A Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME) és a kutatást végző vállalakozások, a TNS-Hoffmann és a Mediameter a július 16-i sajtótájékoztatón első ízben mutatták be a hallgatottsági eredményeket, és a módszertant is ismertették. A TNS-Hoffmann és a Mediameter konzorciuma tavaly decemberben nyerte el a közönségmérési kutatási tendert; a mérést három éven keresztül végzi. Ennek kapcsán Turi Árpád, a RAME elnöke azt hangsúlyozta, hogy fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és azt a piaci szereplők mindegyike elfogadja. A korábbi mérésekkel szemben a helyi rádiókat is mérni fogják, így az új közönségmérés a teljes hazai rádiós piacot felöleli, ideértve a közszolgálati, az országos, a budapesti, és a helyi kereskedelmi rádiókat is.
Az új módszer – a telefonos adatgyűjtés – előnye, hogy egyszerűbb és költséghatékonyabb, valamint a speciális (magasabb társadalmi státuszú) közönség jobban bevonható, ugyanis a lekérdezés mobiltelefonon zajlik, mondta el a sajtótájékoztatón Perjés Tamás, a TNS-Hoffmann média szektorvezetője. A kutatók az előző napi rádióhallgatásra kérdeznek rá (a módszer neve „day after recall”); arra, hogy mikor, melyik csatornákat és milyen hosszan hallgatták. A rádióknak és a hirdetőknek háromhavi görgetett adatot szolgáltatnak a kutatók. A szakember azt is elmondta, hogy a budapesti mintában 15-59 éveseket hívnak fel, valamint a 60 évnél idősebbeket – országos mintán – vezetékes telefonon. Egy negyedévben 5540 interjút készítenek a kutatók. A módszer a helyi rádiókat is méri, a megyeszékhelyen élőket évente kétszer, a megyéket pedig évente egyszer mérik fel, így válik teljessé a kutatás.
A közönségmérés szerint a Class FM országos kereskedelmi csatornát a megkérdezett 15 évesnél idősebbek 26,1 százaléka hallgatta naponta április és június között, míg a közszolgálati rádióadók hallgatottsága 18 (MR1-Kossuth), valamint 11,8 százalékos (MR2-Petőfi) volt a közönségmérés eredménye szerint. Majd a Music FM-et (3,9 százalék) került a negyedik helyre, az ötödik leghallgatottabb rádiócsatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió (3,4 százalék) volt, ismertette a számokat Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója. A szakember számszerűsítve is bemutatta az egyes csatornák elérését, ezek szerint a Class FM 2218 ezer főt ér el, míg a Magyar Rádió két adója másfél millió embert (1527 ezer), illetve egymilliót (1004 ezer). A középmezőnyt alkotó csatornáknak jóval kevesebb hallgatója van, de százezernél több embert ér el országosan a felnőtt (+15 évesek) népesség körében a Music FM (331 ezer), a Juventus Rádió (285 ezer), a Dankó Rádió (174 ezer), az MR3-Bartók (169 ezer) és az Info Rádió is.
Ami a kereskedelmi célcsoportot (18-49 évesek) illeti, az adatsor jól jelzi, hogy a Kossuth Rádió hallgatói jelentős számban az idősek köréből kerülnek ki, míg a több adót esetében a korcsoport szerinti eloszlás inkább a fiatalabbak „felé húz”. A sajtótájékoztatón közölt adatok szerint a Class FM-et országosan a hallgatók 33 százaléka követte naponta április és június között, míg itt a második az MR2 lett (14,1%), és csak a harmadik lett az MR1 (8,1%). A középmezőny élén itt is a Music FM (5,7%) és a Juventus (3,6%) áll, majd az MR+, az Info Rádió a Jazzy és a Gazdasági Rádió következett.
A fővárosi lakosok körében is ugyanez a rangsor, csak az értékek térnek el. A Class FM a fővárosi régióban a teljes lakosság (+15 évesek) körében jóval kisebb előnnyel vezet (20,3%), majd a sorrend itt is MR1 (14%), MR2 (11,8%) Music FM (11%), Juventus (10,1%) Info Rádió (5,4%) és Jazzy (3,8%). Az országos adatokhoz hasonlóan a kereskedelmi célcsoportban a Class FM Budapesten is nagyobb eléréssel rendelkezik, míg az MR1-Kossuth Rádió jóval alacsonyabbal.
A kutatást végzők bemutatták a nap egyes időszakait illető számokat is. A 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 óra és 10 óra között; ezt követi az MR1-Kossuth Rádió, az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, és a Juventus Rádió. Ebédidőben a sorrend kissé módosul: 12 és 13 óra között országosan a leghallgatottabb az MR1-Kossuth Rádió, kissé lemaradva tőle a Class FM, majd az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, s végül a Dankó Rádió. 17 óra és 19 óra között ismét a Class FM a leghallgatottabb, második az MR2-Petőfi Rádió, tőle kissé lemaradva az MR1-Kossuth Rádió, negyedik a Music FM, ötödik pedig a Juventus Rádió. A kereskedelmi célcsoportban (18-49) hasonlóan az elérésekhez az MR1 jóval alacsonyabb számokat ért el, mint a teljes mintát tekintve.
mfor.hu