„Amennyiben foglaltál időpontot koronavírus elleni oltásra, ám úgy alakult, hogy mégsem tudtál megjelenni az adott időpontban, de szeretnél egy másik időpontot foglalni, a rendszer nem fog beengedni” – írta meg tapasztalatait a reddit.com-on egy fiatalember, aki pusztán csak egy új időpont gyors megadásában reménykedett, ehelyett kálváriát járt. Pedig csak be akarta tartani a szabályokat.
A posztból kiderül, hogy nem lehet egykönnyen új időponthoz jutni az időpontfoglaló rendszerben, mert az eredeti foglalás 19 napig marad aktív, ezért ennyi ideig nem tud módosítást kérni az illető.
„Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor mégis miként tud az ember ismét belépni és oltáshoz jutni ... Átolvastam többször is az érintett honlapok GYIK-szekcióját, és elárulom: nem adnak rá választ” – írja a pórul járt kommentelő.
Elsőként azt a telefonszámot hívja, amit a visszaigazoló emailben kapott, de a hívott fél többszöri próbálkozás ellenére sem elérhető. Következik az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) ügyfélszolgálata, amelyet 1 óra kitartó hívogatás után el is ér. Azt az információt kapja, hogy le kellett volna telefonon mondania a foglalt időpontot maximum az előző napon, az adott oltópontnál. (Ebben van igazság, de jól tudjuk, mindig adódhat olyan helyzet, amikor nem marad idő erre). Itt azt a tanácsot kapja, hívja fel az oltópontot, hogy töröljék utólag a foglalását.
De míg pédául a mozijegy foglalásakor a visszaigazoló emailben ott szerepel egy link, amelyen keresztül le lehet mondani a foglalást (vagy ha nem veszik át a jegyet kezdés előtt, akkor törlődik a foglalás), addig a vakcinaregisztráció visszaigazoló e-mailjében semmi ilyesmi nincs feltüntetve – hogy szánt szándékkal, vagy véletlenül, azt nem lehet tudni.
Az oltakozni akaró illető tehát hívja az oltópontot, de a hívott szám átmenetelig nem kapcsolható. Előveszi hát a kreativitását, s tárcsázza a kórház Google-ban található központi számát, amelybe ideiglenesen beköltöztették az oltópontot. Kiderül, hogy ami a kórház központi telefonszámaként van megadva, az a gyógyszertárban csörög. A gyógyszerész meglepődik, de segítőkész, és mond egy telefonszámot, ám a hívott számon előfizető nem kapcsolható. Az újratárcsázott segítőkész gyógyszerész további négy központi számot is megad, hátha valamelyik tényleg jó lesz végre.
40 perc után a túloldalon végre felveszi a kagylót az oltópont. Dióhéjban elmondja, milyen helyzetbe került, és kéri a segítségét, mert jó lenne végre megkapni az oltást, ha már az első héten regisztrált, még decemberben.
"Sajnos utólag nem lehet törölni időpontfoglalást. Azt csak az azt megelőző napon engedi a rendszer. Várni kell 19 napot, mert csak azután törlődik automatikusan” – kapja meg választ, mire hihetetlen önuralommal arra hivatkozik, hogy az EESZT Ügyfélszolgálata javasolta, hogy mondja le utólag. "Jó, hát meg lehet próbálni... Mondjon egy TAJ-számot!"
Majd a nevet és a születési dátumot is meg kell adnia, amely után feszült másodpercek telnek el a telefonban, ami alatt az egérrel klikkel az egészségügyis dolgozó, aki kis idő múlva közli: "rendben, törölve az időpont".
"Időpontfoglalásod törlésének még nem örültél ennyire. Eddig bent tartott levegő kifúj. Burkolt eufóriával megköszönöd a szíves segítséget és további szép napot kívánsz. Boldog vagy. Az új időpontra pedig, ha kell, négykézláb mászol el, mert ezt a kört nem akarod újra lefutni" - áll a poszt végén.
A beírás alatt többen is azt javasolják, hogy ha odamegy valaki másnap az oltópontra, s azt mondja, a főnök nem engedte el, 95 százalékos eséllyel beoltják, hiszen benne van a rendszerben. Más azt tapasztalta, hogy valaki véletlenül rossz időpontban állt be a sorba, mégis minden gond nélkül megkapta az oltását. Ezek szerint, ha nem szabálykövetők, sokkal inkább kreatívak vagyunk, minden megoldható. Hiszen az oltások korábbi szakaszában (mikor a hétvégi 70 ezres kampány meghiúsult) is előfordult, hogy aki épp egy oltópont felé járt, azt regisztráció nélkül beoltották.
Egyébként az újraregisztrálás okozhat még problémát. Például egyesek már azt pedzegetik, hogy a kínai oltás után végzett antitestvizsgálat miatt szeretnének harmadik oltást, mert a Sinopharm nem adott számukra megfelelő védelmet. Így viszont, amíg meg nem oldják ezt a problémát, bajos lesz napokon belül újraregisztrálniuk a rendszerbe.