A spanyol Egészségügyi Minisztérium és a gyorsétterem-lánc közti egyezség értelmében a Burger King nem reklámozza óriás méretű szendvicseit. A burger-óriás viszont az utóbbi hetekben több új kampányba kezdett, amiben XXL burgereit, illetve "Triple Whopper"-jét hirdeti.
Az élelmiszerbiztonsági hivatal máris jogi lépést fontolgat, mivel szerintük a minisztériumi egyezség felrúgása egyértelmű bizonyíték arra, hogy a láncot továbbra is az elhízás támogatói közt kell számon tartani. A Burger King az ellene felhozott vádakra közleményben reagált: "Ahogy neked tetszik - szól a vállalat filozófiája, ami lefordítva annyit takar, hogy a fogyasztók ízlése és érdeklődése mindennél előrébb való."
A spanyolok nem az elsők, akik hangjukat hallatják az egészség védelmében. Az Egyesült Államok az utóbbi időben több lépést is tett ez ügyben. Legutóbb az érelmeszesedést okozó mesterséges transzzsírsavak használatát tiltották be New York város minden éttermében. A rendelet értelmében 2007 júliusától sem a pizzériák, sem a kínai büfék, de még a drága pékárút forgalmazó üzletek sem használhatnak transzszírokat.
Amerikai kutatók már évekkel ezelőtt kimutatták, hogy a többszörösen telített "gyilkos" zsírok rendszeres fogyasztása növeli az érelmeszesedés kockázatát. Az amerikai marhahús-készítményekben és tejtermékekben, továbbá a gyorséttermi sült krumpliban és süteményekben nagy arányban előforduló mesterséges zsírok a szervezetben egyidejűleg növelik az úgynevezett rossz koleszterin és csökkentik a jó koleszterin mennyiségét. Az utóbbi években több pert is indítottak gyorséttermi hálózatok ellen a transzzsírok használata és a kövérséget okozó ételek miatt.
Sírnak az éttermesek
A New York-i éttermek szövetsége a türelmi idő ellenére máris tiltakozott, nehezen teljesíthetőnek és szükségtelennek nevezve azt annál is inkább, mert a szövetségi élelmiszer- és gyógyszerügyi főhatóság (FDA) korábban engedélyezte a transzzsírok használatát. Az FDA adatai szerint egy átlagos amerikai felnőtt évente több mint két kilogramm transzzsírt juttat a szervezetébe.
A gyorséttermeket azért érinti érzékenyen a tilalom, mert nem egyszerűen az alapanyagok cseréjéről van szó. Biztosítaniuk kell a fogyasztókat, hogy a kedvenc sült krumplik és fánkok íze nem változik meg. A McDonalds már elkezdett kísérletezni egészségesebb sütőolajokkal, de még nem történt váltás. A cég úgy nyilatkozott, készen áll a tilalom betartására. A Wendys már nyáron bevezette a transzzsírmentes ételeket, a mexikói ételeket árusító gyorséttermi lánc, a Taco Bell is ígéretet tett a káros olajok arányának csökkentésére. A Taco Bell már két év óta keresi a helyettesítő olajokat mindenekelőtt a vásárlók ízlését szem előtt tartva.
Menedzsment Fórum