3p

A banki magatartási kódex elveivel ellentétes szóbeli tájékoztatást adtak a pénzügyi intézmények ügyintézői több esetben a próbavásárlásokkal történő ellenőrzés során - közölte szerdán a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF).

A felügyelet azt ellenőrizte, hogy a szóban átadott információk megfelelnek-e a közérthetőség és a teljes körűség követelményének, s az intézmények betartják-e a vonatkozó jogszabályok és a Magatartási Kódex előírásait. A PSZÁF a vizsgálatsorozatot határozatokkal, szükség esetén szankciókkal zárja le.

A próbavásárlások ahhoz a fogyasztóvédelmi vizsgálathoz kötődnek, amelyet a PSZÁF 2010. március 24-én indított 30 lakossági hitelt nyújtó banknál és pénzügyi vállalkozásnál a Magatartási Kódex betartásának ellenőrzésére. A kódexhez kötődő egyoldalú kamat-, költség- és díjmódosítások ellenőrzését a PSZÁF a piaci szereplők árazási elveinek, eszköz-forrás bizottsági jegyzőkönyveinek és hirdetményeinek bekérésével és közgazdasági elemzésével jelenleg végzi.

A PSZÁF munkatársai és közreműködők az elmúlt hetekben magukat ügyfélnek kiadva 12 pénzügyi intézmény - Aegon Magyarország Hitel Zrt., Allianz Bank Zrt., Budapest Bank Nyrt., CIB Bank Zrt., Credigen Bank Zrt., Erste Bank Nyrt., K&H Bank Zrt., MKB Bank Zrt., OTP Bank Nyrt., Raiffeisen Bank Zrt., UCB Ingatlanhitel Zrt., UniCredit Bank Hungary Zrt. - egy-egy budapesti és vidéki fiókjában végeztek próbavásárlásokat, áruhitelek, illetve lakáshitelek iránt érdeklődve.

Az intézmények tájékoztatási gyakorlata a Magatartási Kódexnek köszönhetően javult - állapította meg a PSZÁF. Az ügyfelek számára összehasonlíthatóbbá váltak a pénzügyi termékek, az ügyintézők részletesebben ismertették az egyes konstrukciókat. A próbavásárlást végzők azonban több esetben a kódex elveivel ellentétes szóbeli tájékoztatást kaptak. Így elmaradt az egyes kockázatokra való figyelemfelhívás például a megtakarítási termékkel kombinált hitel esetén, illetve több bankfióknál az ügyintézők a szabályozással ellentétes információt közöltek többek között az egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségek kapcsán. A korrekt ügyfél-tájékoztatást a PSZÁF szerint elsődlegesen az ügyintézők megfelelő oktatása biztosítja.

A felügyelet a próbaügylet-kötések eredményét a vizsgálat végén határozataiban értékeli, és ha szükséges, szankcionálja. Hiányosság, vétség, azaz a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény sérelmének megállapítása esetén a hatóság a PSZÁF törvény alapján bírságot is kiszabhat. A felügyelet a próbavásárlások eszközét a jövőben is folyamatosan alkalmazza majd.

A fogyasztóvédelmi vizsgálat lezárultával a PSZÁF a nyilvános határozatokon túl összefoglaló jelentésben is tájékoztatja majd a nyilvánosságot az eredményekről a közlemény szerint.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!