4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Megint új állami megrendeléshez jutott a NER egyik oszlopos tagja, Szíjj László. Cége, a Duna Aszfalt Zrt. építheti a ZalaZone tesztpálya több elemét mintegy 500 millió forintért.

Aprópénznek tűnő, de szép nyári ajándékkal lepte meg a közbeszerzési hatóság a NER egyik vezéralakjának cégét: a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Zrt. (DA) építheti meg a ZalaZone járműipari tesztpálya több nagyobb elemét is mintegy 500 millió forintért – derül ki a TED eredményhirdetéséből. Csak ez a cég pályázott.

A ZalaZone fogadóépületének és az irányító toronynak a látványterve (forrás: zalazone)
A ZalaZone fogadóépületének és az irányító toronynak a látványterve (forrás: zalazone)

A vállalatnak sietnie kell, hiszen a mintegy 45 milliárd forintba kerülő, 260 hektáron elterülő tesztpályát elvileg az év végéig be kell fejezni, s ennek fontos része a bevállalt munka. Nem lehet kétségünk, hogy ez maradéktalanul teljesülni fog, miután Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője, egyben a tesztpálya és a mellette épülő harcjárműgyár miniszteri biztosa bejelentette: a pálya 90 százalékos készültségi szinten van, év végére teljesen elkészül.

A milliárdos nagyvállalkozó cége nem új szereplő ennél a megaprojektnél. Egyebek mellett a vállalat hozta létre a pár hete átadott katonai off road pályát, közös produkcióban a Szabadics Zrt.-vel. (A három pályaelem a járművek sárban való tesztelését, mászóképeségét és kezelhetőségét, valamint tartósságának vizsgálatát teszi lehetővé.) Egy kapcsolódó, másfél kilométeres autópálya-szakasz is a nevéhez fűződik, azt az aszfaltcsíkot már használják is. A NER másik oszlopos tagja, a Mészáros Lőrinchez tartozó ZÁÉV Zrt. magasépítési megbízásokat nyert el a ZalaZone-nál.

Mit kell elvégeznie a Duna Aszfaltnak a nettó 501 269 728 forintért a legújabb megbízásnál? Egyebek mellett gépkocsimosót kell létesíteni a benzinkút északi oldalán, bővíteni szükséges az úgynevezett technikai épület körüli parkolót. Ezen felül tereprendezési feladatok várnak a cégre a pályanedvesítő rendszer vezérlőkonténerek térségében a kis sebességű kezelhetőségi pályánál, az úgynevezett Dombok modulnál és a Fékfelületnél, továbbá a Fogadóépület környezetében. 

De ez még nem minden, hiszen az új közművek is a cég munkatársainak keze nyomát viselik majd a Domboknál és a kis sebességű kezelhetőségi pályánál. Szintén vállalta a cég, hogy térvilágítást épít ki a Fogadóépület, a Technikai épület, a Fékfelület, Dinamikus Felület parkolójában és más felületeken.

Máshoz is ért a vállalat, ezért lehet az, hogy rábízták az autópálya modulhoz kapcsolódó hírközlési alépítmény rendszer kiépítését, a belső középfeszültségű elektromos hálózat bővítését, ennek során egy nagy transzformátort is kiépítenek. 

További vállalás, hogy védőcsöveket épít egyes modulok keresztezéséhez, megépíti a zajmérő felületet, kifejleszti a fékfelülethez kapcsolódóan a vízelvezető rendszert. És nem feledkezik meg arról sem, hogy kerítést emeljen az egyetemi létesítmények és a tesztpálya közé. A ZalaZone-nál egyébként sűrűn fordulnak meg miniszterek, államtitkárok vagy kormánypárti képviselők, a presztízs beruházás friss mérföldköveként a napokban ünnepélyesen felavatták az önvezető járművek tesztelésére készült speciális útfelületet.

Ez a most elnyert közbeszerzés, legalábbis annak ellenértéke eltörpül a többi nagy megbízás mellett a Duna Aszfaltnál. De nyilván minden fillérért le kell hajolni, s ha más egyébként sem vállalta (mint jeleztük, csak a Duna Aszfalt indult), akkor ez is elfér a zsákban - gondolhatta Szíjj László és csapata. A milliárdos tényleg nem panaszkodhat, hiszen rengeteg közbeszerzést nyert az elmúlt években. Cége 91,9 milliárd forintért építi meg például a Paks alatti új, 950 méter hosszú Duna hidat és a kapcsolódó útszakaszokat, az egyik épp az erőműhöz vezet majd. A munkaterületet idén februárban vették át, több szakaszban tart majd az építkezés, 2023-2024 során lehetnek átadások.

Ugyancsak a DA irányítja az M4-es autópálya tiszaugi szakaszán készülő Tisza-híd és a kapcsolódó hálózat kivitelezését. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő 2021 őszén szeretné átvágni a szalagot a hídon, a munkáért a DA 51 milliárd forintot kaphat. Az M6-os Bóly és országhatár közötti szakaszát 2024 elejére kell befejeznie. Ott a Strabaggal párban dolgozik, a konzorcium nettó 89 milliárd forintért vállalta a munkát.

Szíjj László az építőipari kivitelezés mellett igyekszik bebiztosítani magát az alapanyagok terén is. Ezért történhetett, hogy idén februárban felvásárolt egy nagy betongyárat Debrecen környékén, pont azt, amelyik a BMW-gyárhoz közeli terepen a legnagyobb versenytársa volt. Ott már javában dolgoznak a kapcsolódó infrastrukturális beruházásoknál, noha a gyárépület kivitelezése még nem kezdődött meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!