Mennyiségben 3 százalékkal bővült a sajtpiac, mely 2008 május-2009 április közötti időszakban meghaladta a 80 milliárd forintot. A piac bővülése nyomán, mennyiséget tekintve 53 ezer tonnánál több sajtot adtak el a kiskereskedelemben, 2008 május-2009 áprilisban. A kedvező trend egyik fő oka, hogy a sajt beleilleszkedik a fogyasztók egészséges étkezésre való törekvésébe.
A beszerzési helyek fontossága szinte változatlan. Továbbra is magas a koncentráció. A hipermarket ugyanis a – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalom 46 százalékát vitte el, mind a legutóbbi évben, mind azt megelőzően. A főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2500 négyzetméteres csatorna mutatója 35-ről 36 százalékra emelkedett.
Összességében a sajt 17 százalékkal lett olcsóbb egyik évről a másikra. Egy kilogramm sajt mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 1393 forint az idén március-áprilisi adatok szerint, szemben a tavalyi hasonló periódus 1670 forintjával.
A legnagyobb, trappistát is magában foglaló lyuk nélküli szegmens kilogrammonként 1143 forintba került idén március-áprilisban, míg a múlt évi hasonló periódusban 1483 forintot regisztrált a Nielsen. Ugyanakkor a második legkedveltebb, ömlesztett sajt mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 1859 forintról 1740-re csökkent. A legdrágább, lágy szegmensben 2788 forintról 2676-ra ment le az átlagár.
Az árakat befolyásolja az általában olcsó kereskedelmi márkák – főleg diszkontokban – növekvő aránya. Tavaly a kéthónapos periódusokban 27-30 százalék közt mozgott a piaci részesedésük, mennyiségben. Egy évvel korábban még 26-28 százalék között voltak a mutatók.
A sajt a harmadik legnagyobb forgalmú kategória – húskészítmény és sör után – a Nielsen által mért 90 élelmiszer termékcsoport sorában.