6p

A szállodásoknak eddig a kormánynak, a jövőben viszont az önkormányzatoknak címezve kell készíteniük a lobbianyagokat az Airbnb-lakások ellen. Csokorba szedtük, hogy eddig milyen javaslataik voltak.

A hagyományos taxisoknak mintegy másfél-két évig tartott, amíg sikerült kilobbizniuk a törvényalkotóknál az Uber kitiltását 2016-ban. A hagyományos szállodások viszont már legalább 2015 óta folyamatosan gyártják a különböző elemzéseket a döntéshozóknak arról, hogy a rövid távú lakáskiadás, vagyis az Airbnb-szektor mennyire káros számukra. Jobbnál jobb ötletekkel álltak elő az évek során, hogy elmondják, miként kellene szerintük igazságot tenni.

Most is egyelőre csak részeredményeket értek el a legalább 5-6 éves lobbimunkával, hiszen Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt csütörtökön is csak azt jelentette be: az önkormányzatokra bízza a kormány az Airbnb szabályozását. A lakáshotelek ügyének szabályozására majd rendeletben adhatnak jogot a települési önkormányzatoknak.

A Gazdaságvédelmi Operatív Törzs már elfogadta a rövid távú lakáskiadás korlátozására vonatkozó javaslatot. Eszerint éves szinten 120 vendégéjszakában, idén október és december vége között pedig 30 napban maximalizálnák a turisztikai célú lakáskiadást. Az önkormányzatok azonban még bárhogy dönthetnek. Hétfőn aztán be is nyújtották a parlamentnek az Airbnb-törvényt, mely - borítékolható - megszavazása esetén már augusztus elsején élesedik is.

Megnéztük, hogy a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége milyen kreatív javaslatokkal rukkolt elő korábban a versenytárs megregulázására. Az első csomagot 2015 szeptemberében publikálták, és az itt szereplő ötletek alapján még örülhetnek is az Airbnb szektor szereplői, ha a 120 napos szabállyal megússzák az ellenük irányuló hadjáratot.

  • Vizsgálni szükséges, hogy az esetenként több tucat, közel 100, azaz nagyobb mennyiségű lakást a tulajdonosoktól bérbe vevő, majd azokat saját honlapjukon, internetes foglalási portálokon forgalmazó, sokszor professzionálisan, szinte szállodaként működtető vállalkozások milyen működési engedély alapján üzemelnek? Tevékenységük mennyiben legális? Mekkora a forgalmuk? Használnak-e pénztárgépet? Az be van-e kötve a NAV-hoz? Ezek működési feltételeit is szabályozni szükséges.
  • Meggondolandó, hogy lakások kereskedelmi célú hasznosítása esetében építményadó fizetésére legyenek kötelezettek.
  • Munkaügyi ellenőrzések is szükségesek, mert a tapasztalatok szerint főleg a lakások takarítását – nagyobb mennyiségű lakást működtető vállalkozásoknál, az egyéb munkákat végzők jelentős részét is bejelentés nélkül, feketén foglalkoztatják
  • Megfontolandó a lakáskiadásnál bizonyos korlátok bevezetése. Pl. lakást csak 3 napnál hosszabb tartózkodásra lehessen bérbe adni, vagy évente maximum 90 napra lehessen ezt megtenni, esetleg a turisztikai főidényre korlátozni.

Tehát már 2015-ben a szállodások azt látták volna helyesnek, ha az állam ráküldi az adóhatóságot és a munkaügyi ellenőröket a lakáskiadókra, és a mostani 120 nap helyett inkább évente csak 90 napra lehessen kiadni egy lakást. A következő csomagot 2016 nyarán publikálta a Szállodaszövetség.

  • Megfontolásra javasoljuk, hogy a rövid távú bérbeadásnál korlátozzák az évi bérbeadás napjainak számát. 60-90-120 napra, ellimitálják a bérbeadásra kerülő napok számát.
  • javasoljuk a jelenlegi szobánkénti 32 ezer forint éves átalányadó mértékének felülvizsgálatát Budapesten.

Tehát 2016-ban már azt is szívesen látták volna jogszabályba foglalva, hogy csak évente csak 60 napra lehessen rövid távon kiadni a lakásokat. A következő csomagra 2018-ig kellett várni, ekkor már szívélyes hangot is megütöttek, ami annak köszönhető, hogy Budapesten dübörgött a turizmus.

Az is megállapítható, hogy a Budapest iránt a pénzügyi-gazdasági válság – azaz 2010 óta, ami a mélypont volt turizmusunkban – olyan mértékben nőtt a turisztikai kereslet, hogy a lakások rövid távú bérbeadása eddig nem hatott negatívan a szállodák forgalmára - olvasható a Szállodaszövetség 2018 májusában megjelent elemzésében.

Tehát mivel a szállodák a pénzüknél voltak, ezért már nem kérték olyan hangosan az Airbnb megregulázását. Sőt, a dokumentumban le is írják, hogy a rövid távon bérbe adott lakások működését nem betiltani, hanem szabályozni kell. 

  • Szabályozások, korlátozások: például, hogy egy tulajdonos hány lakást vihet a piacra, hogy egy lakásban egyidejűleg hány vendéget fogadhatnak, hogy évente hány napra adható bérbe egy-egy lakás

Tehát itt már nem volt számszerűsítve, hogy a szállodások meglátása szerint maximum hány napig adhatná ki egy tulajdonos a saját lakását. Nem tartott sokáig a békülékenyebb hangnem, hiszen 2019 augusztusában már jött is a következő javaslatcsomag a szállodásoktól.

A hazai, budapesti szállodák üzletmenetére eddig nem volt érezhető negatív hatása a magánlakás piac elmúlt években végbement robbanásszerű növekedésének. Ugyanakkor a fővárosi szállodák számára jelentős kockázatokat látunk. 

Ebben az anyagban sem volt konkrét javaslat, de azt hangsúlyozták, hogy a nemzetközi példák szerint újra kell szabályozni - különösen a professzionális, több lakást üzemeltető - vállalkozások tevékenységét, adózását olyan formában, hogy az azonos legyen a kereskedelmi szálláshelyeket működtető vállalkozásokkal szemben támasztott követelményekkel.

Most tehát egy olyan törvény születhet, amely szerint a helyi önkormányzatok dönthetik el, hogy a településen vagy budapesti kerületben milyen szabályok vonatkoznak majd a rövid távú lakáskiadásra. Ez azt is jelenti, hogy ezentúl már nem a parlamentnek és a kormánynak kell készíteni a lobbianyagokat, hanem a 3200 települési önkormányzatnak. Bár természetesen az Airbnb Budapesten a legelterjedtebb, és itt várhatók változások, de ettől még az összes balatoni településen, minden megyeszékhelyen Szegedtől Győrig, valamint kisebb falvakban Tiszakanyártól Felcsútig dönteni kellhet majd a képviselő-testületekben, hogy 120 napban korlátozzák-e rövid távú lakáskiadást vagy sem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!