Magyarországon az online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, mely keresleti és kínálati oldalon is komoly kihívások elé állítja a szereplőket. Az internetes vásárlás népszerűségét mi sem mutatja jobban, hogy év végére az online vásárlók száma meghaladja a 2,3 millió főt, áll a GKI Digital megállapításai között. A vásárlók nagyobb része nő, ők bonyolítják le a tranzakciók 53 százalékát. Értelemszerűen a férfiak a vásárlások 47 százalékát intézik.
Noha azt hihetnénk, hogy az internetes vásárlás fiatalos dolog, a statisztikák ezt nem támasztják alá. Az még nem is meglepő, hogy a 18 év alattiak részaránya csupán 3 százalék, hiszen ők nem rendelkeznek saját jövedelemmel, az már érdekesebb, hogy a 18 és 29 év közöttiek az összes tranzakciónak csupán 15 százalékát bonyolítják, különösen annak fényében, hogy az 50 év felettiek állnak ezzel szemben a vásárlások 35 százalék mögött.
Míg a kor esetében a „prekoncepciók nem érvényesülnek”, az iskolázottságnál már inkább állhat az az elterjedt vélekedés, hogy a képzettebb emberek nyitottabbak az újabb módszerek – már ha az online vásárlást még szabad annak nevezni – iránt. A vásárlók fele rendelkezik a GKI adatai szerint felsőfokú végzettséggel, míg a 37 százalékuk középfokú végzettséggel bír. A kor és az iskolázottság alapján már nem meglepő, hogy a vásárlók kétharmada dolgozik, és 16 százalékuk nyugdíjas, miközben a tanulók aránya mindössze 5 százalék. Ez utóbbi egyébként megegyezik a kismamák arányával.
A napon belüli online rendelések leadására csak kismértékben van hatással az ügyfélszolgálat elérhetősége, sokkal inkább a napi teendőinkhez igazodva szeretünk vásárolni. A webáruházakban leadott rendelések száma jellemzően reggel 8 és 10 óra, valamint 18 és 20 óra közötti időszakban csúcsosodik ki.
A tipikus online vásárló többször is költ az internetes áruházakban, a többségük (56%) évente legalább hatszor szerez be ilyen módon termékeket. 83 százalékuk a fél napját a neten tölti, és négyből hárman utánvétellel szeretnek fizetni.
Ami az áruházakat illeti, a kínálati oldalon a fogyasztói szokások változásával az elérhető logisztikai, fizetési megoldások szerepe egyre nagyobb hangsúlyt kap a jövőben, miközben a marketing eszközök alkalmazására is kiemelt figyelmet fordítanak a hazai e-kereskedők. Fizetés tekintetében a vásárlók döntő többsége még mindig a készpénz alapú, utánvétes átvételt részesíti előnyben. Az online fizetési megoldások használata még kevésbé elterjedt a hazai internetes vásárlók körében, azonban e megoldások szerepe és fontossága a jövőre nézve rendkívül meghatározó.
mfor.hu