Háromezer és 350 ezer forint között mozog a vezető tanácsadók óradíja ma Magyarországon - mondta Dr. Kornai Gábor, a VTMSz elnöke egy szerdai sajtótájékoztatón. Emögött azonban nagyon különböző teljesítmény és minőség lehet, ezért megítélés kérdése, kinek mi számít soknak vagy kevésnek – tette hozzá.
A vezetési tanácsadók beszerzésének hazai gyakorlata sok esetben nem felel meg az etikai és szakmai kritériumoknak – nyilatkozta az elnök. Így a szakma hírnevének visszaállítása érdekében a szövetség úgy döntött, hogy szakmai kamarává alakul át. Így meg tudnák különböztetni a vezetői tanácsadást mint hivatást végzőket a kóklerektől, illetve magát a hivatást a korrupciótól és pénzmosástól. Emellett ez lehetőséget adna arra is, hogy megvédjék saját érdekeiket és az ügyfeleiket. A kamarát mint a tanácsadói hivatás érdekvédelmi szervezetét 2014-15-re alakítanák át.
A KSH szerint 2007-ben összesen 487 milliárd forintot könyveltek el a cégek üzletviteli tanácsadás címén. Ebből mindössze 120 milliárd forinttal tudnak elszámolni, vagyis a VTMSz-be tömörült, illetve az ismert, ám tagsági viszonnyal nem rendelkező tanácsadócégek éves árbevétele ennyi tesz ki. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 360 milliárd forint útja és helye hivatalosan ismeretlen.
"Ez rendkívül ártalmas a szakma hírnevére, hiszen sokan a pénzmosás formájával azonosítják a tanácsadást, és a szolgáltatásnak csak ezt a formáját ismerik. Ez a több százmilliárdos gyanús összeg lehetett pénzmosás, korrupciós díj vagy egyéb. Bármelyik is, mindenképpen ártalmas a szakma jövőjére nézve” – véli Kornai Gábor.
Kevés a hivatásos tanácsadó
Míg a KSH adatai szerint 14 400 cég foglalkozik üzleti tanácsadással, addig a szövetség úgy véli, mindössze 800-1200 a ténylegesen ezzel foglalkozó vállalkozások száma. A statisztikai hivatal 40 200 tanácsadót tart számon, a VTMSz viszont azt állítja: 3000-3500-an lehetnek azok, akik mint hivatást végzik ezt a szakmát. Utóbbiak közül jelenleg 160-170 az aktív CMC (Certified Managemenent Cosultant - Bejegyzett Vezetési Tanácsadó) címmel rendelkező tanácsadó.
Bár sokféle tanácsadás létezik, közös bennük az, amit eladnak. Egyrészt kompetenciát értékesítenek, mert a megbízó nem rendelkezik a szükséges speciális szakértelemmel, gyakorlattal, tapasztalattal. Ugyanakkor valójában ezzel nem is kell rendelkeznie, hiszen másban jó, máshoz kell értenie.
A tanácsadók másrészt kapacitást is értékesítenek, hiszen lehet, hogy az ügyfél értene ahhoz a bizonyos területhez, de nincs ideje rá (- például mert jól szervezetten végzi a dolgát). Előfordulhat az is, hogy a megbízó számára nem áll rendelkezésre az időszakosan szükséges kapacitás.
Tanácsot adni csak jó vezetőnek érdemes – hangsúlyozta Kornai Gábor, hozzátéve: ezek a menedzserek felismerik az ismeret és/vagy az idő hiányát, ezért észszerűen az időszakos kompetencia- és/vagy kapacitásbevonást választják.
A vezetési tanácsadás helyzetét is megnehezíti a válság – véli az elnök. Mint mondta, a cégek a média, a képzés és a marketing után ezen a területen húzzák meg a nadrágszíjat. Ez annak ellenére így van, hogy a tanácsadók sokféle business recovery, azaz az üzleti életet támogató, a válság hatásait kezelő szolgáltatást tudnak nyújtani, amelyekkel segíthetnek a cégeknek túlélni ezt a nehéz időszakot.
Kovács Zita