Aprópénznek tűnő, de szép nyári ajándékkal lepte meg a közbeszerzési hatóság a NER egyik vezéralakjának cégét: a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Zrt. (DA) építheti meg a ZalaZone járműipari tesztpálya több nagyobb elemét is mintegy 500 millió forintért – derül ki a TED eredményhirdetéséből. Csak ez a cég pályázott.
A vállalatnak sietnie kell, hiszen a mintegy 45 milliárd forintba kerülő, 260 hektáron elterülő tesztpályát elvileg az év végéig be kell fejezni, s ennek fontos része a bevállalt munka. Nem lehet kétségünk, hogy ez maradéktalanul teljesülni fog, miután Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője, egyben a tesztpálya és a mellette épülő harcjárműgyár miniszteri biztosa bejelentette: a pálya 90 százalékos készültségi szinten van, év végére teljesen elkészül.
A milliárdos nagyvállalkozó cége nem új szereplő ennél a megaprojektnél. Egyebek mellett a vállalat hozta létre a pár hete átadott katonai off road pályát, közös produkcióban a Szabadics Zrt.-vel. (A három pályaelem a járművek sárban való tesztelését, mászóképeségét és kezelhetőségét, valamint tartósságának vizsgálatát teszi lehetővé.) Egy kapcsolódó, másfél kilométeres autópálya-szakasz is a nevéhez fűződik, azt az aszfaltcsíkot már használják is. A NER másik oszlopos tagja, a Mészáros Lőrinchez tartozó ZÁÉV Zrt. magasépítési megbízásokat nyert el a ZalaZone-nál.
Mit kell elvégeznie a Duna Aszfaltnak a nettó 501 269 728 forintért a legújabb megbízásnál? Egyebek mellett gépkocsimosót kell létesíteni a benzinkút északi oldalán, bővíteni szükséges az úgynevezett technikai épület körüli parkolót. Ezen felül tereprendezési feladatok várnak a cégre a pályanedvesítő rendszer vezérlőkonténerek térségében a kis sebességű kezelhetőségi pályánál, az úgynevezett Dombok modulnál és a Fékfelületnél, továbbá a Fogadóépület környezetében.
De ez még nem minden, hiszen az új közművek is a cég munkatársainak keze nyomát viselik majd a Domboknál és a kis sebességű kezelhetőségi pályánál. Szintén vállalta a cég, hogy térvilágítást épít ki a Fogadóépület, a Technikai épület, a Fékfelület, Dinamikus Felület parkolójában és más felületeken.
Máshoz is ért a vállalat, ezért lehet az, hogy rábízták az autópálya modulhoz kapcsolódó hírközlési alépítmény rendszer kiépítését, a belső középfeszültségű elektromos hálózat bővítését, ennek során egy nagy transzformátort is kiépítenek.
További vállalás, hogy védőcsöveket épít egyes modulok keresztezéséhez, megépíti a zajmérő felületet, kifejleszti a fékfelülethez kapcsolódóan a vízelvezető rendszert. És nem feledkezik meg arról sem, hogy kerítést emeljen az egyetemi létesítmények és a tesztpálya közé. A ZalaZone-nál egyébként sűrűn fordulnak meg miniszterek, államtitkárok vagy kormánypárti képviselők, a presztízs beruházás friss mérföldköveként a napokban ünnepélyesen felavatták az önvezető járművek tesztelésére készült speciális útfelületet.
Ez a most elnyert közbeszerzés, legalábbis annak ellenértéke eltörpül a többi nagy megbízás mellett a Duna Aszfaltnál. De nyilván minden fillérért le kell hajolni, s ha más egyébként sem vállalta (mint jeleztük, csak a Duna Aszfalt indult), akkor ez is elfér a zsákban - gondolhatta Szíjj László és csapata. A milliárdos tényleg nem panaszkodhat, hiszen rengeteg közbeszerzést nyert az elmúlt években. Cége 91,9 milliárd forintért építi meg például a Paks alatti új, 950 méter hosszú Duna hidat és a kapcsolódó útszakaszokat, az egyik épp az erőműhöz vezet majd. A munkaterületet idén februárban vették át, több szakaszban tart majd az építkezés, 2023-2024 során lehetnek átadások.
Ugyancsak a DA irányítja az M4-es autópálya tiszaugi szakaszán készülő Tisza-híd és a kapcsolódó hálózat kivitelezését. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő 2021 őszén szeretné átvágni a szalagot a hídon, a munkáért a DA 51 milliárd forintot kaphat. Az M6-os Bóly és országhatár közötti szakaszát 2024 elejére kell befejeznie. Ott a Strabaggal párban dolgozik, a konzorcium nettó 89 milliárd forintért vállalta a munkát.
Szíjj László az építőipari kivitelezés mellett igyekszik bebiztosítani magát az alapanyagok terén is. Ezért történhetett, hogy idén februárban felvásárolt egy nagy betongyárat Debrecen környékén, pont azt, amelyik a BMW-gyárhoz közeli terepen a legnagyobb versenytársa volt. Ott már javában dolgoznak a kapcsolódó infrastrukturális beruházásoknál, noha a gyárépület kivitelezése még nem kezdődött meg.