4p

A bírság megfizetésén túl a Sziget és a VOLT fesztiválokat is szervező részvénytársaságnak a Media1 értesülése szerint a beléptetési gyakorlatát is felül kell vizsgálnia, mert az már 2016 óta jogsértően zajlott.

A cikk eredetileg a media1.hu-n jelent meg.

A 30 millió forint összegű bírságot az információs önrendelkezési jogról és információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény és a 2018 májusában életbe lépett GDPR rendelet megsértése miatt rótta ki a Péterfalvy Attila vezette Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a Sziget és a VOLT Fesztiválokat szervező Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt.-t – tudta meg a Media1.

A Media1 információi szerint az adatvédelmi hatóság a Sziget Zrt. által 2016-tól 2018. május 24-ig, majd 2018. május 25. után időpontokra szervezett különféle rendezvényein, fesztiváljain alkalmazott adatkezelési, illetve beléptetési gyakorlattal kapcsolatban állapított meg jogsértéseket.

A NAIH megállapítása szerint a Sziget Zrt. által 2016. június 1-től 2018. május 24-igterjedő időszakban szervezett rendezvényeken alkalmazott beléptetési gyakorlat során megvalósított adatkezelés során az adatkezelés nem megfelelő jogalap alapján történt, nem felelt meg a célhoz kötöttség elvének, továbbá az érintettek nem kaptak megfelelő előzetes tájékoztatást. A NAIH szerint továbbá a cég által 2018. május 25. napját követőenszervezett rendezvényeken nem megfelelő jogalap alapján, illetve a célhoz kötöttség és az adattakarékosság elveinek megsértésével kezelte az érintettek személyes adatait.

Eleinte szkenneléséhez és hozzájáruláshoz kötötték a beléptetést, később túl sok adatot kértek el

A már a hatóság honlapjára is felkerült határozat szövege alapján az eljárás azután indult, hogy panaszosok 2016-ban sérelmezték a vállalkozás rendezvényein a beléptetésnél alkalmazott gyakorlatot, melynek során beszkennelték a vendégek személyi igazolványát, továbbá azt, hogy nem tájékoztatták megfelelően az érintetteket az adatkezelés körülményeiről, így arról, hogy milyen célból és mennyi ideig kezelik a személyi igazolványokról készített másolatot, azt mire használják fel, illetve megtagadhatták a beléptetést, ha valaki nem járult hozzá az igazolványa szkenneléséhez.

Később pedig, a GDPR rendelet 2018. május 25-i hatálya lépését követően a beléptetéskor jogos érdek alapján 6 adatot is elkértek a beléptetéshez.

A Sziget Zrt. terrorizmus és a jegyüzérkedési elleni harcra hivatkozott

A Sziget az igazolványok ellenőrzésekor többek között terrorizmus elleni harcra és jegyüzérkedés megakadályozására hivatkozott..

A NAIH vizsgálata során azonban az derült ki, hogy a Sziget nem is kapott bűnüldöző szervektől listákat veszélyes személyekről, illetve a cégnél biztonsági szempontból érdektelen adatokat is rögzítettek, hiszen a veszélyes emberek kiszűréséhez elegendő lett volna kevesebb adatot (csak a nevet és a fotót) elkérni a fesztivál vendégeitől.

A hatóság a 30 millió forint összegű bírság kiszabása és az erről rendelkező határozat nyilvánosságra hozatala mellett elrendelte, hogy a Sziget Zrt. az adatkezelési gyakorlatát hozza összhangba az általános adatvédelmi rendelet szabályaival.

A 30 millió forint összegű bírságot egyébként csak a 2018. május 25., azaz a GDPR rendelet hatálya lépése utáni időszakra rótta ki a NAIH, a korábbi időszakban történt jogsértések esetében a hatóság a további bírság kiszabásától eltekintett, tekintettel többek között az azóta eltelt időre.

Frissítés: A Sziget Zrt. nem ért egyet a Nemzeti Adatvédelmi és Információbiztonság Hatóság határozatában foglaltakkal, ezért a megadott határidőn belül bírósági felülvizsgálatot kezdeményez.

A cég a Media1-nek eljuttatott közleményében úgy véli, hogy "a fesztiválokon történő check-in adatvédelmi szempontból nem különbözik a futball stadionok beléptetésétől vagy a szállodák, légitársaságok check-in folyamatától, ezért nem tudjuk elfogadni a NAIH érveit.”

„Az általunk bevezetett belépés előtti ellenőrzés a biztonsági fejlesztéseink egyik évek óta jól működő és a szakhatóságok által is elismert alapeleme. Az adatokat minden érintett rendezvényt követő 72 órán belül töröltük, marketing célokra nem, csupán a vendégek beazonosítására használtuk, hogy az esetlegesen biztonsági kockázatot jelentő személyeket kiszűrhessük.”

(media1.hu)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!