5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eddig keveseknek és nehezen sikerült az internetes világban eredményes paradigmaváltást végrehajtani. A mobilos alkalmazások térhódításába pedig könnyen beletörhet a Facebook és a Google bicskája.

A múltbeli tapasztalatok alapján még az is elképzelhető, hogy 5-8 éven belül a webes szektorban vezető cégek, a Facebook és a Google elveszíti jelenlegi éllovas szerepét, és elbukhat. Az amerikai Forbes magazinban közölt cikk szerzője úgy véli, hogy egy, az internetes világban működő cégnek nagyban befolyásolja a jövőjét az, hogy mikor "született".

Az internet világában három generációról lehet megemlékezni a cikk szerint. Először is a kor alkonyán volt a Web 1.0. Az 1994-től 2001-ig terjedő időszakban alakult cégek közé tartozik a Netscape, a Yahoo!, az AOL, Google, Amazon és az E-bay is. Ezt követte a Web 2.0; a 2002-től 2009-ig terjedő időszakhoz tartozik a Facebook, LinkedIn és a Groupon. 2010-től pedig elkezdődött a mobilos korszak, melynek napjait most is éljük. Ezzel kapcsolatban egyelőre csak az Instagramról érdemes megemlékezni a szerző szerint.

A Web 1.0-s cégek kiváló munkát végeztek az adatok összegyűjtésében és annak megfelelő formában történő közzétételében, a Google szintén jó eredménnyel rendszerezte a weben kialakult káoszt - jobban csinálta azt, mint az AltaVista, az Excite, vagy Lycos. Az Amazon pedig fontos lépéseket tett annak irányába, hogy a felhasználó számára egy helyen elérhető legyen, amire szüksége lehet. Amikor a Web 2.0-s cégek kezdtek kibontakozni, minden jel arra mutatott, hogy a közösségi, társadalmi kapcsolatok kialakítása kerül előtérbe: ott volt a MySpace, napjainkban a Facebook, a LinkedIn pedig a szakmai kapcsolatok érdekében, vagy épp a Digg és a Reddit, mely megmutatta, hogy generálhatnak tartalmakat maguk a felhasználók.

Ezzel szemben a Web 1.0-s vállalatok esetében úgy tűnik, hogy nem igazán tudták megérteni a közösségi háló kialakításának fontosságát. Bármennyire is fájdalmas gondolat, mindenki tudja, hogy nem volt elegendő kapacitásuk a paradigmaváltás végrehajtására - írja a Forbes szerzője. A 2010-től létrejövő vállalatok, melyre a legjobb és legaktuálisabb példa jelen pillanatban az Instagram, elsődlegesen a mobil platformra helyezte a hangsúlyt, és fel sem merült a webes elérhetőség. Ők ugyanis azt feltételezik, hogy idővel az emberek már szinte teljes egészében mobilalkalmazásokat fognak használni a weboldalak helyett.

Soha nem lesz Web 3.0 - a web már halott

A Web 1.0 és Web 2.0 éra vállalatai egyelőre még bizonytalannak tűnnek, hogy hogyan is kell alkalmazkodni az új paradigmához. Ennek vitatathatatlanul kiemelkedő nyertese a Facebook, mely néhány héten belül tőzsdére megy és a remények szerint a cég piaci értéke elérheti a 140 milliárd dollárt. A mobilok terén azonban mégis inkább pénzt veszít, hiszen a közösségi oldal eme platformja elmarad a webes élménytől. A megtorpanást jól példázza, hogy az elmúlt negyedévben elmaradtak a bevételek a megelőző időszaktól, a cégnek pedig egyelőre fogalma sincs arról, hogy hogyan szerezzen pénzt a mobil ágazatból.

A Web 1.0-s vállalatok csúfos történelme alkalmas arra, hogy előrevetítse: a Facebook is hasonlóan bánatos lesz a mobilos alkalmazással kapcsolatban, mint ahogy a Google lett köszönhetően a tavaly bevezetett Google+ miatt, mely a szerző szerint szellemvároshoz hasonlít. Egyes szakemberek "az avulás felelősségéről" beszélnek, ami egy egyre növekvő ellentét egy cég termékstratégiája és maga a működési, külső környezet között - ez jól leírja, mi történik az internet világában is.

A Google, a Yahoo!, vagy az Amazon egyáltalán nem tekinthető elavultnak, hiszen még mindig növekednek és még mindig hatalmas a felhasználói táboruk, nem utolsó sorban kiválóan tehetséges vezetőik vannak. Azonban minden egyes paradigmaváltással az idősebb felhasználók egyre inkább elveszítik a kapcsolatot az adott cég termékével, ez pedig visszaesést is valószínűsíthet. A "tech-világ" pedig a jelek szerint felgyorsulni látszik.

Mi vár a Google-re és Facebookra?

A szerző szerint egyre többen pletykálnak arról, hogy a Google vajon hogyan fog szembenézni a sokrétű zsugorodással, ha egyszer a felhasználók a webes kereső helyett már mobilos alkalmazások révén fogják beszerezni az őket érdeklő információkat. Szintén elképzelhetetlen, hogy az Amazon hogyan fogja kezelni a helyzetet, amikor az új mobilos platformokon történik majd bizonyos cuccok beszerzése. A Facebook számára pedig szintén érdekes és jelenleg ismeretlen időszak kezdődik el, ha a felhasználók a mobilok irányába terelődnek. A szerző szerint az Instagram akvizíciója sem változtathat igazán ezen a helyzeten, hiszen egy mobilos alkalmazás Web 2-es platformba történő "csavarozása" miért és hogyan változtatná meg a változás alapjául szolgáló dinamikát? A szerző ennek az irányváltoztatásnak elveti a lehetőségét.

Éppen ezért elképzelhetőnek tartja, hogy 5-8 éven belül a Facebook és a Google a mostani önmagának már csak a vázát fogja mutatni - vagy teljesen eltűnik. A világ összes pénzét megmozgathatják azért, hogy sikeresen alkalmazkodjanak a mobilos érához, ám a történelem azt sugallja, hogy ezt nem fogják tudni sikeresen véghez vinni. Ugyan a Google piaci részesedése jelenleg 76 százalékos, a Facebooknak pedig több mint 900 millió felhasználója van, ők mégsem annyira veszélyesek, mint amilyennek látszanak.

Minden valószínűség szerint a következő években egy, a mostaninál újabb, mobilos világot fogunk látni, aki pedig ehhez sikeresen alkalmazkodik, vagy veti meg a lábát, az vagyonokat tudhat majd magáénak. "Azok, akik a jövőt birtokolják, azok alkothatják meg azt. Ez az egész pedig még gazdára vár" - zárja sorait a Forbes szerzője.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!