3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Titkosak a részletek, de következtetni lehet arra, hogy mi állhat a dokumentumokban. Nem szép dolgok.

A 444 a Budapest-Belgrád vasútvonal kapcsán Szerbia és Kína között létrejött - nyilvános - szerződések alapján próbál következtetni arra, milyen kitételek lehetnek a magyar kormány által Kínától felvett hitelek titkos szerződéseiben. Mint emlékeztetnek, az Orbán-kormány néhány év alatt nagyjából 1000 milliárd forintnyi adósságot halmozott fel Kínával szemben, azonban az ezekről szóló szerződéseket a kínai fél kérésére hivatkozva titkosították.

A szerb szerződésekből az derül ki, hogy Szerbia nagyjából 2 százalékos kamatra vett fel hitelt Kínától, összességében azonban 13 százalékkal nagyobb összeget a felvettnél.

A szerződésekben különleges kitételek is szerepelnek, a szerb kormány például kötelezettséget vállalt arra, hogy az összes többi hitele is legalább egyenrangú – vagy az lesz – a kínai hitellel, ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy egy csődeljárás során ne kerülhessen Kína más hitelező mögé a sorban.

"Fontos Kína számára az a kitétel, amely kizárja, hogy bármilyen adójellegű levonást eszközöljön Szerbia a törlesztések során. Ha ilyenre sor kerülne, akkor biztosítani kell a szerb államnak a levont összeget, és el kell utalnia azt Kínának. Nem mentség a törlesztés elmaradására az sem, ha valamilyen oknál fogva az éves szinten fizetendő összeg nem kerül bele a költségvetésbe. Egyrészt rögzítették a szerződésben, hogy szerepeltetni kell egy ilyen előirányzatot, másrészt ennek elmaradása sem mentesíti Szerbiát a fizetés alól"

- folytatja a cikk a kitételek sorát.

"Kína vizsgálhatja azt is, hogy mire és hogyan költötte el az ország a felvett hitelt. Ennek érdekében egyrészt félévente jelentést kell készítenie Szerbiának a projekt állásáról, a hitel felhasználásáról, másrészt Kína bármikor bármilyen információt kérhet a hitellel és a projekttel összefüggésben. Az ellenőrzést és a nyomon követést szolgálja az a kitétel is, miszerint a kínai hitelügyintézőnek hosszú távú és többszöri beutazásra jogosító vízumot kell kapnia."

Azt is vállalta Szerbia, hogy amíg vissza nem fizeti a hitelt, addig "nem folytathat olyan tevékenységet, amelyről Kína úgy gondolja, hogy az lényegesen és hátrányosan befolyásolja kötelezettségeinek teljesítését",.

Kína egy kormányváltás esetére is bebiztosította magát, ugyanis ha egy új kormány gátolná a szerződés teljesítését, akkor 30 napon belül kérhető a hitel visszafizetése.

Figyelemre méltó az is, hogy a hitelfelvevő elfogadta, hogy

"a szerződés aláírásával egyidejűleg visszavonhatatlanul lemond bármely választottbírósági eljárással vagy annak végrehajtásával kapcsolatos szuverén vagy más okból eredő mentelmi jogáról. Ez azért lényeges, mert az egész ügylet a kínai irányadó jog alapján született"

- írja a lap, amely hozzáteszi, hogy természetesen a Szerbia és Magyarország által aláírt szerződések között lehetnek nagy eltérések is, ám feltételezhető, hogy a fentiekhez hasonló kitételek szerepelhetnek a magyar-kínai hitelszerződésekben is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!