Egyszerre történnek jó és rossz dolgok a budapesti és a vidéki hotelpiacon. A fővárosban épp a napokban adták át a Hard Rock Hotelt, készülődnek a Normafához tervezett klubhotel fejlesztői és újabb belvárosi butik szállodák vannak előkészületben, főleg persze a NER-hez tartozó vállalkozások jóvoltából. A Dunához közeli vegyes ingatlanfejlesztéseken belül új szállodák is nyílnak, az egyik Orbán Viktor török barátjáé, Adnan Polaté lesz, a másik pedig a Tiborcz István érdekkörébe tartozó cégé a Gubacsi híd körzetében.
Vidéken még nagyobb a pörgés: a múlt héten az Accent Hotels (AH) átvette a Kecskemét belvárosában található 113 szobás Aranyhomok Business-City-Wellness Hotel üzemeltetését, ez az AH 21. magyarországi egysége. A Balatonnál Füreden, a kikötőnél épül a Bayer Construct egy újabb hotelje, Aligán pedig zöld jelzést kapott a luxushotel és kikötő projekt.
Debrecenben egy helyi nagyvállalat négycsillagos hotelt épít, amit augusztusban adnak át és az Accor egyik hotelmárkája fogja üzemeltetni. A városban közben épp a héten kiírták a hányatott sorsú Aranybika szálloda bővítési pályázatát. A jövőre Európa kulturális fővárosává váló Veszprémben szállodabővítések zajlanak, a Dunakanyarban az új esztergomi hotel lehet egy jó bázis.
Ilyen jó hírek közepette azt gondolhatnánk, hogy kezd helyre rázódni a hotelpiac, de ez nem így van. Megkérdeztük Takács Pétert, a Newmark VLK Hungary befektetési igazgatóját, aki a napokban befejeződött berlini nemzetközi hotelbefektetési konferencián az európai üzleti fejleményekről és a befektetői hangulatról is tájékozódhatott. Az amerikai partnerrel nemrégiben összefogott cég külön értékelést is készített a magyar hotelpiac rövid távú kilátásairól, erről is elmondott részleteket.
A vállalat helyzetképe szerint az európai, s benne a magyar hotelpiacot is befolyásolja, hogy jelen van egy elhalasztott kereslet, és kétévnyi el nem költött pénz van a zsebekben. A belföldi turizmus továbbra is élénk, ez növeli a szállodák kihasználtságát, főleg vidéken. Az európai hotelbefektetések igen dinamikusan alakultak 2021-ben: a 2020-as érték duplája, 16,4 milliárd euró jött össze, ennyi értékben cserélt gazdát 498 szálloda, összesen 79 ezer szobával. A legaktívabb befektetők az európai és észak-amerikaiak voltak, az ázsiai és arab cégek háttérbe szorultak. Közvetlen térségünkben Horvátország volt a fő célpont.
Utalt a legfontosabb mutatóra, az úgynevezett nettó REVPAR-ra (egy kiadható szobára jutó bevétel), amely szerint 2022 márciusában a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország közül a magyarországi szállodák mutatója volt a legmagasabb, 45,5 euró, ami 477 százalékkal haladta meg a 2021-es márciusit. Ezzel Magyarország maga mögé utasította Ausztriát (42,2 euró) Lengyelországot (41,4 euró), és bőven leszakadva követte ezt a hármast Szlovákia (35,4 euró) és Csehországot, amelyik mindössze 30 eurót ért el. A statisztikát minden országban kissé torzítja, hogy az adott országban milyen mértékben zártak be ideiglenesen szállodákat, ezzel csökkentve a piacon kiadható szobák számát.
A szakember hangsúlyozta, hogy a szálláshely üzletet befolyásoló nagy nemzetközi rendezvények (Forma 1, Vizes VB, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Sziget) már beépültek a forgalomba, de például az új esemény, a Giro d’Italia magyarországi napjai egy speciális célcsoport, a kerékpáros sport iránt érdeklődő szabadidős turisták számára tették fel a térképre Magyarországot és ez további kedvező változásokat hozhat. Van is már kezdeményezés kifejezetten a rájuk szabott hotelek piacra vezetése.
A pozitív fejlemények mellett azonban két negatív tényező is a mostani kép része. Az egyik az, hogy hiába növekszik az elkölthető jövedelem és van az a bizonyos elhalasztott kereslet miatti pénzfelhalmozódás, az infláció átrendezheti a szabadidős turisták keresletét.
Lutri az év második fele
„Az üzleti turisták lassan visszatérnek, a vidéki hoteleket segíthetik a céges rendezvények és konferenciák is. A szabadidős vendégek, köztük a magyarok költéseit azonban fékezheti a pénzromlás, hiszen a hotelekben és a vendéglátásban óriási a drágulás. A kereslet egyelőre stabil, de kérdés mi lesz az év második felében.” - mondta Takács Péter.
Dusek Mónika, a Lifestyle Hotel Mátra igazgatóhelyettese azzal árnyalta a képet, hogy egyelőre kevés, kis létszámú céges rendezvényt szerveznek a vállalatok a hotelekbe. Márciusban például a nagyobb létszámú tréningeket, orvosi konferenciákat elhalasztották áprilisra, májusra. A cégek nehezen fogadták el az áremelkedést, így az események megemelkedett költségei is hozzájárultak a visszaeséshez.
Rádóczy Andrea, a Hotel Golden Lake Resort Balatonfüred Wellness és Konferencia Szálloda igazgatója vegyes régiós tapasztalatokról beszélt. Egyes szállodák a 2019-es márciusi mutatókat is túlszárnyalták, míg mások lassabb ütemben zárkóznak fel. A szállodák többségében jelentős átlagár növekedés volt, ez szerinte nagyon is kellett ahhoz, hogy legalább részlegesen ellentételezhessék a rohamosan növekvő üzemelési és bérköltségeket.
A tanácsadó cég szerint azok a hoteltulajdonosok és üzemeltetők lehetnek bajban, akik euróban finanszírozzák magukat. Várható ugyanis, hogy az amerikai jegybank nagy kamatemelése után nemsokára Európában is jelentős növelés lesz, így a hotelprojektek is megdrágulnak, de a változó forintkamatos hitelek is valószínűleg drágulni fognak.
Bajban az euro-hitelesek
„Magyarországon a néhány éve valamilyen alacsony fix kamatozású forinthitelt felvevő vállalkozások nyugodtabbak lehetnek. Ráadásul ezek egy része a Kisfaludy programban még állami támogatást is kapott vagy kap, de a forinthitelesek aránya kisebb, mint az euróban szerződötteké” – utalt a háttérre Takács Péter.
A befektetők többek között ezt is nézik, amikor átvilágítják a kiszemelt hotelt vagy az azt üzemeltető céget. A Newmark VLK Hungary piaci forrásokra alapozott becslései szerint jelenleg Budapesten az eladók 5,5-6 százalékos éves hozamot kínálnak, de a befektetőjelöltek minimum 6-6,5 százalékot kérnek-remélnek. Vidéken az eladók 6-7 százalékkal értékesítenék ingatlanjaikat, a vevők viszont 8-9 százaléknál akarnak üzletet kötni. Egyelőre nem nagyon vannak tranzakciók, mert a nehezebb időszakot átélő hotelek egyrészt a hitelmoratórium miatt átmenetileg fellélegezhettek, másrészt a belföldi turizmus fellendülőben van – vélte a szakember.
Továbbra is súlyos gond azonban a munkaerőhiány és ez Európa-szerte nagy probléma. Nálunk az üzemeltetés minőségét, így közvetetten a hotel értékét is befolyásolja, hogy mennyire stabil a működés, mennyire személyközpontú a kiszolgálás. Szerinte a hotelek üzemeltetőinél mindinkább világos az a trend, hogy igyekeznek az alaptevékenységre, tehát a szálláshely szolgáltatásra összpontosítani. Ehhez minimális személyzetet alkalmaznak, több kapcsolódó szolgáltatást, például az étterem üzemeltetését kiszervezik egy elismert éttermi séf vagy cég számára.