4p

Nyelvtudás, önállóság, kapcsolatok, jó beszélőke – a hazai egyetemisták szerint erre van szükség manapság a karrierépítéshez. Úgy vélik, legkevésbé a tanulmányok során szerzett tudás és a bizonyítvány számít, erre ugyanis úgysem kíváncsi a leendő főnök. Mfor.hu háttér.

Meglehetősen elgondolkodtató eredményeket hozott az a KutatóCentrum által végzett felmérés, amely többek között arra kereste a választ, hogy a magyar egyetemisták szerint milyen képességekre, készségekre és kompetenciára van szükségük a munkaerőpiacra lépéshez, illetve a karrierépítés során.

Az még rendjén van, hogy a felmérésbe bevont mintegy kétezer felsőoktatási hallgató szerint a munkaadók leginkább a nyelvtudást (70 százalék) várják el leendőbeli, frissen végzett alkalmazottaiktól.

Duma és kapcsolatok

Még azzal sincsen különösebb baj, hogy a második legfontosabb szempontnak a kommunikációs készségeket (67 százalék) tartják a hallgatók elhelyezkedés szempontjából, s ezt követik a szakmai tapasztalatok (59 százalék).

A fontossági listán csak ezután következik a motiváltság (54 százalék) és a kapcsolatrendszer (52 százalék), míg a csapatmunkára való képesség (44 százalék) mindössze a hetedik legfontosabb, munkaadó által elvárt tulajdonság - legalábbis az egyetemisták szerint.

A tudás csak sokadrendű?

Az már inkább aggasztó, hogy a széleskörű általános ismeretek, az innovatív szemléletmód, vagy éppen az agilitás csak sokadrendű tényező - ezek mindössze 32, 30, illetve 29 százalékot kaptak a felmérésben.

Az pedig - a magyar közoktatásban és az abban résztvevők fejében uralkodó állapotokra nézve - még inkább elgondolkodtató tény, hogy a hallgatók szerint a munkaadók legkevésbé a tanulmányok során megszerzett tudásra, illetve az érdemjegyekre figyelnek. Előbbi szempont 17 százalékkal az utolsó előtti helyre került, míg utóbbi két százalékkal tökutolsó lett.

Arra a felmérés már nem tért ki, hogy a munkaadók valójában mit várnak el leendő alkalmazottaiktól. Gerda Zsuzsanna, a kutatást készíttető Procter & Gamble humánerőforrás menedzsere annyit jegyzett meg, hogy náluk a nyelvtudás nagyon fontos, a munkatapasztalat viszont már kevésbé.

Amire a profik figyelnek

Az amerikai multi HR-menedzsere állásinterjú során leginkább két tényezőre figyel. Az egyik a jelentkező attitűdje - ezen belül azt próbálja megállapítani, milyen a hozzáállása, mennyire motivált, milyen belső mozgatórugói és egyéni céljai vannak.

A másik fontos szempont a kompetenciák megléte - hol és hogyan kamatoztatta a jelölt eddig képességeit, akár munkán kívül is, illetve mennyire fejlett a probléma-megoldó képessége.       

A kompetenciák jelentőségét már az egyetemisták is kezdik felismerni - csaknem hatvan százalékuk tartja fontosnak a részvételt az ezt fejlesztő programokon. Igaz, előtte mérlegelik, hogy mindez valóban biztosít-e olyan tapasztalatokat, melyek közvetlenül segíthetik karrierterveiket.

Az már kevésbé örvendetes tény, hogy a fiataloknak mindössze 16 százaléka jelentkezett valamilyen tanulmányokon kívüli tréningre vagy képzésre, és 37 százalék tervezi, hogy részt vesz ilyeneken a közeljövőben. A legnépszerűbbek a külföldi oktatási, illetve a gyakornoki programok - az ezeken való részvétel a pályakezdésnél is jól jön a hallgatók szerint.

Még mindig a multik az élen  

Az egyetemisták csaknem fele egyébként multinacionális vállalatnál szeretne elhelyezkedni, míg 38 százalékuknak egy magyar nagyvállalat jelenti az álommunkahelyet. 

A külföldi munkavégzést egy multinál harmaduk választaná, és nagyjából ugyanennyien kezdenék karrierjüket a közigazgatásban, illetve vezetnének saját vállalkozást.

A hazai kkv-szektor viszont csaknem olyan népszerűtlen, mint a kívánatos tulajdonságok között az egyetemen szerzett tudás - a megkérdezetteknek mindössze 28 százaléka építene karriert kisebb magyar cégeknél.

Wéber Balázs       

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!