A múltbeli tapasztalatok alapján még az is elképzelhető, hogy 5-8 éven belül a webes szektorban vezető cégek, a Facebook és a Google elveszíti jelenlegi éllovas szerepét, és elbukhat. Az amerikai Forbes magazinban közölt cikk szerzője úgy véli, hogy egy, az internetes világban működő cégnek nagyban befolyásolja a jövőjét az, hogy mikor "született".
Az internet világában három generációról lehet megemlékezni a cikk szerint. Először is a kor alkonyán volt a Web 1.0. Az 1994-től 2001-ig terjedő időszakban alakult cégek közé tartozik a Netscape, a Yahoo!, az AOL, Google, Amazon és az E-bay is. Ezt követte a Web 2.0; a 2002-től 2009-ig terjedő időszakhoz tartozik a Facebook, LinkedIn és a Groupon. 2010-től pedig elkezdődött a mobilos korszak, melynek napjait most is éljük. Ezzel kapcsolatban egyelőre csak az Instagramról érdemes megemlékezni a szerző szerint.
A Web 1.0-s cégek kiváló munkát végeztek az adatok összegyűjtésében és annak megfelelő formában történő közzétételében, a Google szintén jó eredménnyel rendszerezte a weben kialakult káoszt - jobban csinálta azt, mint az AltaVista, az Excite, vagy Lycos. Az Amazon pedig fontos lépéseket tett annak irányába, hogy a felhasználó számára egy helyen elérhető legyen, amire szüksége lehet. Amikor a Web 2.0-s cégek kezdtek kibontakozni, minden jel arra mutatott, hogy a közösségi, társadalmi kapcsolatok kialakítása kerül előtérbe: ott volt a MySpace, napjainkban a Facebook, a LinkedIn pedig a szakmai kapcsolatok érdekében, vagy épp a Digg és a Reddit, mely megmutatta, hogy generálhatnak tartalmakat maguk a felhasználók.
Ezzel szemben a Web 1.0-s vállalatok esetében úgy tűnik, hogy nem igazán tudták megérteni a közösségi háló kialakításának fontosságát. Bármennyire is fájdalmas gondolat, mindenki tudja, hogy nem volt elegendő kapacitásuk a paradigmaváltás végrehajtására - írja a Forbes szerzője. A 2010-től létrejövő vállalatok, melyre a legjobb és legaktuálisabb példa jelen pillanatban az Instagram, elsődlegesen a mobil platformra helyezte a hangsúlyt, és fel sem merült a webes elérhetőség. Ők ugyanis azt feltételezik, hogy idővel az emberek már szinte teljes egészében mobilalkalmazásokat fognak használni a weboldalak helyett.
Soha nem lesz Web 3.0 - a web már halott
A Web 1.0 és Web 2.0 éra vállalatai egyelőre még bizonytalannak tűnnek, hogy hogyan is kell alkalmazkodni az új paradigmához. Ennek vitatathatatlanul kiemelkedő nyertese a Facebook, mely néhány héten belül tőzsdére megy és a remények szerint a cég piaci értéke elérheti a 140 milliárd dollárt. A mobilok terén azonban mégis inkább pénzt veszít, hiszen a közösségi oldal eme platformja elmarad a webes élménytől. A megtorpanást jól példázza, hogy az elmúlt negyedévben elmaradtak a bevételek a megelőző időszaktól, a cégnek pedig egyelőre fogalma sincs arról, hogy hogyan szerezzen pénzt a mobil ágazatból.
A Web 1.0-s vállalatok csúfos történelme alkalmas arra, hogy előrevetítse: a Facebook is hasonlóan bánatos lesz a mobilos alkalmazással kapcsolatban, mint ahogy a Google lett köszönhetően a tavaly bevezetett Google+ miatt, mely a szerző szerint szellemvároshoz hasonlít. Egyes szakemberek "az avulás felelősségéről" beszélnek, ami egy egyre növekvő ellentét egy cég termékstratégiája és maga a működési, külső környezet között - ez jól leírja, mi történik az internet világában is.
A Google, a Yahoo!, vagy az Amazon egyáltalán nem tekinthető elavultnak, hiszen még mindig növekednek és még mindig hatalmas a felhasználói táboruk, nem utolsó sorban kiválóan tehetséges vezetőik vannak. Azonban minden egyes paradigmaváltással az idősebb felhasználók egyre inkább elveszítik a kapcsolatot az adott cég termékével, ez pedig visszaesést is valószínűsíthet. A "tech-világ" pedig a jelek szerint felgyorsulni látszik.
Mi vár a Google-re és Facebookra?
A szerző szerint egyre többen pletykálnak arról, hogy a Google vajon hogyan fog szembenézni a sokrétű zsugorodással, ha egyszer a felhasználók a webes kereső helyett már mobilos alkalmazások révén fogják beszerezni az őket érdeklő információkat. Szintén elképzelhetetlen, hogy az Amazon hogyan fogja kezelni a helyzetet, amikor az új mobilos platformokon történik majd bizonyos cuccok beszerzése. A Facebook számára pedig szintén érdekes és jelenleg ismeretlen időszak kezdődik el, ha a felhasználók a mobilok irányába terelődnek. A szerző szerint az Instagram akvizíciója sem változtathat igazán ezen a helyzeten, hiszen egy mobilos alkalmazás Web 2-es platformba történő "csavarozása" miért és hogyan változtatná meg a változás alapjául szolgáló dinamikát? A szerző ennek az irányváltoztatásnak elveti a lehetőségét.
Éppen ezért elképzelhetőnek tartja, hogy 5-8 éven belül a Facebook és a Google a mostani önmagának már csak a vázát fogja mutatni - vagy teljesen eltűnik. A világ összes pénzét megmozgathatják azért, hogy sikeresen alkalmazkodjanak a mobilos érához, ám a történelem azt sugallja, hogy ezt nem fogják tudni sikeresen véghez vinni. Ugyan a Google piaci részesedése jelenleg 76 százalékos, a Facebooknak pedig több mint 900 millió felhasználója van, ők mégsem annyira veszélyesek, mint amilyennek látszanak.
Minden valószínűség szerint a következő években egy, a mostaninál újabb, mobilos világot fogunk látni, aki pedig ehhez sikeresen alkalmazkodik, vagy veti meg a lábát, az vagyonokat tudhat majd magáénak. "Azok, akik a jövőt birtokolják, azok alkothatják meg azt. Ez az egész pedig még gazdára vár" - zárja sorait a Forbes szerzője.
mfor.hu