4p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Új helyzetet teremt a hazai szállítmányozási piacon a MÁV Cargo privatizációja, a vállalat jövője kapcsán sok a kérdőjel, hangzott el a VIII. Szállítmányozási konferencián. A piaci szereplők a nehézségek ellenére jó évet zártak tavaly, az MSZSZ árbevétele 300 milliárd forintot tett ki, ami 20 százalékkal haladta meg a 2005-öst.

A magyar szállítmányozói piac legradikálisabb változását hozhatja jövőre az állami vasúti árufuvarozó társaság, a MÁV Cargo folyamatban lévő privatizációja - mondta Kautz István, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ), és a piacvezető magyar speditőr cég, a Masped Csoport elnöke.

Nem lehet tudni, hogy az új tulajdonos milyen feltételekkel köt majd szerződéseket a szállítmányozókkal és ez bizonytalanságot okoz a szakmában - tette hozzá Kautz, az MSZSZ és a Magyar Közlekedés kiadó által rendezett VIII. Szállítmányozási konferencián. A Masped elnöke utalt arra, hogy a vasúti árufuvarozásban 100 százalékos magánosítás a térségben eddig csak Észtországban történt, ám az a gyakorlatban nem működött, ezért az állam azt már vissza is vásárolta.

300 milliárdos piac

A magyar szállítmányozói piac döntő hányadát képviselő 76 tagvállalat múlt évi nettó árbevétele mintegy 300 milliárd forintot tett ki, ami 20 százalékkal haladta meg a 2005. évi számokat. Ezen belül a vasút részaránya 32 százalék, a közúté 29, a légié 15, a konténeresé 8, míg a logisztikai tevékenység és a gyűjtőárus tevékenység 5-5 százalékot tett ki.

Az elmúlt hat évet vizsgálva évről évre bővült a speditőr tevékenységet végző társaságok árbevétele. Ez alól csupán a 2004-es év volt kivétel, amikor az uniós csatlakozás miatt megváltozott piaci helyzetben némi visszaesés volt tapasztalható.

A múlt évben a tagcégek 9 százaléka - a 6 darab 10 milliárd forint feletti árbevételű cég - könyvelhette el az összesített nettó árbevétel csaknem 40 százalékát. A legnagyobb, 31 százalékos növekedést is e nagy spedítőr cégek érték el, míg a legkisebb emelkedést az 1-5 milliárd forint közötti árbevételt elérő társaságok.

Az 5-10 milliárd forint közötti árbevétellel rendelkezők 3,3 százalékos árbevételarányos nyeresége volt tavaly a legmagasabb (bár 2005-höz viszonyítva ez 1,3 százalékpontos csökkenés), míg a 10 milliárd forint feletti cégek mindössze 1,3 százalékot realizáltak, ami stagnálást mutatott a korábbi évhez képest. Az ágazatban foglalkoztatottak száma 2006-ban meghaladta a 4200-at, ami több mint 300-zal több, mint a korábbi esztendőben.

A légi szállítás bővült leginkább

A közlekedési alágazatokat tekintve a legjelentősebb, 51 százalékos növekedést a légi szállítmányozás érte el, a vasút 23, a közút 18, míg a logisztikai tevékenység 11 százalékkal emelkedett 2005-höz viszonyítva.

Elmar Wieland, a Schenker Austria elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a 2020-ig terjedő előrejelzések szerint a világgazdasági növekedés az árufuvarozás, és szervezés terén minden közlekedési alágazatban szűk infrastruktúra keresztmetszeteket idéznek elő. Ez pedig Európában ráirányítja a figyelmet az autópályák, a vasútvonalak további fejlesztésére, a folyók kotrására, hogy azokon mélyebb merülésű vontatók is közlekedhessenek.

Nem tud eléggé teret nyerni a vasút

Az elnök sajnálatosnak nevezte, hogy a vizsgált időszak végére az európai közúti árufuvarozás részaránya tovább emelkedik, és elérheti a 78 százalékot, az EU által inkább preferált, környezetkímélőbbnek tartott vasút kárára, amelynek részaránya a prognózisok szerint 16,5 százalékra mérséklődik.

A konferencián átadták a szakma és a Magyar Közlekedés kiadó által kiírt az "Év logisztikai szakembere" díjat Szemerey Lórándnak, a Szemerey Transport tulajdonos-vezérigazgatójának, a hűtött áruk terén elért kiemelkedő teljesítmény miatt. Emellett életmű díjat kapott Benczik Béla, a Voláncamion alapítója, szállítmányozási pályafutásának elismeréseként, Pozsgai Gyula az MSZSZ nyugdíjas főtitkára, valamint posztumusz életműdíjat ítéltek oda az idén elhunyt Tóth Lajosnak, a győri Széchenyi Egyetem szállítmányozási tanszéke vezetőjének.

MTI/Menedzsment Fórum 


AJÁNLOTT VIDEÓK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!