Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve – körülbelül ebben a hangulatban zajlott le kedden a Ryanair budapesti tájékoztatója, amelyre személyesen iderepült - és csak pár percet késett - Michael O’Leary, a légitársaság tulajdonosa is, hangsúlyt adva mondandójának.
Róla köztudott, hogy nem szokta visszafogni magát, ami a gúnyolódást vagy a kritikát illeti, és nem fél az olyan szavak kimondásától sem, minthogy őrült vagy hülye. De a jó híreket is harsány szemtelenséggel tálalja: most egy nagy táblán prezentálta, hogy 56 célpontra utaztatnak hazánkból.
O’Leary attól sem riad vissza, hogy a magyar minisztereknek üzengessen, régebben például Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszternek a Közgazdaságtan tökfejeknek című könyvet ajánlotta. Gulyás Gergely kancelláriaminiszterrel is jó ideje zajlik köztük egyfajta üzengetés. A fapados légi cég tulajdonosa legutóbb ingyenjegyeket ígért, hogy a magyar miniszter tanulmányozhassa a dublini kocsmakultúrát, erre emlékeztetve most azt ígérte, maga fedezi az oda-vissza utat.
Idén új járatként lép be Belfast. Ahogy az egyik újságíró viccesen megkérdezte: miért pont a napfényes Belfast? Nos, ilyet egy írtől kérdezni eleve merészség, egyébként pedig nem rossz az ötlet, hiszen fellendülhet ezáltal a két ország idegenforgalma. Március 27-én indítják el járataikat Észak-Írország fővárosa és Budapest között, hetente két alkalommal. A járatok jelenleg 2023. október 30-ig foglalhatók.
Magyarországra valóban a Ryanair hozza és viszi a legtöbb utast. A keddi sajtótájékoztató legfontosabb híre azonban az volt, hogy még nyáron döntés születhet az Alkotmánybíróságon az extraprofit-adó ügyében, amelynek kalkulációja az év végén átalakult, mértéke pedig a légitársaságok által kibocsátott károsanyag-kibocsátástól függ. Amennyiben számukra kedvező döntés születik, akkor tovább növelik budapesti bázisukat és a járatok számát. A következő években így a budapesti utasforgalom évi 6 millióra nőhet. Amely már idén elérheti a 4 milliót, megőrizve vezető pozíciójukat a magyar piacon, 32 százalékos részesedéssel.
Nem vall túlzott finomlelkűségre, hogy több ízben lebecsülte a Wizzairt, de ez a fajta összehasonlítgatás és nagyképűség sem áll távol a vezérigazgatótól. Kissé felületes jóslásokba bocsátkozva – ami nem áll távol tőle - beszélt az európai légitársaságok jövőjéről is, megemlítve, melyik melyiket fogja szerinte felvásárolni,
"Magyarországnak és a turisztikai ágazatnak ki kell hevernie a Covid által okozott károkat, a magyar állampolgároknak és a látogatóknak alacsonyabb repülőjegyárakra és több járatra van szükségük, nem pedig kevesebb járatra és magasabb kormányzati adókra" – nyilatkozta korábban egy szakmai orgánumban. Kedden pedig a sajtótájékoztatón személyesen üdvözölte, hogy a magyar kormány eláll ettől a „crazy”, azaz őrült gyakorlattól, ami senkinek nem tesz jót. Leginkább a légitársaságnak nem, de tény, hogy az utasok sem örülnek neki, márpedig nyilvánvaló, hogy a cég azonnal áthárítja rájuk a növekvő költségeket.
A Ryanair üdvözli, hogy a magyar kormány támogatja a szóbanforgó, nagy vitát kiváltó adó megszüntetését, amely az utasok igazságtalan kettős adóztatását eredményezné, és veszélyeztetné a budapesti repülőtér növekedését és munkahelyteremtését - olvasható az eseményre kiadott közleményben.
Miközben Európa a covid utáni fellendülésben van, alapvető fontosságú, olyan fapados légitársaságok segítségével, mint a Ryanair, hogy fellendüljön a turizmus és ezzel új munkahelyek teremtődjenek. Magyarország legnagyobb és legalacsonyabb árú légitársaságaként nyolc repülőgépet állomásoztatnak Budapesten nyáron. Több mint 250, jó keresetet biztosító munkahelyet teremtenek pilóták, légiutas-kísérők és mérnökök számára. A Ryanair 2023-as budapesti éve további számokban: nyári heti 500 járat, a már meglévő járatok gyarapítása, 15 másik útvonalon - köztük van Berlin, Korfu, Róma és Koppenhága is,
Huszonkét milliárd dollárt fordítanak új, ökológiailag hatékony repülőgépek vásárlásába, amelyek 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, 40 százalékkal csökkentik a zajszintet és 4 százalékkal több utast képesek szállítani. A nyolc, Budapestet is célba vevő gépből kettő vadonatúj, Gamechangers típus.