

Az Állami Számvevőszék elemzése alapvetően arra a három szempontra koncentrált, hogy az EKD-k esetében milyen szempontok alapján döntenek a támogatásokról, mennyire megalapozottak ezek, valamint hogy mennyire térültek meg.

A cikk szerint az ÁSZ elsőként az előkészítési folyamatot vizsgálta meg. Megállapították, hogy támogatási döntések fő mércéje a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség által számított államháztartási megtérülés. Ez elsősorban három tényezőn alapul, a munkahelyekhez kapcsolódó adó- és járulékbevételeken (szja, tb), a bérekből származó fogyasztás miatti áfa- és jövedékiadó-bevételen, valamint a vállalati szinten megjelenő társasági adón, iparűzési adón és innovációs járulékon.

A Portfolio kiemelte, az ÁSZ több ponton is megkérdőjelezte a modell megalapozottságát, mivel a Számvevőszék véleménye szerint a számítások nem veszik figyelembe, hogy a munkaerőpiac gyakorlatilag teljesen lefedett – a támogatás nyomán létrejött munkahelyekre felvett dolgozók tehát nem feltétlenül a munkanélküliek közül kerülnek ki, hanem máshonnan szívják el őket.

Emellett kifogásolták például, hogy nem szerepelnek a számításban az alternatív lehetőségek (mi történne, ha nem támogatnák a projektet?), de a támogatásra fordított közpénz alternatív felhasználási lehetőségeivel sem számoltak. A portál kiemelte,

a legélesebb kritika pedig talán az, hogy az EKD-eljárásokban az infrastruktúra- és közműfejlesztések (például közutak, energiaellátás) költségeit sem vonják be a nettó jelenérték-számításba.

A jelentés így arra a megállapításra jutott, hogy a HIPA által alkalmazott modell így jelentősen túlbecsüli a támogatás államháztartási előnyeit. Az ÁSZ szerint a valós költségvetési hatás sokkal alacsonyabb lehet.

A jelentés emellett komoly hiányosságként nevesíti, hogy a támogatási döntések előkészítése során a nemzetgazdasági hatások vizsgálata elmarad, pedig pont ezek lehetnének a szempontok, amelyek indokolhatják a közpénzek célzott elköltését.

Reagált a KKM

A Külgazdasági és Külügyminisztérium szerkesztőségünknek megküldött levelében reagált az ÁSZ jelentésére. Amellett, hogy félretájékoztatást említettek, a tárca kiemelte:

A megjelent cikkek állításaival ellentétben ugyanis az ÁSZ jelentése valójában javaslatokat, kiegészítéseket fogalmaz meg egy alapvetően jól működő rendszerhez. Ez bárki számára világos lehet, aki ténylegesen elolvassa a jelentést, vagy annak legalább a vezetői összefoglalóját.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!