Tovább koncentrálódtak az élelmiszerek beszerzési helyei Magyarországon 2008. december és 2009. szeptember között a Nielsen piackutató intézet mfor.hu-hoz eljuttatott felmérése szerint.
10 százalék alatt a kisboltok
Ezt jelzi, hogy a főleg szupermarketeket és diszkontokat (például Lidl, Aldi, Penny) magában foglaló, 401-2500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése (a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalmát tekintve - a szerk.) 31-ről 33 százalékra emelkedett.
Ezt a két százalékot a hagyományos, legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb üzletektől vették el, amelyek részesedése 9 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 11 százalékról.
A 2500 négyzetméter feletti hipermarketek részaránya 31 százalék maradt, s nem változott az 51-200 és 201-400 négyzetméteres boltok 18, illetve kilenc százalékos részesedése sem.
Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma a mennyiséget tekintve összességében stagnált, értékben viszont 3 százalékkal emelkedett 2008. december és 2009. szeptembere között az előző év hasonló időszakához képest a 90 termékcsoportot tekintve. Igaz, a növekedés üteme lassult.
Értékben átlag feletti bővülést produkáltak a húskészítmények, az ásványvizek, a kávék, az édes kekszek és a gyümölcsjoghurtok. Értékben átlag felett és mennyiségben is emelkedett az ásványvizek, az édes kekszek, a kutyaeledelek és a margarinok kiskereskedelmi eladása a nagy forgalmú kategóriák közül.
Felfutottak az energiaitalok
Kiemelkedően nőtt a bolti forgalom energiaitalból, mennyiségben 33, értékben 22 százalékkal, emellett igen pozitívan alakultak a trend például a zöldségkonzervrk, rizsek, fűszerek, kakaóporok és savanyúságok esetében.
A Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák éves kiskereskedelmi forgalma meghaladja az 1300 milliárd forintot.
Menedzsment Fórum