5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Új rádiós mérési módszer debütált, melyet a kutatást végző cégek kedden mutattak be. A most ismertetett számok szerint a Class FM volt a leghallgatottabb magyarországi rádiócsatorna a 15 évesnél idősebb korosztályban a második negyedévben, a kereskedelmi rádiót két közszolgálati, a Kossuth és a Petőfi Rádió követi a TNS-Hoffmann és a Mediameter adatai szerint.

A Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME) és a kutatást végző vállalakozások, a TNS-Hoffmann és a Mediameter a július 16-i sajtótájékoztatón első ízben mutatták be a hallgatottsági eredményeket, és a módszertant is ismertették. A TNS-Hoffmann és a Mediameter konzorciuma tavaly decemberben nyerte el a közönségmérési kutatási tendert; a mérést három éven keresztül végzi. Ennek kapcsán Turi Árpád, a RAME elnöke azt hangsúlyozta, hogy fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és azt a piaci szereplők mindegyike elfogadja. A korábbi mérésekkel szemben a helyi rádiókat is mérni fogják, így az új közönségmérés a teljes hazai rádiós piacot felöleli, ideértve a közszolgálati, az országos, a budapesti, és a helyi kereskedelmi rádiókat is.

Az új módszer – a telefonos adatgyűjtés – előnye, hogy egyszerűbb és költséghatékonyabb, valamint a speciális (magasabb társadalmi státuszú) közönség jobban bevonható, ugyanis a lekérdezés mobiltelefonon zajlik, mondta el a sajtótájékoztatón Perjés Tamás, a TNS-Hoffmann média szektorvezetője. A kutatók az előző napi rádióhallgatásra kérdeznek rá (a módszer neve „day after recall”); arra, hogy mikor, melyik csatornákat és milyen hosszan hallgatták. A rádióknak és a hirdetőknek háromhavi görgetett adatot szolgáltatnak a kutatók. A szakember azt is elmondta, hogy a budapesti mintában 15-59 éveseket hívnak fel, valamint a 60 évnél idősebbeket – országos mintán – vezetékes telefonon. Egy negyedévben 5540 interjút készítenek a kutatók. A módszer a helyi rádiókat is méri, a megyeszékhelyen élőket évente kétszer, a megyéket pedig évente egyszer mérik fel, így válik teljessé a kutatás.


A közönségmérés szerint a Class FM országos kereskedelmi csatornát a megkérdezett 15 évesnél idősebbek 26,1 százaléka hallgatta naponta április és június között, míg a közszolgálati rádióadók hallgatottsága 18 (MR1-Kossuth), valamint 11,8 százalékos (MR2-Petőfi) volt a közönségmérés eredménye szerint. Majd a Music FM-et (3,9 százalék) került a negyedik helyre, az ötödik leghallgatottabb rádiócsatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió (3,4 százalék) volt, ismertette a számokat Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója. A szakember számszerűsítve is bemutatta az egyes csatornák elérését, ezek szerint a Class FM 2218 ezer főt ér el, míg a Magyar Rádió két adója másfél millió embert (1527 ezer), illetve egymilliót (1004 ezer). A középmezőnyt alkotó csatornáknak jóval kevesebb hallgatója van, de százezernél több embert ér el országosan a felnőtt (+15 évesek) népesség körében a Music FM (331 ezer), a Juventus Rádió (285 ezer), a Dankó Rádió (174 ezer), az MR3-Bartók (169 ezer) és az Info Rádió is.

Ami a kereskedelmi célcsoportot (18-49 évesek) illeti, az adatsor jól jelzi, hogy a Kossuth Rádió hallgatói jelentős számban az idősek köréből kerülnek ki, míg a több adót esetében a korcsoport szerinti eloszlás inkább a fiatalabbak „felé húz”. A sajtótájékoztatón közölt adatok szerint a Class FM-et országosan a hallgatók 33 százaléka követte naponta április és június között, míg itt a második az MR2 lett (14,1%), és csak a harmadik lett az MR1 (8,1%). A középmezőny élén itt is a Music FM (5,7%) és a Juventus (3,6%) áll, majd az MR+, az Info Rádió a Jazzy és a Gazdasági Rádió következett.

A fővárosi lakosok körében is ugyanez a rangsor, csak az értékek térnek el. A Class FM a fővárosi régióban a teljes lakosság (+15 évesek) körében jóval kisebb előnnyel vezet (20,3%), majd a sorrend itt is MR1 (14%), MR2 (11,8%) Music FM (11%), Juventus (10,1%) Info Rádió (5,4%) és Jazzy (3,8%). Az országos adatokhoz hasonlóan a kereskedelmi célcsoportban a Class FM Budapesten is nagyobb eléréssel rendelkezik, míg az MR1-Kossuth Rádió jóval alacsonyabbal.

A kutatást végzők bemutatták a nap egyes időszakait illető számokat is. A 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 óra és 10 óra között; ezt követi az MR1-Kossuth Rádió, az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, és a Juventus Rádió. Ebédidőben a sorrend kissé módosul: 12 és 13 óra között országosan a leghallgatottabb az MR1-Kossuth Rádió, kissé lemaradva tőle a Class FM, majd az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, s végül a Dankó Rádió. 17 óra és 19 óra között ismét a Class FM a leghallgatottabb, második az MR2-Petőfi Rádió, tőle kissé lemaradva az MR1-Kossuth Rádió, negyedik a Music FM, ötödik pedig a Juventus Rádió. A kereskedelmi célcsoportban (18-49) hasonlóan az elérésekhez az MR1 jóval alacsonyabb számokat ért el, mint a teljes mintát tekintve.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!