6p

A Facebook-hírfolyamban megjelenő, vég nélküli hirdetések sok felhasználót idegesítenek. Bizonyos esetekben viszont a keresőmotoros kutatásokon alapuló, a Meta algoritmusa által targetált, személyre szabott, egyéni hirdetések nem pusztán zavaróak, hanem károsak is lehetnek. Például ha pusztító hatást gyakorolnak egyes felhasználók pszichés egészségére vagy mentális jóllétére.

A BBC nemrégiben több olyan nő történetét dolgozta fel, akik veszteséget éltek át és ebből adódóan megszenvedték a közösségi oldalakon a profiljukhoz rendelt hirdetésdömpinget. Közéjük tartozik a brit Sammi Claxon is, aki ahogy megtudta, hogy várandós, azonnal választ keresett felmerülő kérdéseire a neten. Egyebek mellett arra volt kíváncsi, hogy mekkora a méhében fejlődő hathetes magzat, és mikor kell bejelentkeznie az első nőgyógyászati vizsgálatra. A Meta algoritmusa a korábbi keresései alapján gyorsan beazonosította, hogy mi foglalkoztatja, és elkezdte babás reklámokkal bombázni. A nő azonban elvetélt; a gondtalan babavárással kapcsolatos tartalmak viszont csak jöttek és jöttek, szembesítve azzal, mit veszített. Sammi Claxont különösen megviselték ezek a hirdetések, mert 2021-es első vetélését a következő években még négy sikertelen terhesség követte. 

„Amint pozitív lesz a terhességi teszt, máris anyának érzi magát az ember. Elképzeli a jövőt, és szörnyű érzés, amikor ezt elveszik tőle” – nyilatkozta a lapnak Claxton. Mint mondta, ő a közösségi médiában keresett támogató csoportokat, ahol hasonló élethelyzetben lévő nők bátorítják egymást és osztják meg tapasztalataikat, de megsemmisítő hatással volt rá, amikor hírfolyamát elárasztották a Meta célzott, babás hirdetései.

Mentális egészségének megőrzése érdekében inkább elfordult a közösségi médiától – de nem biztos, hogy egy adott élethelyzetben mindenki számára ez lehet a legjobb döntés. 

Egy jogi csata és következményei 

A lap által szintén megszólaltatott brit Tanya O'Carroll is szembesült a profilja alatt dömpingszerűen érkező kisbabás Facebook-hirdetésekkel 2017-ben, rögtön azután, hogy elkezdte beleásni magát a témába a neten. A nőt annyira idegesítette a dolog, hogy 2022-ben pert indított a Meta ellen arra hivatkozva, hogy a közösségimédia-platform egyesült királyságbeli célzott hirdetései direkt marketingeszköznek számítanak, ami ellen bárkinek joga van tiltakozni – írta a BBC. A Facebookot és az Instagramot üzemeltető Meta azzal vágott vissza, hogy a platformjain megjelenő hirdetések minimum százfős csoportoknak szólhatnak, nem pedig egyéneknek, így azok nem minősülnek direkt marketingnek. Az Egyesült Királyság adatvédelmi hatósága (ICO) viszont ezzel nem értett egyet. 

A célzott hirdetések leállítása nem egyszerű
A célzott hirdetések leállítása nem egyszerű
Fotó: DepositPhotos.com

A jogi vitát követően a Meta beleegyezett abba, hogy Tanya O'Carroll esetében megszünteti a személyes adatok közvetlenmarketing-célokra való felhasználását, vagyis a nő kikapcsolhatta – ahogy fogalmazott – az összes tolakodó, célzott hirdetést a Facebookon. Amennyire a jogi képviselői tudják, jelenleg ő az egyetlen egyesült királyságbeli Facebook-felhasználó, akinek adatait nem használják személyre szabott hirdetések targetálásához, vagyis direktmarketing-célokra. 

Tanya O'Caroll jogi harcáról korábban több lap is beszámolt. A Daily Mail felidézte, hogy a közösségimédia-platformon végzett aktivitása alapján a nőt a Facebook több mint 700 jellemzővel jelölte meg, amelyek egytől egyig a célzott hirdetések alapjául szolgálhattak – beleértve azt is, hogy milyen ételeket és ruhákat vásárol és hova szeretne utazni.

Noha a Meta közlése szerint a Facebook-felhasználóknak lehetőségük van rá, hogy beállításaikban letilthassák azokat a hirdetési témákat, amelyekkel nem szeretnének szembesülni, O'Caroll elmondta, hogy amikor megpróbálta megváltoztatni a hirdetések tartalmát szabályozó beállításokat, az elvileg erre szolgáló link nem működött. 

Nem véletlenül. Erről Arturo Bejar, a Meta korábbi alkalmazottja a BBC-nek azt nyilatkozta, hogy a spamet jelölő gomb „sehova nem volt bekötve”, vagyis teljesen feleslegesen próbálták jelezni a felhasználók, mi nem tetszik nekik. Bejar, aki két etapban, 2009-től 2015-ig és 2019-től 2021-ig dolgozott a Metánál, az Egyesült Államok kongresszusának arról beszélt, hogy véleménye szerint a cég nem védi a felhasználókat, embertelen és csak az érdekli, hogy minél több pénzt keressen. A Meta Bejar szavaira reagálva elmondta: komolyan veszik az aggályokat, és igyekeznek javítani a hirdetések érzékenységén és pontosságán. 

A célzott hirdetések hírfolyamba való beömlesztése régóta vita tárgyát képezi, ezért 2023 őszétől a Meta az Európai Unió országaiban élő felhasználók számára hirdetésmentes előfizetési lehetőséget is kínál. Amint arról 2024 novemberében a hvg.hu is beszámolt, a cég egy, a digitális piacokról szóló uniós jogszabály miatt az egy évvel korábbi hirdetésmentes használatért megszabott előfizetési árat negyven százalékkal csökkentette. Ennek értelmében egy Facebook- vagy Instagram-fiók webes felületen történő hirdetésmentes használata havonta hat euróba, mai árfolyamon nagyjából 2300 forintba kerül. A platformon feltüntetett tudnivalókból az is kiderül, hogy minden további, azonos fiókközponthoz tartozó fiók „hirdetésmentesítése” újabb négy euróba – nagyjából 1600 forintba – kerül havonta.

A célzott hirdetések lehetséges mentális hatásai

A lengyel Panoptykon Alapítvány és a Financial Times 2021-es közös esettanulmánya a személyre szabott Facebook-hirdetések és a felhasználók mentális sebezhetőségének kapcsolatát vizsgálta, mégpedig úgy, hogy két hónapig több mint kétezer hirdetést elemzett az egyik felhasználó hírfolyamában. Az esettanulmány rávilágított, hogy a felhasználók nem igazán tudnak megszabadulni a számukra zavaró vagy érzékeny tartalmaktól, mert ugyan a beállításokban le lehet tiltani a nem kívánatos témákat, de ez elsősorban a hirdetők célzási lehetőségeit korlátozza, nem a platform saját hirdetésmegjelenítési gyakorlatát. Ami a Facebookon kívüli online aktivitás alapján kikövetkeztetett tevékenységeket, feltételezett érdeklődési köröket és érzékeny tulajdonságokat is felhasználja a személyre szabás, a minél tökéletesebb célzás érdekében. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!