A szóban forgó egyeztetés előzménye az volt, hogy az OFE fogyasztói panaszok alapján ez év június 25-én közérdekű keresetet indított a ZEPTER International Ungarn Kft. (ZEPTER) ellen az általános szerződési feltételek fogyasztók érdekeit sértő rendelkezései, illetve tisztességtelen, megtévesztő magatartás miatt.
A különféle fogyasztási cikkeket gyártó Zepter Kft. kezdeményezésére létrejött tárgyalás eredményeként a bírósági per megkezdése előtt, valamennyi kérdésben találtak közös, a fogyasztók számára előnyös megoldást a felek.
Az OFE kifogásolta többek között, hogy a szerződés abban az esetben is érvényben maradt ha a vásárló hitelből kívánta megvásárolni a terméket, de nem - vagy csak számára hátrányos feltételekkel - kapta meg az áruvásárlási kölcsönt. Mivel ilyen esetekben a fogyasztóknak súlyos nehézséget okozhat a szerződés teljesítése, az OFE javaslatára a ZEPTER módosította a feltételeket.
A módosítás eredményeként - amennyiben az áruvásárlási kölcsönt elutasítják - a fogyasztó kifejezett döntésétől függ, hogy továbbra is megvásárolja (akár előtörlesztéssel, akár részletre) a terméket, vagy minden következmény nélkül eláll a szerződéstől.
Az OFE - csakúgy, mint a panaszosok - túlzónak tartotta a nemteljesítés esetére kikötött kötbért. A 25 százalékos kötbért a vállalkozás a tárgyalás eredményeként egységesen 15 százalékra csökkentette. Az önhibájukon kívül nehéz helyzetbe került fogyasztók számára - különösen munkahely elvesztése, családi és anyagi állapotban bekövetkezett súlyosan hátrányos és tartós változás esetén - pedig a kötbérfizetési kötelezettség alól kimentési lehetőséget biztosítanak - tartalmazz az OFE közleménye.
MTI/Menedzsment Fórum