A Privátbankár Lapcsoport immár tíz éve foglalkozik a fiatalok pénzügyi edukációjával. Ennek keretében 2020 őszén indította el a Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis nevű
versenyét, amely során évente két alkalommal mérhetik össze a tudásukat gimnáziumok, illetve technikumok és szakképző iskolák tanulói. Most a gimnazistákon a sor, az idei tavaszi fordulóban az ő 4 fős csapataik jelentkezését várják a szervezők a verseny internetes oldalán, a diakforum.hu-n.
Fontos, hogy egy iskolából, sőt, egy osztályból is több csapat indulhat. Ami különleges dolog, hogy nemcsak a legjobb diákok nevezhetnek, hanem a hátrányos helyzetűek, valamint a gyengébb tanulmányi átlagú tanulók, akik közül a legjobb eredményt elérők külön díjban részesülnek.
A több mint 1 millió forint feletti összdíjazású verseny ütemezése a következő:
- Első online forduló: 2023. március 13.
- Második online forduló (megyei versenyek): 2023. március 28-április 5.
- Harmadik, budapesti forduló (döntő): 2023. április 27.
A verseny indulása alkalmából rendezett sajtótájékoztatón Balogh László, a verseny fővédnöke, a Pénzügyminisztérium makrogazdasági és európai ügyekért felelős helyettes
államtitkára azt hangsúlyozta, hogy a kormány fontos célja a 2017-ben elfogadott pénzügyi tudatosság stratégia, ezért minden olyan versenyt igyekeznek támogatni, amely a fiatalok edukációját célozza. „Ezek a versenyek nem öncélúak, a diákok későbbi életében alapvető fontosságúak. Magyarország egyébként nemzetközi szinten élen jár a pénzügyi tudatosság terjesztése terén, hiszen tavaly már 170 ezer diákot értünk el” – közölte Balogh László.
„Az Ersténél azt valljuk, a pénzügyi oktatás jelenti az alapot a pénzügyi egészségünk megőrzéséhez, ezért tekintjük a kötelességünknek, hogy aktívan részt vállaljunk a pénzügyi ismeretek oktatásában. Azok a diákok, akik részt vesznek a Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi vetélkedőben, máris sokat tesznek a pénzügyi egészségükért” – mutatott rá Jelasity Radován, az Erste elnök-vezérigazgatója.
„A CIB Bank tavaly csatlakozott a versenyhez, s idén is lelkesek vagyunk, mert régóta stratégiai prioritásunk ez az ügy. Soha nem késő és soha nem lehet elég korán elkezdeni a pénzügyi tudatosságot. Ez a verseny épp ezt valósítja meg, és jó, hogy nem csak a legjobb tanulókra koncentrál. Régóta stratégiai prioritás ez az ügy a számunkra” – mondta Simák Pál, a CIB elnök-vezérigazgatója.
„Nem generációs, hanem generációkon átívelő dolog a pénzügyi és biztosítási tudatosság. Bár üzleti tevékenység a miénk, a társadalmi felelősséget is érezzük a témában. Hogy ne csak belesodródjunk helyzetekbe, hanem tudatosan irányítsuk a dolgokat” – ezek már Erdős Mihálynak, a Magyar Biztosítók Szövetségének elnökének a gondolatai.
Tavaszi Zsolt, a Magyar Államkincstár államháztartási és pénzforgalmi szolgáltatásokért felelős elnökhelyettese szerint nem velünk született, hanem kulturális kérdés a pénzügyi tudatosság, amit folyamatosan fejlesztenünk kell. Mint fogalmazott, „születéskor minden gyereket megajándékozunk, tehát minden 18 év alatti gyereknek számlát nyitunk, ezért is érezzük a kötelességünknek az edukációt. Idén például már 308 ezer Start-számlát nyitottak a szülők a gyermekeknek, így az, akinek 18 évig fizetnek a szülei havi díjat, több millióval kezdheti az életét”.
Lambertus József, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal főosztályvezetője arról beszélt, hogy globális világot élünk, s az adótudatosság határokon átívelő dolog. „A közteher viselésének hangsúlyozása mellett igen fontos számunkra a felnövekvő generáció edukálása. Adózás területén ez a generáció teljesen máshogy nő fel, mint mi. Mindeközben nekünk is fontos fejlődnünk, s a digitális eszközöket minél jobban beépítsünk a munkánkba épp miattuk” – fogalmazott.
A Diófa Alapkezelő tavaly csatlakozott a támogatók egyre szélesebb köréhez. Elnök-vezérigazgatója, Mikesy Álmos szerint a befektetési alapokról van talán a legkevesebb tudása az embereknek, de a fiatalokat egyre jobban érdekli e terület. „A digitalizáció rengeteg új lehetőséget tartogat e téren, ugyanakkor veszélyeket is rejt magában, amelyekről szintén fontos tudniuk” – tette hozzá a szakember.
„Kezdetektől támogatjuk a versenyt, mindig a legtöbb csapatot adó iskolát díjazzuk. Olyan szokássá vált a versenyen való részvételünk, ahogy az ügyfeleink is befizetik a havi díjukat. Fontos számunkra a fenntarthatóság is, mert a társadalom úgy tud fejlődni, ha ezzel a tudással fel van vértezve” – érzékeltette Szabó Linda, a Fundamenta-Lakáskassza kommunikációs vezetője.
Pleschinger Gyula Márk, az MKB Private Banking igazgatója azt emelte ki, hogy miközben a privátbanki szolgáltatás exkluzívabb, a bank ennél sokkal tágabb értelemben áll ehhez hozzá. Emellett értékazonosságot is éreznek a versennyel: egy ilyen csapatverseny az elszemélytelenedett világban nagyon jó dolog. Mint mondta, „mi a leggyengébb tanulmányi átlaggal döntőbe jutó csapatot díjazzuk, immár a harmadik alkalommal. S mivel jelentős stressz alatt dolgoznak a gyerekek, örvendetes, hogy a verseny hozzátesz ahhoz, hogy éles helyzetben megtanuljanak kommunikálni.”
Kozma Sándor, az Óbudai Árpád Gimnázium pedagógusa azt hangsúlyozta, hogy az iskola nemcsak oktat, hanem nevel, mégpedig a jövőre. S kikerülve a védett környezetből, az iskolapadból, a fiatalok rögtön találkoznak pénzügyi kérdésekkel. Így elkerülhetetlen, hogy a saját bőrükön ne érezzék meg, ezért fontos, hogy minél több diákhoz eljusson az edukáció.A versennyel és az értékes nyereményekkel kapcsolatos valamennyi fontos információ megtalálható a verseny internetes oldalán, a diakforum.hu-n.
(A fotókat Izsó Márton Artúr készítette).