3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Déli Áramlat földgázvezeték beruházási költsége 15,5 milliárd euró körül lehet a Gazprom kedden közzétett új számítása szerint, ami a magyar bruttó hazai termék (GDP) nagyjából 15 százalékának felel meg, de jóval kevesebb a korábbi becsléseknél, és már a konkurens Nabucco vezeték építési költségeihez mérhető.

Az orosz földgáz-monopólium szerint "jelenlegi árakon számítva a tengerfenéken futó vezetékszakasz megépítése 10 milliárd euróba, az európai, földfelszíni szakasz megépítése további 5,5 milliárd euróba kerül".

Alekszandr Medvegyev, az orosz monopólium vezérigazgató-helyettese tavaly februárban mintegy 19-24 milliárd eurós becsült költségről szólt. Vagyis a beruházási költség becsült értéke igen jelentősen csökkent. A Kommerszant című orosz lap szerdán a Gazprom forrásait idézve azt írta, hogy a csökkenés oka az anyagok és szolgáltatások árának tavaly és idén bekövetkezett csökkenése.

A most közölt ár nagyjából megfelel az uniós államok által  tervezett Nabucco vezeték beruházási költségének, a szárazföldi szakaszon kilométerenként 2,4 millió eurónak.

A Kommerszant által megkérdezett szakértők rámutattak: a tényleges költség még számos tényező hatására változhat, és a Gazpromnak vannak jóval olcsóbb, de drágább projektjei is.

A Déli Áramlat gázvezetéken a kockázatos tranzitországnak tekintett Ukrajnát elkerülve jutna el az orosz földgáz nyugatra. A csővezetéket a Fekete-tenger alatt építenék ki Bulgáriáig. Innen két irányban haladna tovább, az egyik ága Szerbián és Magyarországon át Horvátországot és Szlovéniát érintve jutna el az ausztriai végpontig, a másik ága pedig Görögországon és az Adriai-tengeren keresztül Olaszországba futna. Jelenleg mérlegelik, hogy a négy vezetékcső közül egy, vagy esetleg kettő ne Romániában érjen-e partot.

A Nabuccóval rivális Déli Áramlat a tervek szerint 2015-re épülne ki. Teljes kapacitása évente 63 milliárd köbméter lesz, ami az éves magyarországi gázfogyasztás több mint négyszerese.

A vezeték részvényesei a tengeri szakaszon az orosz Gazprom és az olasz ENI lesz, egyelőre 50-50 százalékban, de szó van róla, hogy bevonják a francia Gaz de France-t 10-20 százalék erejéig, és a német Wintershallt, amelynek részesedéséről még nincs döntés. A szárazföldi szakaszokon a Gazprom kezében lesz 50-51 százalék, míg a többi helyi vállalatok tulajdonában lesz.

A Kommerszant felhívta rá a figyelmet: a Déli Áramlat beruházás hatékonysága sok tekintetben attól függ, hogy a Nabuccóhoz hasonlóan felmentést kap-e az EU-ban kötelező elv alól, amelynek értelmében a vezetékekhez hozzáférést kell biztosítani harmadik feleknek is.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!