3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Stabilan évi mintegy 70 milliárd forint az égetett szeszes italok bolti eladása, derült ki a Nielsen piackutató vállalat adataiból. Legjobban a vodka és gin pozíciója javult, de számottevően nőtt a prémium bitter és pálinka kiskereskedelmi forgalma is.

Az égetett szeszesitalok forgalma a szervezett kiskereskedelemben stabilan mintegy 70 milliárd forint 2008. december-2009. novemberben, ahogyan az előző hasonló időszakban is. Mind értékben, mind mennyiségben két italfajta bolti eladása tudott növekedni, az előző évhez képest: a vodka 8 és 2, valamint a gin 15, illetve 9 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

A legnagyobb, 10 milliárd forintot meghaladó bolti forgalmat a bitter, pálinka és vodka érte el. A kiskereskedelmi trendek nehezen hozhatók közös nevezőre, mert kategóriánként eltérően változtak a vásárlási és a fogyasztási szokások.

A bitter 15 milliárd feletti kiskereskedelmi eladása értékben 1 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal csökkent, 2008. december-2009. novemberben, az előző évhez képest. A magasabb árszínvonalú bitter italok bolti eladása emelkedett, főként a gyártók aktív akciói következtében. Így piaci részesedésük értékben eléri a 70 százalékot, a bitteren belül. A kommersz és a középes árszínvonalú szegmensek mutatója viszont 1-1 százalékponttal kisebb lett, és 15-15 százalékra módosult.

Erősek a gyártói márkák a bitternél, ugyanis a kereskedelmi márkák piaci részesedése értékben mindössze 4 százalék, az előző évi 3-mal szemben. Az egy literre jutó, forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 3558 forintról 3618-ra változott.

A pálinka és pálinka jellegű italok éves piaca megközelíti a 15 milliárd forintot. Értékben 1 százalékkal nőtt a bolti eladásuk, mennyiségben viszont 8-cal csökkent. Jelentősen nőtt a prémium pálinkák forgalma, kisebb mértékben a közepes árfekvésű, és csökkent a kommersz. Az egy literre jutó forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 2705-ről 2945 forintra emelkedett, egyik évről a másikra. Ez 9 százalékot jelent.

A pálinka értékesítésében még mindig erős a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek pozíciója Amíg azonban az 51-200 négyzetméteresek piaci részesedés értékben maradt 20 százalék, addig az 50 négyzetméteres és kisebbek mutatója 26-ról 21 százalékra csökkent. Nyertes a hipermarket, amelynek részaránya 34 százalékra emelkedett.

A vodka forgalma túllépett a 11 milliárd forinton. A közepes árszínvonalú szegmens részesedése 45-ről 47 százalékra emelkedett, a prémiumé pedig 9-ről 10-re. Csökkent viszont a kommersz részaránya, 46-ról 43 százalékra. A piac bővülése a 0,5 literes és a 0,7 literes növekedésének köszönhető. A többi szegmens forgalma ugyanis némileg csökkent.

A brandy bolti eladása értékben 7, mennyiségben 11 százalékkal csökkent. Az éves piac még meghaladja a 9 milliárd forintot. A whisky 7 és a likőr 6 milliárd feletti éves forgalma értékben 3, illetve 13 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Mennyiséget tekintve a változás mínusz 12, illetve 15 százalék. A rum 4 milliárdot meghaladó éves forgalma szintén csökkent, 2 százalékkal. Mennyiséget tekintve a csökkenés mértéke 8 százalék.

A vermut éves bolti eladása 3 milliárd forint felett mozog, - lefelé. Értékben 8, míg mennyiségben 14 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen. A gin éves forgalma, a nagyarányú növekedés következtében meghaladja az 5 milliárd forintot, 2008. december-2009. novemberben.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!