Lassult a boltszámok csökkenésének üteme hazánkban. Tavaly év végén összesen 21 340 általános élelmiszerbolt működött, míg egy évvel korábban 21 959 – közölte Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen piackutató vállalat igazgatója egy hétfői sajtóbeszélgetésen.
A jelek szerint a kis boltok bírják legnehezebben a versenyt, ezek közül is a legkisebb, harminc négyzetméter alatti üzletek. Ugyanakkor a múlt évben kevesebb, hétszáz kis boltnak kellett lehúzni a rolót, mint tavalyelőtt, amikor 1200 szűnt meg.
A Nielsen igazgatója szerint ugyanakkor egy természetes trendről van szó, hiszen az ötven négyzetméter alatti üzletek még így is a hazánkban lévő összes élelmiszerboltnak a hatvan százalékát adják. Ráadásul a hipermarketek, diszkontok terjeszkedésével, illetve az Aldi magyarországi megjelenésével tovább folytatódik a kicsik térvesztése.
A német diszkontlánc nyitása azonban nem csak a kis boltok további csökkenését hozza. Feltehetőleg a nagy rivális Lidl is nagyarányú terjeszkedésbe kezd majd. A Lidl jelenleg kilencven üzletet működtet hazánkban, és bár tavaly némileg kevesebb boltot nyitottak nálunk az előző évekhez képest, 2008-ban ismét dinamikusabb lendületet vehet a társaság, és további jelentősebb növekedés várható.
Jól teljesítenek a hazai láncok
A szokásoknak megfelelően bővült a kereskedelmi láncokhoz tartozó, nagy eladóterű, modern boltok hálózata. A hipermarketek száma négy év alatt megduplázódott, és tavaly év végén 123 működött belőlük. A múlt évben a legtöbb üzletet a Tesco és az Interspar nyitotta meg hazánkban. A diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és jelenleg 498 boltot számolhatunk e kategóriában.
A 21 új szupermarkettel pedig ebben a csatornában 397 darabot tartanak nyílván. Ez utóbbi bolttípusban 2007-ben a megszokottnál is jobban nőtt a vásárlók élelmiszerköltése, ami hagyományosan a hipermarketekben a legnagyobb. Ez utóbbira az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából harminc százalék jutott tavaly. A szupermarketek értékben 18,4 százalékot értek el.
Ugyanakkor a hazai láncok pozíciója igen erős az élelmiszerek kereskedelmében. Az értékben mért forgalom 28 százaléka jut rájuk a Nielsen által mért kilencven kategóriában a 2007. évi adatok szerint, ily módon Közép- és Kelet-Európában egyedülálló pozícióra tettek szert.
Hogyan maradhatnak talpon a kis boltok?
A kis boltok térvesztésének okairól szólva Szalókyné Tóth Judit hangsúlyozta, hogy a kicsik bezárása elsősorban a fogyasztók döntésének a következménye. Alapvetően a kis boltok nem tudnak olyan választékot, alacsony árszintet és akciókat kínálni, mint nagyobb versenytársaik. Ugyanakkor lehetőségük van olyan mikromarketing alkalmazására, speciális igények kielégítésére, aminek következtében nélkülözhetetlenné válnak.
A Nielsen korábbi kutatásából kiderült, hogy bár a vevőknek az a legfontosabb, hogy egy adott boltban kapható termékek megérjék az árukat, ugyanakkor ha tényleges döntésre kerül sor, akkor nem az ár szerepel az első helyen, hanem a széles választék. A vásárlók válaszaiból az is látszik, hogy a tiszta és higiénikus környezetet is elengedhetetlennek tartják.
Kovács Zita