A húsvéti édességek és ajándékcsomagok kiskereskedelmi forgalma csaknem elérte a 3 milliárd forintot tavaly. Ez 11 százalékkal több, mint az előző évi ünnepi szezon bevétele. Amíg az előző időszakban évről évre csökkenő trend mutatkozott, addig tavaly kedvezően változott a forgalom. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalati Kiskereskedelmi Indexe.
Mennyiséget tekintve, tavaly az előző évi húsvéti időszakhoz képest 7 százalékkal több, 850 tonnát meghaladó csokoládé tojást, nyulat, más édességet és ajándékcsomagot adtak el az élelmiszerboltokban. Ebből csokoládé figurákra összesen 85 százalék jutott legutóbb húsvétkor, ahogyan egy évvel korábban is.
Legnépszerűbbnek évekig a csokoládétojás bizonyult. Az utóbbi két év húsvéti szezonja során viszont a nyúl került az élre, legalábbis értékben. Tavaly a nyúl piacrésze 39, a tojásé 38 százalékot ért el.
Szembetűnő, hogy tovább nőtt a kereslet tejcsokoládé iránt. Mennyiségben már 66 százalékkal részesedett az eladásból a legutóbbi ünnepi időszak alatt. Az étcsokoládé részaránya pedig 8 százalékra emelkedett. Ebből a szempontból gyorsan változott a piac, hiszen 2004-ben a húsvéti figurák még kétharmada készült az olcsóbb nugátból. Tavaly viszont a részarányuk már csak 23 százalék volt. (A fennmaradó rész a fehér csokoládék változataira jutott).
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy a kisebb, elsősorban nugátra koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozza meg a vásárlókat.
Az értékesítésben továbbra is a nagy eladóterű üzletek dominálnak. Ott bőven jut hely az eladásösztönző eszközök mellett arra, hogy széles és mély választékot mutassanak be a vásárlóknak. Hipermarketre a mennyiségi eladásból 45 százalék jutott tavaly a húsvéti szezonban. Ebből a szempontból évek óta növekszik a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna jelentősége. Súlya múlt évben 40 százalékra emelkedett. Így a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek mindössze 15 százalékon osztoztak.
mfor.hu