Mint az mfor megírta, a kormány nem januárban, hanem csak júliusban csökkentené jövőre a szociális hozzájárulási adót. A hatéves bérmegállapodás értelmében 2 százalékpontos vágásra kerülne sor - amivel a szochó mértéke 17,5 százalékra csökkenne - de ennek feltétele, hogy a reálbérek egy meghatározott időszakban 6 százalékkal emelkedjenek.
A kormány szerint azonban ezek a feltételek nem teljesülnek elég korán ahhoz, hogy a szochót már 2019 januárban csökkenteni lehessen. A 2019-es költségvetési törvényjavaslatban annyit közölnek erről, hogy majd az év második felében kerülhet sor a mérséklésre.
Ez azonban elfogadhatatlan a munkaadók számára. Leginkább azért, mert a kormány további minimálbér-emelésre készül. Papíron erről minden évben a munkaadók és munkavállalók állapodnak meg, de a kormány az elmúlt években aktívan igyekezett befolyásolni az egyezség létrejöttét.
Várhatóan így lesz ez idén is, csakhogy ezúttal komoly ellenállásra lehet számítani a munkaadók részéről. Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint veszélybe kerül a megállapodás a jövő évi minimálbér-emelésről, amennyiben a kormány ragaszkodik a szochó júliusi csökkentéséhez. Dávid szerint nyilvánvaló, hogy a reálbérre vonatkozó feltétel már idén teljesül, vagyis januártól akadály nélkül visszavágható lenne az adó. Portálunknak elmondta, erre a kormányzati tárgyalófelek figyelmét is felhívták a munkaadók képviselői egy hétfői egyeztetésen. A visszajelzések alapján pedig van esély rá, hogy a kormány megfontolja a szochó januári csökkentését.
Idén áprilisban egyébként a bruttó átlagkeresetek 12,6 százalékkal emelkedtek, s ugyanekkora mértékben nőtt a nettó is. Január és április között a nettó 12,4 százalékkal emelkedett, a reálkereset pedig 10,1 százalékkal. A 2019-es költségvetési törvényjavaslat szerint idén az év egészében 10,2 százalékkal emelkedhetnek a nettó átlagkeresetek, ami a 2,5 százalékos infláció mellett 7,5 százalékos reálkereset-bővülést jelent. Csakhogy a hatéves bérmegállapodás szempontjából ez lényegtelen. Abban azt mondták ki - elég nyakatekert szabályt alkotva -, hogy a bázisnak tekintett negyedévhez képest kell produkálni a 6 százalékos reál-növekedést. Bázisnak első alkalommal a 2018 első negyedévi mutatót kell figyelembe venni, amikor 10,2 százalékkal nőttek a reálkeresetek átlagosan. Amikor összejön a 6 százalékos plusz, az onnan számított második negyedév elején kerülhet sor az adócsökkentésre. Vagyis ha 2018 végén állna elő ez a helyzet, akkor leghamarabb 2019 márciusában lehetne vágni az adón. A kormány ezek szerint úgy számol, hogy 2019 első negyedévében teljesül a feltétel, így lehet hatályba léptetni a 17,5 százalékos szochót jövő júliustól.