Az Audi fordulatokban meglehetősen gazdag története száz évvel ezelőtt, 1909. július 16-án vette kezdetét, amikor August Horch mérnök Zwickauban megalapította második autógyárát. Azt - csakúgy, mint első vállalatát - eredetileg saját nevére akarta keresztelni, ám végül jogi okok miatt elállt tervétől, és nevének latin megfelelője (Audi) lett az új cég neve, derül ki a Spiegel visszatekintéséből.
Sikerek az Alpokban
Az új firmára akkor figyelt fel először a közvélemény, amikor modelljei egymás után háromszor megnyerték az akkori Európa egyik legrangosabb autóversenyét, az ausztriai alpesi futamot. Részben a sorozatos győzelmeknek köszönhetően 1911 és 1918 között összesen 1450 darabot értékesítettek a C-típusból, amely így az új márka első sikermodelljévé vált.
Eközben céges vonalon is zajlottak az események. Az Audi 1914-ben részvénytársasággá alakult át, 1928-ban pedig többséget szerzett benne a DKW-konszern. A világgazdasági válság azonban őket sem hagyta érintetlenül, így 1932 júniusában az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderers fuzionált. Az ügylet a szász állami bank nyomására jött létre, amely attól félt, hogy a krízis által igencsak megtépázott cégek nem tudják majd visszafizetni hiteleiket.
Az Auto Union névre hallgató új társaságba bevont négy márka mindegyike más-más piaci szegmenst próbált elérni – az Audi már ekkor is az anyagilag tehetősebb rétegeket, elsősorban a felső-középosztályt célozta meg.
A háborút is túlélték
A következő fordulópontot – sok más német cég történetéhez hasonlóan – a második világháború hozta el, amely után a vállalatot kisajátították, a gyártóüzemeket pedig szétbontották. Az Audinak azonban még ez sem jelentette a véget, 1949-ben ugyanis Auto Union néven újjáalapították - igaz, az első években csupán motorok és DKW márkájú teherautók szerepeltek a gyártási palettán.
Az újonnan gründolt cégben 1958-ban 88 százalékos tulajdonrészt szerzett a stuttgarti székhelyű Daimler-Benz, majd a következő évben teljes egészében bekebelezte az Audit. A márkanév azonban még ekkor sem éledt újjá – erre 1965-ig kellett várni, amikor 1940 óta először ismét Audi névvel dobtak piacra egy modellt.
Beszállt a Volkswagen
Még ugyanebben az évben újabb mérföldkőhöz érkezett a társaság, ugyanis az ingolstadti gyárat megvette a Volkswagen-konszern. Bár a wolsfburgi óriáscég eleinte megtiltotta az Audinak, hogy további saját modelleket fejlesszen ki, a heves ellenállás miatt végül engednie kellett. 1968-ban megszületett a piac által pozitívan fogadott Audi 100-as modell, ami biztosította a márkanév továbbélését. A 100-as sikerét jelzi, hogy 1976-ig összesen 830 ezer darabot adtak el belőle.
Ezzel egyidőben a cég struktúrája is változásokon ment keresztül: 1969-ben az Auto Union és az NSU motorgyár Audi NSU Auto Union AG néven, neckarsulmi székhellyel összeolvadt. Az Audi AG megszületésére 1985-ig kellett várni – a főhadiszállást ekkor ismét Ingolstadtba helyezték vissza.
A jelenleg is a Volkswagen-konszernen belül működő Audi az elmúlt huszonöt évben már egyértelműen az úgynevezett prémium márkák közé pozicionálta magát, és – mint ahogy Rupert Stadler cégvezér a közelmúltban megfogalmazta – 2015-ig ebben a szegmensben szeretne a csúcsra érni.
W. B.
Menedzsment Fórum