Bár az uniós előírásra és az esetleges kötelezettségszegési eljárásra hivatkozott Gulyás Gergely kancelláriaminiszter, továbbra sem tudni, milyen számok alapján tervezik ilyen óriási mértékben, literenként 32 forint 55 fillérrel emelni az üzemanyagok (vagyis az átlagban jelenleg 579 forintba kerülő benzin és a péntektől 568 forintot kóstáló gázolaj - a szerk.) jövedéki adóját január 1-jével. A csütörtöki Kormányinfón érdeklődtünk a Miniszterelnökséget vezető miniszternél, hogy mi alapján kalkulálták az adóemelés mértékét, de annak ellenére, hogy egzakt számok alapján kiszámítható, mennyi lehetne az uniós irányelvben meghatározott, gázolaj esetén literenként 33, illetve benzin esetén 35,9 eurócentes adóminimum forintban, konkrétumot nem tudtunk meg.
A kormányzat Brüsszelre mutogatása egyértelműen politikai kommunikáció, az erre vonatkozó kérdésünkre a miniszter úgy válaszolt, hogy a minimumszintet el kell érni. Gulyás Gergely azt mondta,
„sajnos nem forintban határozták meg, nyitottak lennénk erre is”.
Arra a felvetésünkre, hogy az adó emelése helyett a forint erősítése is megoldást jelenthetne a problémára, a kancelláriaminiszter úgy replikázott, hogy „a forint, ha jól olvastam, talán épp önöknél, a világ legjobban erősödött valutája volt az elmúlt hónapokban” (persze volt honnan, hiszen 2022 végén több mint 8 százalékkal volt gyengébb a hazai fizetőeszköz az euróval szemben, mint az év elején - a szerk.).
Emlékeztettünk arra, hogy még 2010-ben és 2016-ban is megfelelt a minimumadó szintjének a forintban meghatározott jövedékiadó-mérték, amire a miniszter annyit mondott, hogy „ez forint-euró szerinti számítást igényel minden esetben”. Felvetettük, hogy a költségvetést – ahogy azt korábban Gulyás Gergely mellett Varga Mihály pénzügyminiszter is közölte – 385 forintos átlagárfolyamon tervezték, az uniós minimumszintnek pedig több mint 420 forintos euróárfolyamnál felel meg a megemelt, forintban meghatározott adómérték. Gulyás Gergely viszont úgy véli, ha ennél alacsonyabb szinten húznák meg az adót, kötelezettségszegési eljárást indítanának az ország ellen (márpedig egyre, a 3 százalékos GDP-arányos költségvetésihiány-korlát idei túllépése miatt már számíthat Magyarország 2024-ben - a szerk.).
Mint arról korábban beszámoltunk, a kabinet tervei szerint 50 dolláros olajár felett a benzinre 152 forint 55 fillér, míg a gázolajra 142 forint 90 fillér adót vetnének ki literenként. Ez a költségvetés tervezése során figyelembe vett 385 forintos euróárfolyam mellett 39,6, illetve 37,1 eurócentnek felel meg, azaz
benzin esetében literenként 3,7 centtel, gázolajnál pedig literenként 4,1 centtel több adót szednek be Orbán Viktorék, mint amennyi az irányelvben elvárt minimum.
Azonban, ha elfogadjuk a kabinetnek azt az állítását, hogy csak az uniós minimumra emelik a jövedéki adó forintban meghatározott mértékét, az azt jelentené, hogy a Pénzügyminisztériumban 425-433 forint körüli euróárfolyammal számolnak. Ilyen gyenge forintra csak a monetáris politikai eszköztár tavaly október közepi átalakítása (kamatemelés, egyhetes helyett egynapos tenderek bevezetése) előtt volt példa.
A Kormányinfóról szóló percről percre tudósításunkat itt olvashatják: