6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Ivással vészelték át a magyarok a tavalyi karantént. A korlátozások feloldását pedig mivel mással ünnepelték volna, mint egy kis alkohollal. A statisztikák szerint jelentősen nőtt tavaly a fogyasztás.

A koronavírus miatt elrendelt tavaszi korlátozásokat nagyon sokan tartották be, az otthon ragadó magyarok egy része pedig vélhetőleg alkoholba fojtotta a bánatát, legalábbis a fogyasztás jelentős megugrása rajzolódik ki a NAV tavalyi évre vonatkozó jövedéki statisztikáiból.

Bár a hírek arról szóltak, hogy az év elején bevezetett korlátozások hatására a tartós fogyasztási cikkeket és toalettpapírt halmoztak fel jelentős mennyiségben hazánk polgárai, a jövedéki statisztikák arról tanúskodnak, hogy a pánikba esett emberek azért biztos, ami biztos betankoltak szeszes italokból is. Februárban vélhetőleg ennek köszönhetően ugrott meg a fogyasztás közel 80 százalékkal, de márciusban is 50 százalékkal magasabb értéket mutatott az az eladott alkoholmennyiség. Ezek olyan kiugró értékek, amik aligha magyarázhatók szezonalitással, vagy hasonló okkal. Itt a fogyasztók viselkedése volt, ami változott.

A politikusainkról is rendszeresen készül kép felespohárral a kézben (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)
A politikusainkról is rendszeresen készül kép felespohárral a kézben (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)

Lehet persze a statisztikán élcelődni, de sem szociális, sem egészségügyi szempontból nem túl örömteli, hogy az izolálás hírére az jutott a magyar emberek eszébe, hogy "Egy kis szesz azért legyen otthon!" Mindez annak fényében különösen aggasztó, hogy a WHO korábbi becslése szerint 900 ezer alkoholbeteg van. Mellékvágány, de ha a statisztikát abból a szempontból nézzük, hogy a korábbi hírek szerint (amit később igyekeztek eloszlatni) az orosz koronavírus vakcina a Szputnyik V oltása esetén jó ideig nem lehet alkoholt fogyasztani, akkor nem meglepő, hogy ettől a szertől sokkal jobban ódzkodnak a magyarok, mint a hasonló feltételt nem támasztó Pfizer vagy Moderna anyagaitól.

A karantén végét meg kellett ünnepelni

Ha megnézzük a fogyasztási adatokat, akkor abból kiderül, hogy áprilisban és májusban stagnál a fogyasztás. Ennek hátterében vélhetőleg az állhatott, hogy voltak, akik elegendőnek találhatták a korábban felhalmozott készleteket, míg másokat megnyugtathatta a boltokban tapasztalt folyamatos az ellátás. Ugyanakkor a korlátozások jelentős lazítását, a vendéglátóhelyek megnyitását hogyan máshogy ünnepelték volna hazánk fiai és lányai, mint egy jó kis ivással. Ha nem is a nagy betárazás mértékében, de júniusban és júliusban ismét növekedett az alkoholfogyasztás.

A tavaszi és a nyári adatok kapcsán egyébként érdemes arra is kitérni, hogy ekkor a külföldi turisták gyakorlatilag teljesen eltűntek, csupán augusztusban érkeztek a korábbi évekkel összevethető számban. Ugyanakkor akár a Budapestre vagy a fesztiválokra érkező fiatalok, akár a vízparti üdülőhelyeket meglátogatók vélhetőleg más években számottevő mennyiségű alkoholfogyasztással "javítják" a statisztikákat. Véleményünk szerint tehát a 2020-as első féléves adatok esetén mért növekedés már csak azért is lehet egészségügyi szempontból aggasztó, mert a magyarok így valószínűleg a statisztikából leolvasható mértékű növekedésnél átlagosan jóval több alkoholt fogyasztottak.

A második félévben az adatok már nem mutattak a tavaszi és a kora nyári időszakhoz hasonló kilengést, amiben több dolog is közrejátszhatott. Noha az őszi időszakban is számos korlátozás volt, sőt a kijárási tilalom a tavaszinál komolyabb szigorításnak számított, összességében az emberek vélhetőleg hozzászoktak a helyzethez az emberek. Addigra ráadásul a bevásárlási szokások is letisztultak, kiderült, hogy az ellátás folyamatos, így nem kell pánikszerűen készleteket felhalmozni.

Mindez nem azt jelenti, hogy a második félévben lényegesen kevesebb alkoholt fogyasztottak a magyarok. már csak azért is, mert az őszi, téli időszakban hagyományosan több ilyen terméket vásárolunk. Ugyanakkor a 2019-es évhez képest a fogyasztás nem nőtt, ami az év elején tapasztaltakhoz képest meglepő lehet, ha azonban azt vesszük, hogy az ősszel ismét bezárkózott az ország, és az máskor érkező turistákra jutó alkoholmennyiséget is a magyaroknak "kellett meginni", akkor figyelemre méltó az elfogyasztott mennyiség.

Az otthoni alkoholizálás megszokott jellegét vázolja fel, hogy az év végéken számos, ivásra okot adó esemény szokott lenni, a céges év végi buliktól a családi ünnepeken át a szilveszteri bulikig. 2020-ban azonban ezek többsége elmaradt, amit megtartottak, a szabályok miatt az is vélhetőleg a megszokottnál szűkebb körű volt. Noha novemberben és decemberben éves bázison csökkenést láthattunk az alkohol értékesítésben, nem volt drasztikus a visszaesés.

Erős hullámzás volt a pálinka esetén, visszaesett a sörfogyasztás

A NAV jövedéki statisztikáiban a pálinkára vonatkozólag találhatunk külön bontást az alkoholterméken belül. A magyarok egyik kedvenc tömény italának éves forgalma mérsékeltebb növekedést mutatott, mint a teljes szegmens, ami részben az év végi nagy visszaesésnek tudható be. A tavasszal ugyanis a február-márciusi erős fellendülést a pálinka esetében is látható volt, ahogy a nyári időszakban is több csúszott az ilyen típusú gyümölcspárlatokból.

Az év végén viszont jelentős volt a visszaesés, ami a turisták elmaradása, a vendéglátóhelyek bezárása, és az elmaradó bulik és családi trakták mellett vélhetőleg még egy dolog játszott szerepet. Az ősz során ugyanis kiderült, hogy 2021-től gyakorlatilag adómentes lesz a pálinka házi- és bérfőzése, hiszen fejenként 86 liter az engedélyezett mennyiség. Nem mintha az otthoni főzés után tömegével küldtek volna adóbevallást az érintettek, de a szigorúbb felügyelet alatt álló főzdék általában nem kockáztatták a NAV bírságot, illetve az engedélyüket és a magánszemélyekhez képest kifejezetten jogkövetők voltak. A hírek hatására viszont könnyen lehet, hogy sokan eltették még pár hónapra a cefrét, amikor már adómentesen lehet kifőzetni azt.

Noha alkohol tartalmú, de annak alacsonyabb százaléka miatt nem az alkoholtermékek közé sorolják a statisztikák a sört, amelynek fogyasztásától ugyancsak érdekes kép rajzolódik ki. Az orvosilag már alkoholbetegnek tartottak között sokan vannak, akik egész másképp tekintenek magukra, és teljesen természetesnek gondolják, hogy napközben megisznak egy-két üveg aranyszínű nedűt, és este aztán otthon még párat. Az ő fogyasztásuk szinte biztosan nem esett vissza, ugyanakkor az a mennyiség egy része kiesett, amit az emberek a szórakozóhelyeken, strandokon, fesztiválokon döntenek magukban. Itt is érződött, hogy a legénybúcsúra érkező brit, vagy a pihenni jövő német turisták tavaly nem igazán sörözgettek. Az éves fogyasztás ugyanis összességében 10 százalékkal esett vissza.

Persze a február itt is hozott némi megugrást, hiszen ez azon kevés hónap közé tartozott, amikor nőtt a fogyasztás, százalékos mértékben ekkor volt a legnagyobb a bővülés. Augusztusban és szeptemberben is több sör fogyott tavaly, mint 2019-ben, az utolsó nyári hónap statisztikájában szinte biztosan szerepet játszott az, hogy (ahogy azt fent is említettük) gyakorlatilag ez volt az egyetlen olyan hónap a járvány kezdete után, amikor jelentős számban érkeztek külföldi turisták.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!