2020. április 29. 12:55
mfor.hu

És a Budapest Airport vesztesége minden nap 99 százalék felett van, árulta el a reptér vezetője.

A veszteség jelenleg minden nap 99 százalék felett van,

- mondta el Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója a Növekedés.hu-nak adott interjúban. A beszélgetésből kiderül továbbá, hogy

  • márciusban 2019-hez képest már csaknem 60 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak,
  • aztán áprilisban már 99,5 százalékkal csökkent a ferihegyi utasszám,
  • az előrejelzések alapján az utasforgalom az eredetileg tervezett 17 helyett 10-11 millió körül lehet az idén,
  • legkorábban 2022-ben érheti el a forgalom a válság előtti szintet,
  • de a cargo forgalom márciusban 7 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet,
  • az első negyedévben összesen 33 140 tonna légiárut kezeltek, ami 2019-hez képest 3 százalékos növekedés,
  • viszont amikor a járvánnyal kapcsolatos szállítások leállnak, itt is recesszió jöhet.

Schnitzler elmondása szerint a jelenlegi cargo forgalmuk 80-85 százalékát továbbra is az általános teheráru teszi ki: autóipari alkatrészek, elektronikai, távközlési, gyógyszeripari és divatcikkek. A fennmaradó 15-20 százalék pedig a koronavírus-járvány elleni küzdelmet támogató logisztikai tevékenységekhez kapcsolódik: arcmaszkok, kesztyűk, védőruhák, lélegeztetőgépek, melyek legnagyobb részt Kínából érkeznek.

Majdnem teljesen üres a reptér. Fotó: MTI/Kovács Tamás Majdnem teljesen üres a reptér. Fotó: MTI/Kovács Tamás

A talpraállásról

A Wizz Air péntektől több járat üzemeltetését tervezi, ami Schnitzler szerint ösztönzőleg hathat a piacra. Néhány utasszállító járat most is működik, mondja, mely kis számban hoz utasokat Budapestre, illetve elviszi a Magyarországot elhagyni szándékozókat. Ezek száma naponta 4-5, az ilyenkor korábban szokásos több mint háromszázzal szemben.

Júniusban még nem sok járatot töröltek, illetve néhány légitársaság jelezte, hogy június 17-től tervezi az újra indulást. Az American Airlines és az Air Canada viszont már korábban bejelentette, hogy a járataik üzemeltetését a jövő évig felfüggesztik, mivel a kereslet az amerikai oldalról csökken.

Schnitzler szerint a teljes talpra állás legkorábban 2022-ben következhet be, de persze 2021-ben már jobb nyárra van kilátás, mint az idén.

Utas nincs, de a bővítés nem áll le

Az utasforgalom majdnem teljesen leállt, de a munka nem. Jelenleg is zajlik építkezés a repülőtéren. Épül az új utasmóló második fázisa, az új csomagosztályozó csarnok és egy hangár is. Az elmúlt néhány hétben megújult több gurulóút és repülőgép-állóhely, illetve teljes karbantartást végeztek az I. futópályán.

Leépítés lesz

Mivel sokkal kevesebb embert kell kiszolgálni, elkerülhetetlenül jönnek a leépítések a Budapest Airportnál is. Erről közelebbi számokat Schnitzler nem közölt. Viszont elmondta, hogy egy alapítvány felállításáról döntöttek, hogy a nehéz helyzetbe került kollégákat támogatni tudják. Ehhez már körülbelül 125 000 euró áll rendelkezésre.

Az elmúlt években, illetve a jelenlegi válságidőszak során végzett felelős gazdálkodásnak köszönhetően a Budapest Airport helyzete stabil, és még egy a vártnál hosszabb visszaesés esetén is az marad, mondta még el Schnitzler. 

(Növekedés)

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.