3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A munkaadók a szochó januári csökkentéséhez kötik a megállapodást.

Mint az mfor megírta, a kormány nem januárban, hanem csak júliusban csökkentené jövőre a szociális hozzájárulási adót. A hatéves bérmegállapodás értelmében 2 százalékpontos vágásra kerülne sor - amivel a szochó mértéke 17,5 százalékra csökkenne - de ennek feltétele, hogy a reálbérek egy meghatározott időszakban 6 százalékkal emelkedjenek.

Dávid Ferenc üzent a kormánynak
Dávid Ferenc üzent a kormánynak

A kormány szerint azonban ezek a feltételek nem teljesülnek elég korán ahhoz, hogy a szochót már 2019 januárban csökkenteni lehessen. A 2019-es költségvetési törvényjavaslatban annyit közölnek erről, hogy majd az év második felében kerülhet sor a mérséklésre.

Ez azonban elfogadhatatlan a munkaadók számára. Leginkább azért, mert a kormány további minimálbér-emelésre készül. Papíron erről minden évben a munkaadók és munkavállalók állapodnak meg, de a kormány az elmúlt években aktívan igyekezett befolyásolni az egyezség létrejöttét.

Várhatóan így lesz ez idén is, csakhogy ezúttal komoly ellenállásra lehet számítani a munkaadók részéről. Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint veszélybe kerül a megállapodás a jövő évi minimálbér-emelésről, amennyiben a kormány ragaszkodik a szochó júliusi csökkentéséhez. Dávid szerint nyilvánvaló, hogy a reálbérre vonatkozó feltétel már idén teljesül, vagyis januártól akadály nélkül visszavágható lenne az adó. Portálunknak elmondta, erre a kormányzati tárgyalófelek figyelmét is felhívták a munkaadók képviselői egy hétfői egyeztetésen. A visszajelzések alapján pedig van esély rá, hogy a kormány megfontolja a szochó januári csökkentését.

Idén áprilisban egyébként a bruttó átlagkeresetek 12,6 százalékkal emelkedtek, s ugyanekkora mértékben nőtt a nettó is. Január és április között a nettó 12,4 százalékkal emelkedett, a reálkereset pedig 10,1 százalékkal. A 2019-es költségvetési törvényjavaslat szerint idén az év egészében 10,2 százalékkal emelkedhetnek a nettó átlagkeresetek, ami a 2,5 százalékos infláció mellett 7,5 százalékos reálkereset-bővülést jelent. Csakhogy a hatéves bérmegállapodás szempontjából ez lényegtelen. Abban azt mondták ki - elég nyakatekert szabályt alkotva -, hogy a bázisnak tekintett negyedévhez képest kell produkálni a 6 százalékos reál-növekedést. Bázisnak első alkalommal a 2018 első negyedévi mutatót kell figyelembe venni, amikor 10,2 százalékkal nőttek a reálkeresetek átlagosan. Amikor összejön a 6 százalékos plusz, az onnan számított második negyedév elején kerülhet sor az adócsökkentésre. Vagyis ha 2018 végén állna elő ez a helyzet, akkor leghamarabb 2019 márciusában lehetne vágni az adón. A kormány ezek szerint úgy számol, hogy 2019 első negyedévében teljesül a feltétel, így lehet hatályba léptetni a 17,5 százalékos szochót jövő júliustól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!