3p

A törlesztési moratórium alatt senkinek sem kell számolnia váratlan tehernövekedéssel. Az ügyfelek bizonytalanságával, leendő „bajjal” riogató értelmezések tévesek. Az MNB és a bankok minden lehetséges kommunikációs fórumon tájékoztatják a fogyasztókat a fizetési stop feltételeiről.

A törlesztési moratórium nagy előnye, hogy nem csak átmeneti könnyebbséget ad az ügyfeleknek a – sokuknak a vírus miatti munkahelyi/családi változások nyomán a mentőövet jelentő – 9 hónapnyi törlesztési stoppal, de utána is garantálja a kiszámítható törlesztőrészletet. A moratórium miatt ugyanis 2021-től senkinek nem nőhet a havi törlesztője (ez csak a változó kamatozású hitelnél módosulhat, amihez nincs köze a moratóriumnak).

A fizetési stop alatti időszakban felgyűlő kamatokat nem csapják a tőketartozáshoz, vagyis nem lesz kamatos kamat. A kamatok teljesítésére az ügyfél hitelének futamideje hosszabbodik meg automatikusan, de úgy, hogy az önmagában nem jelent növekvő havi terhet, és a moratórium végén előre látható a lefutása.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) számításai szerint még egy jelentős, 10 millió forint tőketartozású, 4,5 százalékos THM-es, 10 éves hátralévő futamidejű lakáshitelnél is csak 5 hónappal nyúlik meg a futamidő a kamatok teljesítésére. Cserébe az ügyfél a veszélyhelyzetben kap azonnali segítséget úgy, hogy 70 ezer forint előnye lesz amiatt, mert pénzét a törlesztés helyett most másra tudja használni (nem kell pl. feltörni megtakarításait sem).

A törlesztési moratórium igénybevétele (vagy éppen a fizetés folytatása) ráadásul nem egyszeri, visszavonhatatlan döntés. A moratóriumot idén év végéig bármikor választhatja az ügyfél, ha élethelyzete kedvezőtlenebbé fordulna. A törlesztés felfüggesztése jelzés erről a banknak, de – különösen, ha csoportos beszedési megbízással történik a törlesztők levonása – érdemes döntésünkről tájékoztatni is a hitelnyújtót (pl. telefonos ügyfélszolgálaton). Ugyanígy bármikor lehetőség van folytatni az abbahagyott törlesztést is, ezt viszont – ha a bank emeli le a törlesztőrészletet - mindenképp jelezni kell hitelintézetnek.

Az MNB a törlesztési moratórium kezdetétől aktív kommunikációs kampányt folytat a hiteladósok tájékoztatására. A jegybank honlapján a moratóriumról Kérdések és válaszok menüpontot, illetve a járvány miatti összes pénzügyi intézkedés – így a moratórium - jellemzőit összefoglaló külön alhonlapot hozott létre. A jegybanki munkatársak 8 szakmai cikket jelentettek meg az ország legnagyobb portáljain a fizetési stop jellemzőiről, és folyamatosan rendelkezésre állnak az újságírók részére is. Az MNB Ügyfélszolgálata június elejéig kb. 1200 ügyfélmegkeresésre adott tájékoztatást a moratórium és a további pénzügyi intézkedések jellemzőiről. Június 8-tól újra akár személyesen is elérhetők a megyeszékhelyeken a Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák is, ők is szívesen adnak információt a moratórium jellemzőiről.

A pénzügyi intézmények is aktívan tájékoztatnak a moratóriumról, ezt az információnyújtást pedig a jegybank folyamatosan ellenőrzi. Ennek keretében az MNB eddig 30 bank honlapján közel 550 oldalnyi ügyféltájékoztatót tekintett át, s 146 felszólítást küldött el e banki honlaptartalmak korrigálására.

A moratórium iránti bizalmat jelzi, hogy június elejéig több millió adós döntött a hiteltörlesztési moratórium igénybevétele mellett és élvezi annak előnyeit ebben a nehéz gazdasági helyzetben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!