3p

Azt már tudjuk, hogy a mesterséges intelligencia az életünk minden területét áthatja, megjósolja, mit eszünk húsz év múlva, befolyásolhatja az oktatást, az elnökválasztást, a háborúk kimenetelét, de mennyire szólhat bele a turizmusba? Amint azt egy svéd példa mutatja, egyre nagyobb mértékben.

Azt már megszoktuk, hogy a turista online vagy akár menetközben, a telefonján foglal jegyet és szállást, de az MI (mesterséges intelligencia) igazi áttörése még – talán – messze van. De valóban messze? A svéd Sembo utazási iroda „felvett” egy MI-asszisztenst, amely – aki? – lehetővé teszi egy több célpontot felölelő utazás megtervezését és lefoglalását, másodpercek alatt. A vállalkozás világelső a maga nemében.

A Sembo Svédország északi régió egyik vezető online utazási irodája. Az 1987-ben alapított vállalat mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében, hogy a lehető legnagyobb rugalmasságot biztosítsa ügyfeleinek. A cég 2008-ban vált a Stena Line részévé, és ma már a Stena Line Travel Group Holding AB-hez tartozik, amely forgalma meghaladja az évi 2 milliárd svéd koronát (1 korona jelenlegi árfolyamon 34,5 forint).

Egy folyamaton belül tesz javaslatokat a közlekedésre, a szálláslehetőségekre
Egy folyamaton belül tesz javaslatokat a közlekedésre, a szálláslehetőségekre
Fotó: Sembo

Most azzal kerültek a lapok címoldalára, hogy új típusú MI-asszisztenst „vettek fel”. A neve Amelia, amely egy folyamaton belül tesz javaslatokat a közlekedésre, a szálláslehetőségekre. Természetesen lehetővé teszi az utazó számára azt is, hogy egyetlen kattintással lefoglalja és kifizesse a megtervezett utazást. 

Amelia a ChatGPT -hez hasonló technológiával készült, és lehetőséget ad az utazónak arra, hogy kombinálja a különböző, személyre szabott úti célokat, közlekedési módokat és szálláslehetőségeket, közben pedig összehasonlítja az árakat, az utazás teljes időtartama alatt. Az eszköz várhatóan radikálisan megváltoztatja az utazási irodai piacot – amint azt a vagabond.se svéd turisztikai online lap jósolja.

A ChatGPT elindítása egyre több iparágat késztetett arra, hogy megvizsgálja, hogyan lehet az MI-t megvalósítani az ügyfélélmény javítása érdekében. Jari Virtanen, a Sembo tulajdonosa, a Stena Line Travel Group Holding AB vezérigazgatója szintén optimista a befektetéssel kapcsolatban, és úgy véli, hogy az utazási ágazatnak jobban be kell fogadnia az új technológiát:

"Általánosságban elmondható, hogy a turizmus messze elmarad attól a szintű digitalizációtól, amely más iparágakban tapasztalható. Az utazások foglalásának módja nem sokat változott az elmúlt 20 évben, az online módszer előretörése ellenére sem. Most nagy lépést teszünk előre, ezzel erősíthetve a piaci pozíciónkat" – nyilatkozta a cég tulajdonosa.

Sokan még mindig az élő emberi szónak hisznek

Ami a magyar tapasztalatokat illeti, ma még nem mindenki él az online foglalás lehetőségével sem, ez tartja fenn lényegében az utazási irodákat. Nagyobb, drágább utak esetében, főleg az idősebb korosztály, szereti személyesen megbeszélni a részleteket a szakemberekkel, kikérdezni azokat a szállodákról, akik már laktak ott, megbeszélni a szükséges biztosítás és adott esetben a kártérítés garanciájának részleteit. Bár az interneten ma már minden utazási célpontról, városról, szállodáról rengeteget olvashatunk, sokan még mindig az élő szónak hisznek, vagy éppen a közösségi oldalakon olvasható kommenteknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!