A veszteség jelenleg minden nap 99 százalék felett van,
- mondta el Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója a Növekedés.hu-nak adott interjúban. A beszélgetésből kiderül továbbá, hogy
- márciusban 2019-hez képest már csaknem 60 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak,
- aztán áprilisban már 99,5 százalékkal csökkent a ferihegyi utasszám,
- az előrejelzések alapján az utasforgalom az eredetileg tervezett 17 helyett 10-11 millió körül lehet az idén,
- legkorábban 2022-ben érheti el a forgalom a válság előtti szintet,
- de a cargo forgalom márciusban 7 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet,
- az első negyedévben összesen 33 140 tonna légiárut kezeltek, ami 2019-hez képest 3 százalékos növekedés,
- viszont amikor a járvánnyal kapcsolatos szállítások leállnak, itt is recesszió jöhet.
Schnitzler elmondása szerint a jelenlegi cargo forgalmuk 80-85 százalékát továbbra is az általános teheráru teszi ki: autóipari alkatrészek, elektronikai, távközlési, gyógyszeripari és divatcikkek. A fennmaradó 15-20 százalék pedig a koronavírus-járvány elleni küzdelmet támogató logisztikai tevékenységekhez kapcsolódik: arcmaszkok, kesztyűk, védőruhák, lélegeztetőgépek, melyek legnagyobb részt Kínából érkeznek.
A talpraállásról
A Wizz Air péntektől több járat üzemeltetését tervezi, ami Schnitzler szerint ösztönzőleg hathat a piacra. Néhány utasszállító járat most is működik, mondja, mely kis számban hoz utasokat Budapestre, illetve elviszi a Magyarországot elhagyni szándékozókat. Ezek száma naponta 4-5, az ilyenkor korábban szokásos több mint háromszázzal szemben.
Júniusban még nem sok járatot töröltek, illetve néhány légitársaság jelezte, hogy június 17-től tervezi az újra indulást. Az American Airlines és az Air Canada viszont már korábban bejelentette, hogy a járataik üzemeltetését a jövő évig felfüggesztik, mivel a kereslet az amerikai oldalról csökken.
Schnitzler szerint a teljes talpra állás legkorábban 2022-ben következhet be, de persze 2021-ben már jobb nyárra van kilátás, mint az idén.
Utas nincs, de a bővítés nem áll le
Az utasforgalom majdnem teljesen leállt, de a munka nem. Jelenleg is zajlik építkezés a repülőtéren. Épül az új utasmóló második fázisa, az új csomagosztályozó csarnok és egy hangár is. Az elmúlt néhány hétben megújult több gurulóút és repülőgép-állóhely, illetve teljes karbantartást végeztek az I. futópályán.
Leépítés lesz
Mivel sokkal kevesebb embert kell kiszolgálni, elkerülhetetlenül jönnek a leépítések a Budapest Airportnál is. Erről közelebbi számokat Schnitzler nem közölt. Viszont elmondta, hogy egy alapítvány felállításáról döntöttek, hogy a nehéz helyzetbe került kollégákat támogatni tudják. Ehhez már körülbelül 125 000 euró áll rendelkezésre.
Az elmúlt években, illetve a jelenlegi válságidőszak során végzett felelős gazdálkodásnak köszönhetően a Budapest Airport helyzete stabil, és még egy a vártnál hosszabb visszaesés esetén is az marad, mondta még el Schnitzler.