3p

Számos hiányosságot tárt fel a cégnél az MNB vizsgálata, tízmilliós bírságot is kiszabtak.

Az MNB 10 millió forint bírságot szabott ki a D.A.S Jogvédelmi Biztosítóra, egyebek közt egyes szerződési feltételeinek hiányosságai, a belső ellenőrzés fogyatékosságai, a számviteli vezető befektetési területhez való kapcsolódása, illetve az informatikai és a kárrendezési tevékenység problémái miatt. A biztosító a telefonon közölt szóbeli panaszokról több esetben nem vett fel jegyzőkönyvet, azokat nem válaszolta meg határidőben, illetve nem rögzítette nyilvántartásában sem.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű és mélységű átfogó vizsgálatot folytatott le a D.A.S Jogvédelmi Biztosító Zrt.-nél (D.A.S Biztosító) a 2019. február 5-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.

A jegybank vizsgálata nyomán megállapította, hogy a D.A.S Biztosító belső ellenőrzésének nincs elegendő erőforrása feladatainak elvégzéséhez. Jogsértőnek minősült, hogy a számviteli rendért felelős vezető nem független a biztosító befektetési területétől, illetve, hogy az igazgatósági és felügyelő bizottsági ülések jegyzőkönyveiből – egyes esetekben – a meghozott döntésekkel kapcsolatos lényegi információk hiányoztak.

A társaság nem biztosította az informatikai (IT) infrastruktúra teljeskörű, naprakész fizikai, szoftver és konfigurációs nyilvántartását, s hiányoztak a rendszeres informatikai tárgyú belső ellenőrzések is. A D.A.S Biztosító kárrendezési tevékenysége során némelykor nem a valós kárbejelentési napot rögzítette nyilvántartásában. A biztosító emellett nem megfelelő gyakorlatot folytatott a szavatolótőke-szükséglet számítása, illetve a tételes függőkártartalék megképzése során.

Zavaros szerződések, megválaszolatlan panaszok

Az MNB megállapította továbbá, hogy a D.A.S Biztosító egyes szerződéses feltételeiben mindössze egy éves elévülési időt határozott meg, illetve nem világosan rögzítette az első biztosítási díj és a kockázatviselés kezdetét. A vizsgált biztosítási feltételekben továbbá az ügyfelek számára nem volt egyértelmű a szolgáltatás teljesítésének határideje sem. Hiányzott a szerződési feltételekből az is, hogy több vagyontárgy vagy személy esetén melyek a szerződés fennmaradásának szabályai.

Fogyasztóvédelmi szempontból jogsértőnek minősült, hogy a D.A.S. Biztosító több alkalommal nem vett fel jegyzőkönyvet ügyfelei telefonos panaszairól, és azokat nem válaszolta meg határidőben, valamint egy esetben nem rögzítette maradéktalanul a fogyasztó által telefonon előterjesztett kifogásokat, s elmulasztotta a panasz teljeskörű kivizsgálását, megválaszolását. A biztosító a panasznyilvántartásban nem tüntetett fel továbbá egyes, panasznak minősülő fogyasztói megkereséseket.

Mindezek alapján az MNB kötelezte a D.A.S Biztosítót, hogy 2022. december 30-ig – dokumentumokkal alátámasztva – számoljon be a jegybanki kötelezésekkel kapcsolatban megtett intézkedéseiről. A jogsértések miatt az MNB 9 millió forint felügyeleti és 1 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra. A bírság kapcsán enyhítő körülménynek minősült, hogy a biztosító számos esetben jelezte korrekciós intézkedéseit vagy azok tervét a feltárt hiányosságok kapcsán.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!