A pihenőidők átszervezésével és a hatékonyság növelésével tudja garantálni az idei bérfejlesztést a BKV - jelezte Antal Attila. Szerinte ez a munkavállalók részére kedvező megállapodás, hiszen kevesebb veszteségidőt jelent.
Ugyanakkor a megegyezés nyomán kevesebb jármű fog működni. (Ez a - legalábbis csúcsidőben - már most is zsúfolt járműveken még elviselhetetlenebb tömeget eredményezhet, bár a közlekedési cég felvetésünket közleményben cáfolta, mondván, nincs szó járatcsökkentésről, a menetrend nem változik, és az utasok abból semmit nem fognak érezni.) A BKV az eddigiekkel azonos minőségű szolgáltatást ígér, aminek némileg ellentmond, hogy az eszközkivonás az összes járműcsoportot érinteni fogja.
Antal Attila arra is felhívta a figyelmet, hogy a pihenőidő átszervezése nem jár annak a csökkenésével. A korábban biztosított második húszperces időt nem szüntetik meg, csak a rendszert alakították át, tették rugalmasabbá. Így a pihenőidő összevontan, illetve eltérő ütemezésben is kiadható, vagyis kétszer tíz percben, illetve negyven percben is pihenhetnek a budapesti közlekedési cég sofőrjei.
Nincs szükség további elbocsátásokra
A mostani döntés nyomán kevesebb kiegészítő munkaerőt fognak alkalmazni, emellett csökken majd a túlórák és a szabadságról behívások száma.
A vasárnap éjjel megszületett megállapodás szerint a BKV Zrt.-nél szeptember 1-jétől bruttó hatezer forintos bérfejlesztés valósul meg fejenként, havonta. A társaság január 2-jétől december 31-ig további bruttó 7100 forint béremelést ad a dolgozóknak azzal a kiegészítéssel, hogy a jövő évi bérfejlesztés mértékét az OÉT-ajánlat felső szintjére emeli. A szeptember havi bérekkel együtt pedig bruttó 12 ezer forint egyszeri mozgóbért fizetnek ki.
Mégsem volt blöff
Bár Regőczi Miklós, a BKV-vezérigazgató-helyettese korábban az mfor.hu kérdésére válaszolva blöffnek nevezte a szakszervezetek hatszázalékos bérfejlesztési kérelmét, az érdekképviseleti szervek a két hónapig tartó tárgyalássorozaton mindvégig ragaszkodtak ehhez - elutasítva azt is, hogy béren kívüli juttatásokkal kárpótolják a dolgozókat. Ezzel alaposan megizzasztották a közlekedési cég vezetőségét, amely korábban olyan abszurd öteletekkel állt elő, mint a pihenőhelyek felújítása (kisebb béremelés mellett), amelyet a szakszervezetek természetesen azonnal elutasítottak.
A BKV azzal védekezett, hogy az üzleti terv keretein belül kell a bérfejlesztést megvalósítani, és a bérigényekre nincs elég fedezet. Antal Attila a sajtótájékoztatón elmondta: egy ideig úgy tűnt, hogy nem lehet teljesíteni a szakszervezetek követelését, de a korábbi rendszer ésszerű megváltoztatásával végül is találtak rá megoldást.
Hozzátette: a jövő év kiemelkedően fontos a vállalat stabilizálása érdekében, amihez elengedhetetlen volt a mostani megállapodás.
Kovács Zita