4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csaknem napra pontosan egy évszázada alapították Európa egyik leghíresebb autógyártóját, az Audit. A németországi kisvárosból indult cég ma már a legnagyobb európai autóipari konszern, a Volkswagen része – súlyát jelzi, hogy tavaly 34,2 milliárd euró forgalmat könyvelhetett el. Az Audi az elmúlt huszonöt évben már egyértelműen az úgynevezett prémium márkák közé pozicionálta magát, 2015-ig pedig a legsikeresebb cég kíván lenni ebben a szegmensben. Az alábbiakban a cég történetének legfontosabb állomásait villantjuk fel.

Az Audi fordulatokban meglehetősen gazdag története száz évvel ezelőtt, 1909. július 16-án vette kezdetét, amikor August Horch mérnök Zwickauban megalapította második autógyárát. Azt - csakúgy, mint első vállalatát - eredetileg saját nevére akarta keresztelni, ám végül jogi okok miatt elállt tervétől, és nevének latin megfelelője (Audi) lett az új cég neve, derül ki a Spiegel visszatekintéséből.

Sikerek az Alpokban

Az új firmára akkor figyelt fel először a közvélemény, amikor modelljei egymás után háromszor megnyerték az akkori Európa egyik legrangosabb autóversenyét, az ausztriai alpesi futamot. Részben a sorozatos győzelmeknek köszönhetően 1911 és 1918 között összesen 1450 darabot értékesítettek a C-típusból, amely így az új márka első sikermodelljévé vált.

Eközben céges vonalon is zajlottak az események. Az Audi 1914-ben részvénytársasággá alakult át, 1928-ban pedig többséget szerzett benne a DKW-konszern. A világgazdasági válság azonban őket sem hagyta érintetlenül, így 1932 júniusában  az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderers fuzionált. Az ügylet a szász állami bank nyomására jött létre, amely attól félt, hogy a krízis által igencsak megtépázott cégek nem tudják majd visszafizetni hiteleiket.

Az Auto Union névre hallgató új társaságba bevont négy márka mindegyike más-más piaci szegmenst próbált elérni – az Audi már ekkor is az anyagilag tehetősebb rétegeket, elsősorban a felső-középosztályt célozta meg.   

A háborút is túlélték

A következő fordulópontot – sok más német cég történetéhez hasonlóan – a második világháború hozta el, amely után a vállalatot kisajátították, a gyártóüzemeket pedig szétbontották. Az Audinak azonban még ez sem jelentette a véget, 1949-ben ugyanis Auto Union néven újjáalapították - igaz, az első években csupán motorok és DKW márkájú teherautók szerepeltek a gyártási palettán.  

Az újonnan gründolt cégben 1958-ban 88 százalékos tulajdonrészt szerzett a stuttgarti székhelyű Daimler-Benz, majd a következő évben teljes egészében bekebelezte az Audit. A márkanév azonban még ekkor sem éledt újjá – erre 1965-ig kellett várni, amikor 1940 óta először ismét Audi névvel dobtak piacra egy modellt.

Beszállt a Volkswagen

Még ugyanebben az évben újabb mérföldkőhöz érkezett a társaság, ugyanis az ingolstadti gyárat megvette a Volkswagen-konszern. Bár a wolsfburgi óriáscég eleinte megtiltotta az Audinak, hogy további saját modelleket fejlesszen ki, a heves ellenállás miatt végül engednie kellett. 1968-ban megszületett a piac által pozitívan fogadott Audi 100-as modell, ami biztosította a márkanév továbbélését. A 100-as sikerét jelzi, hogy 1976-ig összesen 830 ezer darabot adtak el belőle.                     

Ezzel egyidőben a cég struktúrája is változásokon ment keresztül: 1969-ben az Auto Union és az NSU motorgyár Audi NSU Auto Union AG néven, neckarsulmi székhellyel összeolvadt. Az Audi AG megszületésére 1985-ig kellett várni – a főhadiszállást ekkor ismét Ingolstadtba helyezték vissza.     

A jelenleg is a Volkswagen-konszernen belül működő Audi az elmúlt huszonöt évben már egyértelműen az úgynevezett prémium márkák közé pozicionálta magát, és – mint ahogy Rupert Stadler cégvezér a közelmúltban megfogalmazta – 2015-ig ebben a szegmensben szeretne a csúcsra érni.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!