A jelentés készítői rugalmasabb és gyorsabb ellenőrzési gyakorlatot tartanak szükségesnek a fogyasztói biztonság garantálásához. Az ellenőrző apparátus létszámának felülvizsgálata, ahol pedig indokolt, erősítése szükséges - javasolja a bizottság. A jelentés szerint fejletlen Magyarországon a jogérvényesítés, a jogsértést megelőző hatások érvényesülése, valamint az érdemi civil fogyasztóvédelem.
Sok esetben a fogyasztónak saját magát kellene tudnia megvédenie - véli a testület. Épp ezért azt javasolja, hogy "a látszólagos állami szerepvállalás helyett a fogyasztói ismereteket, tudatosságot javítani képes valódi civil, alulról építkező kezdeményezések okos és hatékony támogatásának van csupán helye és értelme".
Erősíteni kell a fogyasztói tudatosságot
A bizottság javaslata szerint növelni kell a felvilágosítás szerepét. A lakossági felvilágosítás jó eszközei lehetnek a közszolgálati televízió fogyasztói tudatosságot erősítő műsorai, vagy a Fogyasztók Lapja néven működő fogyasztóvédelmi lap. A napi- és heti lapokban gyakrabban kell híranyaggal ellátni a fogyasztórovatokat, a piaci szereplőket pedig előadások keretében kell tájékoztatni. Ehhez érdekképviseleti szervek, szövetségek segítségét kell igénybe venni.
A bizottság fontosnak tartja, hogy a kereskedelmi etikai vétségek kapjanak nagy nyilvánosságot. Ez elengedhetetlen a társadalmi összefogás, a társadalmi kontroll biztosításához. Az ellenőrző apparátus munkáját társadalmasítani kell, azaz a civil szervezeteket be kell vonni az ellenőrzésbe.
A bizottság megszűntetné a magyar élelmiszereket népszerűsítő Agrár Marketing Centrumot, és megvizsgálná, milyen szervezeti, szabályozási és intézményi keretek között valósíthatók meg az AMC valódi céljai.