4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hogyan lehet megelőzni, hogy teljesen ellepjen minket a műanyagszemét? Milyen kísérletek vannak a probléma orvoslására, és mit tesznek a legnagyobb szennyezők a válság enyhítése érdekében? Sorozatunk második részéből kiderül, hogy egy start up radikális újítással rukkolt elő, a Nestlé pedig külön központban kutatja a jövő csomagolásait.

A cikksorozat első részét itt olvashatják.

Egyes vállalkozások nem akarnak várni a szupermarketekre vagy a beszállítóikra, hanem maguk állnak a változás élére a műanyaghulladék visszaszorítása érdekében.

Hígítsd otthon!

A Splosh nevű start uptól például tisztítószer-, szappan- és testápoló-koncentrátumokat lehet rendelni az interneten keresztül. A cég kis műanyag-zacskókban szállítja ki az árukat, amelyeket otthon fel lehet hígítani. Ezáltal csökkennek a csomagolási és szállítási költségek.

Műanyagszennyezés. (Forrás: Depositphotos)
Műanyagszennyezés. (Forrás: Depositphotos)

Angus Grahame alapító szerint már mintegy 20 ezer ügyfelük van, és nem győzik kielégíteni a megrendeléseket.

Egy kis walesi cég vagyunk, amely egy radikálisan más üzleti modellel harcol az óriások iparágában

- mondta a Financial Timesnak.

Szerinte az emberek akkor hajlandóak lemondani a műanyagról és segíteni a környezetvédelmet, ha emiatt nem kell megváltoztatniuk az életmódjukat. Tehát olyan céggé szeretné tenni a Splosht, hogy az kényelem, ár és minőség szempontjából is vonzó legyen a fogyasztók számára.

Új csomagolásokat fejlesztenek

Eközben számos nagyvállalat úgy próbál megfelelni az új kihívásoknak, hogy kevésbé káros csomagolásokra próbál átállni. Azokat már úgy tervezik meg, hogy minél nagyobb részben legyenek újrahasznosíthatóak, minél kevesebb műanyagot használjanak fel hozzájuk és lemondjanak azokról a kombinációkról, amelyek nehezen hasznosíthatók újra.

A Nestlé például nemrég nyitott meg Lausanne-ben egy olyan kutatóközpontot, amelynek célja a funkcionális, biztonságos és környezetbarát csomagolások kifejlesztése. A centrumban mintegy ötven tudós kutatja, hogy mibe csomagolják a jövőben a KitKat csokikat, a Perrier vizet vagy a Purina állateledelt. A fejlesztésbe a start-upok és külső szakértők mellett a régi csomagolóanyag-beszállítókat is bevonják.

Jó műanyag, rossz műanyag

A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártójának ugyanakkor nem az a célja, hogy teljesen lemondjon a műanyagról.

Úgy gondoljuk, hogy van jó műanyag és rossz műanyag. A csomagolások újrahasznosíthatóságának növelése ugyanolyan fontos, mint az elmozdulás az új anyagok irányába

– mondta a brit lapnak Véronique Cremades, a Nestlé fenntartható csomagolásért felelős vezetője. Valódi céljuk az, hogy – a pazarlásmentes jövő jegyében  – egyetlen termékük se végezze a szemétben vagy a hulladéklerakókban.

Ettől azonban a Nestlé – a többi óriáskonszernhez hasonlóan – még nagyon messze van. A konszern jelenleg 1,7 millió tonna műanyag csomagolást használ évente, amivel a harmadik a sorban a Coca-Cola és a PepsiCo mögött. (A Forbes nemrég egyébként szintén a Coca-Colát nevezte a világ legnagyobb műanyag-szennyezőjének – a szerk.)

Vissza az iskolapadba

Habár a Nestlé módszeresen megvizsgálja a termékportfólióját, hogy megtudja, miként tehetné környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá a csomagolásokat, ez a folyamat sok időt vesz igénybe.

Az FT szerint csaknem két évbe telt például, amíg teljes egészében „műanyag mentesítették” a Smarties csokik különböző csomagolásait. Ehhez ugyanis több tényezőt kellett mérlegelniük, a gyártósoroktól kezdve a minőség-ellenőrzésen át a fogyasztók visszajelzéséig.

Korábban a termékek csomagolását számos tényezőt figyelembe véve alakítottuk ki, és ezek közül csak egy volt a környezeti hatás. Most viszont ezeket a (környezetvédelmi) elveket észben tartva újra kell terveznünk az egész termékportfóliónkat. Mindannyian visszaülünk az iskolapadba

-mondja Cremades.

A cikksorozat következő részét jövő hétvégén közöljük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!