4p

A Szülői Hang közössége kemény hangú nyílt levelet írt a belügyminiszternek az iskolák érthetetlen rangsorolásának terve kapcsán. Nem értik miért van rá szükség és mi célt szolgál. 

A Szülői Hang a KRÉTA rendszeren kiküldött szülői kérdőívből tudhatta  meg, hogy az oktatás irányítói rangsort terveznek készíteni az általános iskolákról és a gimnáziumokról. Ezért felelős szülőként nyílt levélben tettek fel néhány kérdést ezzel kapcsolatban, amelyet változtatás nélkül közlünk:

Tisztelt Miniszter Úr!

Miután ötletüket szülők tízezreivel osztották meg, kell, hogy legyen elképzelésük arról, hogyan fog ez a minősítési rendszer működni a gyakorlatban! Hogyan tervezik rangsorolni az általános iskolákat és a gimnáziumokat, milyen szempontok alapján gondolták összehasonlítani az intézményeket? Hogyan versenyeztethető egymással az az iskola, ahol a pedagógusok rengeteg időt és energiát fektetnek abba, hogy a nehéz családi és szociális helyzetből jövő, tanulási, beilleszkedési problémákkal küszködő gyerekeket fejlesszék, azzal az iskolával, ahol nincsenek nagy számban hátrányos helyzetű gyermekek, ahol nem foglalkoznak külön a gyerekekkel, mégis jobb eredményt érnek el a szerencsésebb családi háttér, a kedvezőbb lehetőségek miatt?

Pintér Sándorék ismét furcsának tűnő dologra készülnek
Pintér Sándorék ismét furcsának tűnő dologra készülnek
Fotó: MTI

Hogyan fogják mérni, hogy a gyerekek mennyire járnak örömmel abba a közösségbe, ahol tanulnak, mennyire motiváltak és mennyire érzik magukat támogatva, segítve az intézmény által? Beleszámítják majd az adott iskolában a pedagógus- és szakemberhiány mértékét is? Miként fog beépülni a rangsorolásba az, hogy az egyik iskola költségvetési támogatásként a többszörösét kapja a másiknak? Hogyan veszik figyelembe, hogy adottak-e az infrastrukturális körülmények vagy omlik a vakolat, hogy van-e tornaterem vagy a lépcsőházban oldják meg a testnevelést? Számítani fog vajon az is, hogy hány pedagógus hagyta el a pályát, esetleg rúgtak ki az iskolából azért, mert felemelte a szavát a méltatlan körülmények miatt?

 

Szülők százezreit, a gyerekeik jövőjét közvetlenül érintik az oktatásirányítás döntései, jogunk van tudni, hogy Önök szerint milyen szakmai érvek indokolják az elképzelést?

Mi a terv? Mit várnak egy ilyen hivatalos iskolai rangsor elkészítésétől? Netán a tehetősebb, jobb körülmények között élő családoknak könnyebb lesz kiválasztani a rangsorban elől lévő iskolákat, a többieknek meg marad az alja? Esetleg a rangsor végén teljesítő iskolákat be is fogják zárni, úgysem kár értük?

Nem gondolják, hogy az egyes iskolák gyengén teljesítésében a magyar oktatás felelős döntéshozóiként Önöket megkerülhetetlen felelősség terheli?

Nem érzik úgy, hogy rangsorok készítése helyett az lenne a kötelességük és felelősségük, hogy megteremtsék a minőségi közoktatás feltételeit Magyarország minden oktatási intézményében, minden gyerek számára?

A kérdőívből az is kiderül, hogy a jövőben a kompetenciamérések eredményét is figyelembe akarják venni a gimnáziumi felvételi során, ezzel „növelve az értékelés objektivitását”. A kompetenciamérések célja az iskolák pedagógiai módszereinek, működésének mérése, nem pedig a gyerekek egyéni tudásának felmérésére. Mi a célja ennek a változtatásnak? Miután a kormány egyik államtitkára kijelentette, hogy legalább 4-ből 1 gimnáziumi férőhelyet meg kívánnak szüntetni, de akár minden második gimnáziumi hely megszüntetése is felmerül, a mostani felvételi eljárásban pedig már mesterséges központi ponthatárral is nehezítik a gimnáziumokba való bejutást, nehéz nem arra gondolni, hogy a gimnáziumi férőhelyek számának radikális csökkentését készítik elő.

 

Amennyiben a kompetenciamérésből felvételi tesztet csinálnak, erre a tanulókat külön fel kell készíteni, így pont az várható, ami az írásbeli felvételin: a tehetősebb, szerencsésebb családok külön tanfolyamokkal fogják segíteni a gyerekeiket, a kevésbé tehetősek, kevésbé szerencsések pedig hátrányba kerülnek. Önöknek nem probléma, hogy az újabb felvételi tesztvizsgák tovább növelik az egyébként is túlterhelt gyerekeket érő stresszt, a családok számára pedig még nehezebben elviselhetővé teszik a felvételi eljárás folyamatát?

 

A kormányzat ismét úgy tesz fel irányított kérdéseket a szülőknek, hogy az elképzeléseik legnagyobb részét, illetve azok következményeit elhallgatják. Valójában becsapják és félrevezetik választóikat, hazudnak a magyar családoknak. Egy megtévesztésen, elhallgatáson alapuló felméréssel a gyerekek, a mi gyerekeink jövőjével játszanak!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!