Milliárdos fejlesztések, emelkedő ingatlanárak
A németeknek nem alternatíva a Balaton
A balatoni turizmusban szintén jelentős változást jelent a belföldi vendégforgalom növekedése, amely azonban csak részben ellensúlyozza a külföldi turisták elmaradását. A magyar vendégek száma 1998 és 2005 között több mint kétharmadával, míg a belföldi vendégéjszakáké 43,3 százalékkal nőtt. A külföldi vendégéjszakák aránya ezzel szemben ugyanebben az időben 16 százalékkal esett vissza.
A régió beutazó turizmusában az elmúlt évtizedekben - 2003-ig - a német küldő piac játszotta a főszerepet. Az onnan érkező látogatók vendégéjszakáinak száma 1998 és 2005 között 2,3 millióról 1,4 millióra csökkent. Szakértők szerint ennek egyik oka, hogy a németek körében erősen tartja magát a szocializmus időszakában megismert balatoni szolgáltatási környezet. A jól ismert "Zimmer frei" feliratok mögött meghúzódó kínálat színvonalának felidézése sem éppen előnyös számunkra, s így - a mai német elvárásokat figyelembe véve - nem jelent vonzó alternatívát a Balaton.
Milliárdos fejlesztések, emelkedő ingatlanárak
Szintén jelentős beruházást valósít meg az L. A. Shiraz Invest kft., amely 13 milliárd forintot fektetett a siófoki Galerius Resort és Spa Center létrehozására. A projekt nemcsak ingatlanokat kínál a Balatonra látogatóknak, hanem magas minőségű szolgáltatásokat is. A négy elemből álló üdülőközpont egy apartmanházból, termálfürdő- és wellness központból, bevásárló- és szabadidőközpontból, valamint egy vitorláskikötőből és egy sportklubból áll.
Az ingatlan értékesítésére az L. A. Shiraz kizárólagos szerződést kötött az exkluzív ingatlanokkal foglalkozó német Engel&Völkers céggel. A siófoki beruházás az első olyan balatoni projekt, amely bekerült a vállalat nemzetközi ingatlan-adatbázisába. Mozsár István, az Engel&Völkers magyarországi igazgatója úgy látja, hogy a tó ingatlanpiacának egyes szegmensei komoly vetélytársai lehetnek a külföldi országok üdülőövezeteinek. A víz minősége ideális, és folyamatosak az infrastrukturális fejlesztések. Ennek köszönhetően azonban biztosan megugranak majd a balatoni ingatlanárak.
400 millió a marketingre
A beruházások és a szolgáltatások színvonalának emelkedése természetesen önmagában nem jelent sikert, a Magyar Turizmus Zrt. ezért idén is folytatja a Balaton kiemelt reklámozását. A marketingtevékenységre összesen 400 millió forintot fordít a szervezet.
Ebből többek között egy spot-kampányt indítanak a mozikban, ahol még ebben a hónapban 5000 alkalommal jelenik meg egy 30 másodperces reklámfilm. Ennek célja elsősorban a fiatalok megszólítása, ugyanis ebből a korosztályból csak minden harmadik ismeri a Balatont. Őket célozza majd meg az interneten alkalmazott vírusmarketing is.
Kiss Gergely
Menedzsment Fórum