A Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MSZLSZSZ) rendes éves közgyűlésén kedden Budapesten Kautz István elnök elmondta: a szövetség és a két vámügynöki érdekképviselet egy közös alapítványt hoz létre az uniós csatlakozáskor állásukat elvesztő vámügyintézők átképzésére.
A közgyűlés határozott arról is, hogy létrehozza a szállítmányozók regisztrációs rendszerét, ami igazolná a megbízóknak, hogy a speditőrt a szakma elismeri, rendelkezik felelősségbiztosítással és vezetőinek szakirányú képesítése van.
Bár az alapítványt öt-öt millió forinttal hozzák létre, ahhoz állami pályázatok útján próbálnak újabb forrásokat bevonni. Az elnök utalt arra, hogy az EU-csatlakozás után a vámkezelések a jelenleginek 20 százalékára csökkennek és a több ezer vámügyintézőt a szállítmányozási, illetve a logisztikai cégek nem képesek átvenni.
Kautz István emlékeztetett arra, hogy a szövetség már 10 éve próbálkozik a szakmai regisztráció bevezetésével, ám a mindenkori kormányok az EU-csatlakozás miatt halogatták, mivel véleményük szerint az unióban ez is szabályozva van.
Az elnök azonban kiemelte: az EU-ban a szállítmányozók nyilvántartása, szakmai tevékenységi minősítése a tagországokra van bízva. A szállítmányozók regisztrációjára azért is van szükség, mert az EU-csatlakozás után a magyar speditőrök ugyan bármely tagországban működhetnek, de ott igazolniuk kell, szakmailag és pénzügyileg megbízható a vállalkozásuk.
A szállítmányozók múlt évi rangsorát a korábbi évekhez hasonlóan a Masped szállítmányozási csoportja vezeti 29,8 milliárd forintos árbevétellel, ami másfél milliárd forinttal kevesebb, mint a korábbi évben volt. Őket a Volán Tefu-csoport követi 24,4 milliárd forintos árbevétellel, ami 6,8 milliárddal haladja meg a 2001. évit.
Kautz István kiemelte: a szállítmányozási ágak piaci részesedését tekintve 34,6 százalékkal a közút az első, majd 24,6 százalékkal a vasút következik, melyeket a konténeres, illetve a légi szállítmányozás követ 7,6, illetve 7,4 százalékos részaránnyal.
A legjelentősebb növekedést 2002-ben 42 százalékkal a légi szállítmányozás érte el, melyet a konténeres szállítmányozás követ 21 százalékos emelkedéssel. Ezzel szemben a folyami szállítmányozás 3 százalékkal mérséklődött.
A Masped és a Volán-Tefu vezeti a szállítmányozói piacot
A mintegy 70 magyar szállítmányozó cég 2002-ben csaknem 200 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 5 százalékkal több az előző évinél.