4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Mintegy tíz százalékkal költene többet az állam 2013-ban a közösségi közlekedésre, mint az idén - derül ki a büdzsé tervezetéből. Ez azért is fontos pont, mert az IMF korábban többször szorgalmazta a magyar tömegközlekedés hatékonyabbá tételét, vagyis ha hitelt akarunk, akkor ezen a területen is komoly változásokra lehet szükség. Mfor.hu-háttér.

Még többe kerülhet jövőre a vasút

A közösségi közlekedés alapvetően három csatornán keresztül jut forráshoz a költségvetésből: legnagyobb tétel a helyközi közösségi közszolgáltatások költségtérítése, mely alapvetően arra szolgál, hogy kompenzálja a cégeket azért, mert a kelleténél olcsóbbak a menetjegyek. Magyarul ma a vasút és a volánjáratok olyan áron szolgáltatnak, hogy azon nem lehet nyereségesen működni. Emellett létezik a vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése, melyet azért kapnak a vasúttársaságok, hogy karban tartsák és működőképessé tegyék a hálózatot, illetve létezik egy úgynevezett szociális árkiegészítés, melynek keretében az államkassza fedezi a kedvezményes (diák, nyugdíjas stb.) jegyek különbözetét.

A 2013-as költségvetés nemrég benyújtott tervezete szerint a három tétel közül csak a szociális árkiegészítés összege nem emelkedik jövőre. A helyközi személyszállítási szolgáltatások költségtérítésére az idei 182,8 milliárd forint után 190,5 milliárd forint van előirányozva, míg a vasúti pályahálózat működtetését az idei 47 milliárd forint után jövőre 70 milliárddal dotálja az állam. Emellé jön még a változatlanul 93 milliárd forintos szociális árkiegészítés.

Mindent egybevéve tehát az idei 322,8 milliárd forint után jövőre 353,5 milliárd forintjába fog kerülni az államnak a helyközi közösségi közlekedés. Ebben nincs benne a helyi közlekedés, például a BKV állami támogatása, ez ugyanis nem szerepel a büdzsé tervezetében. "A helyi közösségi közlekedés finanszírozásának jelenlegi gyakorlata fenntarthatatlan. A kormány ezért elengedhetetlennek tartja a tulajdonos főváros érdemi, jelentős és tartós részvételét a budapesti közösségi közlekedés finanszírozásában" - mindössze ennyi olvasható a BKV kapcsán.

A MÁV szakítja ki a legnagyobb szeletet

A költségvetésben az nincs lebontva, hogy a fenti összeg hogy oszlik meg az egyes társaságok között, erre legfeljebb a korábbi évek gyakorlatából következtethetünk. Alapvetően a 350 milliárdos összeg három felé oszlik: egyrészt a MÁV-csoport, másrészt a Volán-társaságok, harmadrészt pedig a GYSEV részesül ebből.

2011-ben például a fenti tételek összesen 317,2 milliárd forintot tettek ki, ennek több mint a fele a MÁV-Start Zrt.-hez került. A cég tavaly 158,9 milliárd forintnyi állami költségtérítést kapott, az összesen 109 milliárd forintos árkiegészítésből pedig 20,9 milliárd forint vándorolt a kasszájába. Vagyis összesen 179,8 milliárd forint volt a MÁV-Start állami költségtérítése, a többi társaságnak a fennmaradó 137,4 milliárd forinton kellett osztozni. Az arányok valószínűleg most is hasonlók lehetnek.

Ráadásul a MÁV-csoport még nagyobb szeletet hasíthat ki a tortából, hiszen a fentiek mellett a MÁV Zrt. is kapott 41,9 milliárd forintot a vasúti pálya üzemeltetésének költségtérítéseként. 

Elfújta a Széll?

A közösségi közlekedés azért is érzékeny terület, mert a Nemzetközi Valutaalap (IMF) többször is kiemelte, hogy szükség lenne hatékonyságjavításra ezen a területen. Egy csütörtöki interjúban Varga Mihály, a nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartásért felelős tárca nélküli miniszter is ezt említette, mint az egyik lehetséges kérdéskört, ahol az IMF-nek feltételei lehetnek az újabb hitelcsomag tárgyalása alatt.

A kormány eleinte úgy tűnt, hogy meghallgatja a nemzetközi szervezet észrevételeit, hiszen a  2011 tavaszán bemutatott első Széll Kálmán Tervben már az idei évre 45 milliárd forintos megtakarítás volt előirányozva a közösségi közlekedés területén. Ebből a tervek szerint 5 milliárdos kiadáscsökkenéssel járt volna a Nemzeti Közlekedési Holding felállítása, melyre azóta sem került sor, 30 milliárdot hozott volna a MÁV adósságátvállalása és hatékonyságjavítása, további 10 milliárdot pedig a kedvezmények felülvizsgálata és az új tarifarendszer.

A MÁV-tól ugyan tavaly átvállalt 50 milliárd forintnyi adósságot az állam, ez azonban biztosan nem jár 30 milliárdos megtakarítással a kamatkiadások területén a vasúttársaságnál, míg a kedvezmények felülvizsgálata mindössze odáig jutott el, hogy a korhatár alatti nyugdíjasok nem jogosultak a nyugdíjaskedvezményre. Új tarifarendszer pedig egyelőre a publikus tervek között sem szerepel. Ráadásul a fenti számok azt mutatják, hogy nemhogy nem lesz egyre olcsóbb a közösségi közlekedés, de évről évre egyre többet költ rá az állam.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!