3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár lassult a kis boltok csökkenésének üteme 2007-ben, idén a kicsik közül még több húzhatja le a rolót. Ezt a tendenciát tovább erősítheti a német Aldi diszkontlánc megjelenése, ami miatt a Lidl viszont dinamikusabb terjeszkedésbe kezdhet, derült ki egy piaci felmérés hétfői ismertetőjén. Mfor.hu beszámoló.

Aldi-Lidl párharc várható

Lassult a boltszámok csökkenésének üteme hazánkban. Tavaly év végén összesen 21 340 általános élelmiszerbolt működött, míg egy évvel korábban 21 959 – közölte Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen piackutató vállalat igazgatója egy hétfői sajtóbeszélgetésen.

A jelek szerint a kis boltok bírják legnehezebben a versenyt, ezek közül is a legkisebb, harminc négyzetméter alatti üzletek. Ugyanakkor a múlt évben kevesebb, hétszáz kis boltnak kellett lehúzni a rolót, mint tavalyelőtt, amikor 1200 szűnt meg.

A Nielsen igazgatója szerint ugyanakkor egy természetes trendről van szó, hiszen az ötven négyzetméter alatti üzletek még így is a hazánkban lévő összes élelmiszerboltnak a hatvan százalékát adják. Ráadásul a hipermarketek, diszkontok terjeszkedésével, illetve az Aldi magyarországi megjelenésével tovább folytatódik a kicsik térvesztése.

A német diszkontlánc nyitása azonban nem csak a kis boltok további csökkenését hozza. Feltehetőleg a nagy rivális Lidl is nagyarányú terjeszkedésbe kezd majd. A Lidl jelenleg kilencven üzletet működtet hazánkban, és bár tavaly némileg kevesebb boltot nyitottak nálunk az előző évekhez képest, 2008-ban ismét dinamikusabb lendületet vehet a társaság, és további jelentősebb növekedés várható.

Jól teljesítenek a hazai láncok

A szokásoknak megfelelően bővült a kereskedelmi láncokhoz tartozó, nagy eladóterű, modern boltok hálózata. A hipermarketek száma négy év alatt megduplázódott, és tavaly év végén 123 működött belőlük. A múlt évben a legtöbb üzletet a Tesco és az Interspar nyitotta meg hazánkban. A diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és jelenleg 498 boltot számolhatunk e kategóriában.

A 21 új szupermarkettel pedig ebben a csatornában 397 darabot tartanak nyílván. Ez utóbbi bolttípusban 2007-ben a megszokottnál is jobban nőtt a vásárlók élelmiszerköltése, ami hagyományosan a hipermarketekben a legnagyobb. Ez utóbbira az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából harminc százalék jutott tavaly. A szupermarketek értékben 18,4 százalékot értek el.

Ugyanakkor a hazai láncok pozíciója igen erős az élelmiszerek kereskedelmében. Az értékben mért forgalom 28 százaléka jut rájuk a Nielsen által mért kilencven kategóriában a 2007. évi adatok szerint, ily módon Közép- és Kelet-Európában egyedülálló pozícióra tettek szert.

Hogyan maradhatnak talpon a kis boltok?

A kis boltok térvesztésének okairól szólva Szalókyné Tóth Judit hangsúlyozta, hogy a kicsik bezárása elsősorban a fogyasztók döntésének a következménye. Alapvetően a kis boltok nem tudnak olyan választékot, alacsony árszintet és akciókat kínálni, mint nagyobb versenytársaik. Ugyanakkor lehetőségük van olyan mikromarketing alkalmazására, speciális igények kielégítésére, aminek következtében nélkülözhetetlenné válnak.

A Nielsen korábbi kutatásából kiderült, hogy bár a vevőknek az a legfontosabb, hogy egy adott boltban kapható termékek megérjék az árukat, ugyanakkor ha tényleges döntésre kerül sor, akkor nem az ár szerepel az első helyen, hanem a széles választék. A vásárlók válaszaiból az is látszik, hogy a tiszta és higiénikus környezetet is elengedhetetlennek tartják.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!