5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Fritz Henkel 140 évvel ezelőtt, 1876. szeptember 26-án alapította meg két üzlettársával együtt a Henkel & Cie vállalatot a németországi Aachenben. A Henkel mára közel 50 ezer főt foglalkoztató globális vállalattá nőtte ki magát, melynek éves árbevétele meghaladja a 18 milliárd eurót.

A 28 éves Fritz Henkel, kereskedői pályafutását egy általános mosószerrel kezdte, amit ő maga készített. 1878-ban hatalmas sikert ért el a "Henkel’s Bleich-Soda" névre keresztelt márkatermékével, amelyet már külföldre is exportált. 1899-ben Fritz Henkel földet vásárolt a jó közlekedéssel rendelkező Holthausenben, amely Düsseldorf külvárosa volt akkor. A vállalat székhelye még mindig itt található, amely azóta a Henkel legnagyobb termelőhelye is egyben.

1907-ben két fiával együtt bevezette a világ első „önműködő” mosószerét, a Persilt a piacra. Ez igazi áttörés volt. Fritz Henkel nemcsak forradalmasította a nők korábban igencsak fáradságos mosással eltöltött napjait, de ötletes hirdetéseivel lefektette a modern márkamenedzsment alapjait is.
A Henkel Adhesive Technologies üzletágának története az 1920-as évekig nyúlik vissza. A vállalat 1922-ben kezdett el ragasztókat gyártani saját felhasználásra, majd egy évvel később ezek már kereskedelmi forgalomban is megjelentek. Az üzletág mára a világ vezető ragasztó, tömítőanyag és felületkezelő anyagok szolgáltatója.

A kozmetikai üzletágnak is tradíciója van a Henkelnél: a Beauty Care üzletág mai sikeres fejlődését két felvásárlás alapozta meg. 1924-ben a Henkel részesedést szerzett a Krefeld központú Dreiring-Werke szappanokkal foglalkozó vállalatban. A Henkel 1950-ben megszerezte a többségi részesedést, majd 1953-ban megvásárolta az összes részvényt. Szintén 1950-ben a Henkel átvette a Therachemie vállalatot Düsseldorfban, a következő évben pedig piacra dobta a Polycolor hajfestékeket és szőkítő krémeket Németországban.

A nemzetközi piacon is belehúztak

Dr. Konrad Henkel, Fritz Henkel unokája és az igazgatóság 1961 és 1980 közötti elnöke alatt vált a Henkel egyre nemzetközibbé. A vállalat piacvezető lett Európában, de Japán, Latin-Amerika és az Egyesült Államok piacain is megjelent. Mára a Henkel mintegy 170 helyszínen folytat termelést világszerte, és árbevételének több mint 85 százaléka keletkezik Németországon kívül: 43 százalék származik az úgynevezett fejlődő piacokról. A Henkel globális jellegét jól tükrözi, hogy munkavállalói 125 különböző országból jönnek.

A növekedés fenntartása és a nemzetközivé válás érdekében a Henkel első nyilvános ajánlattétele 1985. október 11-én volt. A Henkel-részvény sikertörténetét jól mutatja a Henkel fejlődése: az 1985-ben 4,7 milliárd eurónak megfelelő árbevétel a 2015-ös pénzügyi évben 18,1 milliárd euróra nőtt. A részvénykibocsátás pedig további mozgásteret adott a vállalatnak a növekedésre.

A legnagyobb akvizíció a Henkel eddigi életében 2008-ban történt, amikor a vállalat a National Starch ragasztás és elektronikai üzletágát vásárolta fel. Az akvizíció jelentősen megerősítette az Adhesive Technologies üzletágat, amely globális piacvezető a ragasztóanyagok, tömítőanyagok és felületkezelők terén. Az elmúlt évtizedekben további három fontos felvásárlás alakította a Henkel történetét: a Schwarzkopfot 1995-ben, a Loctite-ot 1997-ben és a Dialt 2004-ben vásárolta meg a Henkel. A három legerősebb márkájával – Persil, Schwarzkopf és a Loctite – a Henkel teljes árbevétel elérte a mintegy 6 milliárd eurót 2015-ben. 2016 szeptemberében Hans Van Bylen, a Henkel igazgatóságának elnöke bejelentette, hogy a vállalat megvásárolta az amerikai székhelyű, mosószereket gyártó The Sun Products Corporationt. Ezzel a Henkel a második számú szereplővé lépett elő az észak-amerikai mosószerpiacon.

A Henkel Magyarországon is aktív

Magyarországon a Henkel legújabb történelme közel három évtizedes múltra tekint vissza. A Henkel Budapest vegyes vállalat 1987-ben alakult meg a Henkel Austria, a Növényolajipari Vállalat, az Alfa Élelmiszer Vegyiáru Kereskedelmi Vállalat, és a Konsumex Külkereskedelmi Vállalat részvételével. 1988 és 1992 között termelési kooperációk indultak meg a szolnoki Tiszai Vegyi Művekkel, a körösladányi Metakémiával, valamint a váci Taurus üzemekkel. 1992-ben, az addigi magyar Henkel érdekeltségeket egyesítve létrejön a mai Henkel Magyarország Kft, mely a közép-kelet-európai régió első Henkel vállalataként, a bécsi székhelyű regionális központ (Henkel CEE) leányvállalataként működik. Az évek folyamán sikeres, hazai piaci szereplővé vált a vállalat olyan jól ismert márkáival, mint például a Tomi, Persil, Silan, Bref, Fa, Syoss, Schauma, Schwarzkopf, Loctite, Pattex, Pritt, a Teroson.

A Henkelnek jelenleg két gyára van Magyarországon, Körösladányban mosó- és háztartási tisztítószereket állítanak elő. A Henkel gyár a vállalat közép-kelet-európai régiójának egyik legjelentősebb ellátó központja: többek között itt készül, és innen szállítják a nemzetközi piacokra az innovatív Duo-Caps termékeket.
Zöldmezős beruházással épült meg 2012-ben a Komárom-Esztergom megyei Környén a Henkel ragasztógyára. A környei gyárban az Adhesive Technologies üzletág számára vizes bázisú ragasztók készülnek lakossági, szakipari és ipari felhasználásra, valamint speciális ragasztó- forrasztó és egyéb anyagok az elektronikai ipar részére.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!