Sok hazai cég hivatkozik a válságra, amikor az állásinterjún béralkura kerül a sor, akkor is, ha a pénzügyi helyzete ezt nem indokolja. Egy biztos: a krízis megnehezíti a jelentkezők életét. Az mfor.hu összegyűjtötte, milyen technikák segíthetnek most az álláskeresőkön.
Mivel a pénzügyi válság miatt megnőtt a jelentkezők száma egy-egy állásra, a cégek igyekeznek a fizetéseket lejjebb vinni – mondta lapunknak Hegymegi Orsolya, a Grafton Recruitment vezető tanácsadója. Míg egyes vállalkozások a krízis okozta terheket nyögik, addig sok cég éppen az előnyeit élvezi: erre hivatkozva kerülhetnek előnyösebb helyzetbe a béralku során.
Ugyanakkor a jelentkezőket sem kell félteni: akadnak olyanok, akik azt mondják munkaadójuknak, hogy a válság miatt küldték el őket ahelyett, hogy bevallanák: nem jöttek ki a főnökükkel vagy szakmailag nem feleltek meg.
Segíthetnek a kreatív módszerek
A most állást keresők tehát egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben. Bár nálunk még a legtöbben a hagyományos módszerekben bíznak, a tengerentúlon már sokan a legvégső eszközökhöz nyúlnak, hogy álláshoz jussanak. Mint például az a befektetési bankár, akiről a Forbes.com számol be: miután kirúgták a munkahelyéről, 11 hónapig keresett munkát. Próbálkozott ismerősökön, munkaerő-közvetítő cégeken keresztül, és e-mailben is küldözgetett önéletrajzokat.
Végül, elvesztve türelmét kiállt egy parkba egy magára aggatott hirdetőtáblával, amin ez állt: tapasztalattal, diplomával állást keresek. Itt osztogatta önéletrajzát az arra járó cégvezetőknek. A média felkapta a sztorit, és három napon belül az amerikai gazdaság új arcának nevezték az illetőt. Nem sokkal később egy New York-i könyvelőiroda alkalmazta őt.
Egy munkanélküli ingatlanügynök szintén az utcára ment hirdetni magát. Nyakába egy táblát akasztott, amelyen ez állt: fizetek egy állásinterjúért. Az élelmes álláskereső még egy website-ot is szerkesztett www.buyaninterview.com címmel. Két napon belül nagyjából ezren kattintottak a honlapra, így dúskált az ajánlatokban a merész ügynök.
Bár bizarrul hangzik, végül is logikus az elgondolás, hiszen valószínűleg azt vette számításba, mennyire utálják a cégvezetők az interjúztatást: időt kell szánni rá, ott kell ülniük vagy húsz percen keresztül, miközben nagyjából három perc alatt eldöntik, akarják-e alkalmazni a jelöltet.
Vannak sikertelen próbálkozások is
Bár valakinek bejön, azért vigyázni kell ezekkel a szokatlan módszerekkel: a vezetők 52 százaléka amatőrnek titulálja ezeket, míg csak 34 százalék fogadja el - abban az esetben, ha a stílus nem szorítja háttérbe a kapott információkat.
Van, aki kimondottan lejáratta magát egy ilyen próbálkozással: Sean Young színésznő egyszer ismeretlenül berobogott egy Warner Brothers stúdióba egy házi készítésű Macskanő jelmezben egy rosszul kitervelt ajánlattal, miszerint lefoglalja magának a szerepet az 1992-ben forgatott Batman visszatér című filmben. Tim Burton rendező teljesen elképedt ezen. A szerepet végül Michelle Pfeiffer kapta meg.
Akadnak nálunk is élelmes álláskeresők: a Grafton állásközvetítő cég például kapott olyan ajánlatot, amelyben a jelentkező közölte: húsz százalékkal olcsóbban vállal munkát a válság miatt. Egy másik pályázó pedig egy csomag kávét ajánlott fel annak a vállalatnak, amely hajlandó őt alkalmazni...
Kevesen keresnek most jobb fizetésért állást
Hegymegi Orsolya szerint egyértelműen rosszabb helyzetre kell számítani a munkakeresőknek: hosszabb ideig tarthat, míg számukra megfelelő állást találnak. Változtak a munkahelyváltás indokai is: kevesebben vannak, akik a jobb fizetés reményében keresnek új állást.
A tanácsadó tapasztalatai szerint eddig leginkább fizikai munkásokat küldtek el a krízis negatív hatásai miatt. Pénzügyi területen még nem tapasztalható nagy mozgás, nagyobb leépítésekre inkább az év végén lehet számítani. A pénzügyi szakemberek, könyvelők nincsenek nagy veszélyben, hiszen az ő munkájukra szükség van rosszabb gazdasági környezetben is. A marketingeseknek, back office területen dolgozóknak viszont nagyobb félnivalójuk lehet – fűzte hozzá.
Kovács Zita