A beszállítók már több száz embert tettek az utcára
Ugyanakkor a nagyobb vállalatok sincsenek biztonságban, elkerülhetetlen, hogy a mostani tisztulási folyamat során ne menjen közülük néhány csődbe, ez pedig a hazai piacot is érintheti, ami további elbocsátásokhoz vezethet. Vanek Balázs szerint ma még nem látni, hogy a szektor jelenlegi kedvezőtlen helyzete meddig fog tartani, de az bizonyos, hogy a 2009-es év nem lesz könnyű az iparág szereplőinek.
Még nincs vége a leépítéseknek
Hazánkban korábban már több autóipari cég jelentette be, hogy a válság miatt leépítésekre kényszerülnek. A Bosch hatvani autóalkatrész-gyárában eddig száz embert menesztettek, és karácsonyig vélhetően további 100-150 alkalmazott jut hasonló sorsra.
A szintén alkatrészeket gyártó bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. a 120 dolgozó csaknem háromnegyedét küldi el a drasztikus keresletcsökkenés miatt. A kormánykerekeket is gyártó szombathelyi Delphi Hungary szintén ezen okból állította le az egyik gyártósorát, és bocsátott el embereket.
A Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin.
A világgazdasági folyamatok miatt csökkenti dolgozói létszámát Miskolcon a Shinwa, a japán társaság az alkalmazottak mintegy ötödétől, csaknem száz alkalmazottól válik meg. Mátó Tibor, a miskolci társaság humánerőforrás igazgatója azonban úgy nyilatkozott, hogy ez nincs összefüggésben a jelenlegi pénzpiaci válsággal, az autóipar recessziója miatt kényszerülnek erre a lépésre. A szakember úgy véli, a piac 2010-re ígérkezik kedvezőbbnek.
Tízezrek munkája is megszűnhet?
Bár a szakemberek egyelőre óvatosak az az irányú becsléseket illetően, hogy Magyarországon hányan veszíthetik el munkájukat a pénzügyi válság miatt ebben a szektorban, abban egyetértenek, hogy nehéz időszak elé néz a hazai gépjárműipar.
Mivel a válság nemcsak a nagy cégeket, gyárakat érinti, hanem közvetve a beszállítói körüket is, nagyon sok magyar kis- és középvállalkozás jövője válhat bizonytalanná – nyilatkozott korábban a Világgazdaságnak Bod Péter Ákos. Mint mondta, elhúzódik a krízis, akkor akár tízezrek munkája is megszűnhet.
Kovács Zita