3p

A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal csökkent tavaly, jórészt a vásárlási szokások változása következtében. Összesen 19 935 általános élelmiszer üzletet regisztrált a Nielsen piackutató vállalat múlt év végén, szemben az egy évvel korábbi 21 339-cel.

A kereskedelem felgyorsult koncentrációja túlnyomórészt a legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb boltokat érinti; azokból 1100-zal kevesebb működött december végén, mint egy évvel korábban. Év közben ugyan sok új boltot nyitottak, de jóval többet zártak be. Ugyanis a vásárlók boltválasztásában fő szemponttá vált, hogy szeretnének egy boltban megtalálni mindent, amire szükségük van. Keresik a nagy eladóterű üzleteket, amelyek láncai továbbra is terjeszkednek, és hálózataikat átlagosan 10 százalékkal bővítették múlt évben.

A boltszám legnagyobb mértékben a diszkont csatornában emelkedett, utána a hipermarket következik, valamint a szupermarket. Így múlt év végén 566 diszkont, 137 hipermarket és 417 szupermarket várt vevőre; ez összesen 1 119, szemben  az egy évvel korábbi 1 016-tal. Ebből a szempontból fontos, hogy a Spar megkezdte a 177 Plus diszkont átalakítását szupermarketté. Ennek következtében várható, hogy jelentősen átrendeződnek a piaci pozíciók.

A hagyományos kiskereskedelemben az 50 négyzetméteres és kisebb boltok száma 9 százalékkal, 11 390-re csökkent. Ennél jóval kisebb a negatív arány az 51-200 négyzetméteres szegmensben, ahol a boltszám 6 590 lett. A 201-400 négyzetméteres szegmens is kisebb lett, és 805 egységet számlál.

A 2 532 vegyiáru szaküzlet azt jelenti, hogy itt a boltszám 11 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A negatív tendencia azonban csak Budapesten, Pest megyében és  Dunántúlon érvényesült. A keleti régiókban ugyanis növekedett a boltszám.

Az élelmiszer-kiskereskedelemben egyes kategóriáknál érzékelhető szerepet játszó patikák és benzinkút shopok is terjeszkednek: Előbbiek száma 15 százalékkal, 2 520-ra, utóbbiaké 14 százalékkal, 1 360-ra nőtt, egyik évről a másikra.

A láncok terjeszkedésével növekvő boltszám erősen befolyásolja a különböző kiskereskedelmi csatornák forgalmának növekedését is. Amíg a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan 7 százalékkal emelkedett 2007 december-2008 novemberben, addig a szupermarket eladásai 15, a diszkonté 12, hipermarketé pedig 9 százalékkal bővültek. Ugyanakkor a hazai láncoknál plusz 3, az önálló üzleteknél 5 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen. Ez azt mutatja, hogy a vásárlók lakóhely közeli beszerzéseiknél is mind nagyobb arányban részesítik előnyben a nagy eladóterű bolttípusokat.

A Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriánál is szembetűnik, hogy a növekvő boltszám összefügg a nagyobb forgalommal. Amíg a termékcsoport kiskereskedelmi eladásai országosan 3 százalékkal emelkedtek, addig a drogéria csatorna plusz 12-t ért el. Ezt azonban a láncok az előző évinél 49-cel több üzlettel érték el: A dm 30, Müller 16, Schlecker 3 egységgel bővítette hálózatát tavaly. Így a drogériák száma 466-ra nőtt.

A vegyiáru és kozmetikum bolti forgalmából két lakóhely közeli csatorna, a szupermarket és a diszkont 8-8 százalék pluszt ért el, és szintén az átlag fölött fejlődött.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!