5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tíz éve még javában vásároltuk a nagydobozos televíziókat, a lapos képernyőjű készülékek pedig még csak mutatóban voltak a polcokon. Az okostelefonok is inkább csak elvétve voltak forgalomban, és operációs rendszerből a mára jórészt elfeledett Symbian volt használatban. A Financial Times év végi írása egy kis időutazásra hívja olvasóit: hogy nézett ki a digitális világ 2009-ben és milyen kütyüket álmodtak a jövőbe. 

iPad, Instagram és TikTok nélkül a világ

Képzeljük el a mindennapjainkat olyan, mára már megszokottá vált kütyük nélkül, mint például az iPad, az Alexa, vagy a virtuális valóságot elénk varázsló headset, olyan közösségi alkalmazások nélkül, mint az Instagram, a Snapchat vagy éppen a TikTok, de ma már ahhoz is komoly képzelőerőre lenne szükségünk, hogy az önjáró autók, vagy a magánhasználatú drónok nélküli életet el tudjuk képzelni - írja a Financial Times internetes kiadása.

Menjünk vissza 2009-be, amikor még senki sem sejtette, hogy a fent említett technikai csodák az életünk részei lesznek, és üdv 2029-ben is, ugyanis teszünk egy kis virtuális időutazást a nem oly’ távoli jövőbe, hogy meglessük, mi is vár ránk, ha a mostani előrejelzések bármelyike is helyesnek bizonyul.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

A 2009 egyszerre volt jó és rossz év a technológiai cégek számára. Tíz évvel ezelőtt az érintett cégek már szerencsésen átvészelték a pénzügyi válságot és a megszorítások, a költségek visszavágása helyett már az újabb fejlesztéseken törték a fejüket. A felhasználó vállaltok is már azon gondolkoztak, hogy mikor is vásárolják meg a Windows 7-et, amely 2009-ben váltotta fel a Vista operációs rendszert.

Uber, WhatsApp és Spotify még csak gyerekcipőben

Tíz évvel ezelőtt olyan későbbi fejlesztések magvait vetették el a cégek, melyekből aztán egészen új iparágak nőttek ki: az első bitcoint 2009 januárjában jelent meg, márciusban alapították meg az Uber, a Spotify is abban az évben startolt el az Egyesült Királyságban, ahogy a WhatsApp is, az Apple pedig elindította push notification szolgáltatását.

A világ egyik legnagyobb tanácsadó cége, a Gartner elemzője a csoportos beszélgetések tendenciáját elemezve jutott arra felismerésre, hogy hamarosan a privát csevegőszobák ideje fog eljönni. De legalább 2019-ig tartott, amíg Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a Facebook mostantól a magánbeszélgetésekre összpontosítja a figyelmét, nem pedig az addigi fő üzleti tevékenységének számító hirdetőtábláját favorizálja tovább.

2009 még csupán az okos telefon korszak kezdete; az iPhone ebben az évben mindössze két éves volt, az App Store pedig csak 2008 nyarán indult el, a 3G pedig inkább még csak a szerencsésebbeknek járt. 
A Nokia Symbian operációs rendszere továbbra is dominánsnak számított a felhasználók körében, ám 2010 már az Android éve. Az okostelefonokra kifejlesztett kiterjesztett valóság üzletileg csak egyetlen alkalommal hozott áttörést, mégpedig 2016-ban, a Pokémon Go játékkal.

A Mobclix 2009-ben azt jósolta, hogy az évtized végére a telefonok 95 százaléka képes lesz videofilmet forgatni, és a videobeszélgetések is igen gyakoriak lesznek. Igaza lett.

Blu-ray, vagy streaming?

Az Amazon második generációs Kindle e-olvasója berobbantotta a piaci versenyt, így lett a 2009-es év gyakorlatilag az olvasás éve. 2010-ben, amikor a versenytársak is elindították saját e-readerüket, a Gartner az e-olvasásnak hatalmas jövőt jósolt, ám igencsak elhamarkodottan, hiszen az Egyesült Államokban az e-könyvek eladása 2014-ben tetőzött, és a figyelem onnantól kezdve jelentősen csökkent a termék iránt.

A nagy dobozos, katódsugárzású televíziók még 2009-ben is jócskán lefőzték a plazma képernyős tévéket az eladási statisztikában, ám az LCD síkképernyős televíziózás lett pár éven belül a tévézés igazán kedvelt módja. Az értékesítés azóta tovább erősödött, ám az IHS Markit piaci elemző cég jóslata szerint az LCD képernyők eladása 2020-ban talán az eddigi legnagyobb visszaesést fogja elszenvedni, köszönhetően a hatalmas piaci túlkínálatnak.

Ahogy az árak csökkentek, úgy 2009-től a Blu-ray lejátszók is kezdtek tért hódítani a fogyasztók körében, ám a Blu-ray filmek és a streaming szolgáltatások közötti verseny, úgy tűnik, mégis csak ez utóbbiak felé billenti a mérleg nyelvét.   A Netflix ugyan csak 2013-ban indította el az első, saját gyártású sorozatát, a House of Cards-ot, ám az évtized végére, az Apple TV + és a Disney + is csatlakozott a saját tartalmat gyártók egyre népesebb táborához.

Mit hoznak a 2020-as évek?

A 2020-as évekre vonatkozó előrejelzések nagyrészt a jelenleg is tartó folyamatok extrapolációja, vagyis jövőbe történő kivetítése, minden, ami ma már létezik, 5G, az önjáró autók, robotok, az AI, a tárgyak internete, intelligens otthonok léteznek majd akkor is, csak éppen felfokozott mértékben.  

A Deutsche Bank előrejelzése szerint a műanyag hitelkártyák teljesen el fognak tűnni, de meglepő módon az okostelefonnal való fizetés nem fogja teljesen felváltani a hagyományos fizetési módot, ugyanis sokan fognak ragaszkodni még a készpénzhez, így ugyanis megtarthatják a fizetéskor anonimitásukat.

A Forrester előrejelzése szerint az arcfelismerési technológiák egyre növekvő felhasználása sajátos „ellenintézkedéseket” fog kiváltani, például olyan ruhák kerülnek majd forgalomba, amelyek teljesen összezavarják ezeket az alapvetően a magánemberek életének megfigyelésére szolgáló technológiákat.

Craig Vachon, a Szilícium-völgy kockázatitőke-befektetője szerint a géntechnika fejlődése miatt sokan 120 éves korukig élhetnek majd, az agy-számítógép interfészek pedig közvetlen kapcsolatot biztosítanak a gondolatok számára az internethez. Az Ericsson Consumer & IndustryLab pedig még tovább megy. Azt mondja, hogy 2030-ra lehetőség lesz arra, hogy az összes emberi érzéket, látást, hallást, szaglást, tapintást, stb. digitalizálják majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!