3p

Bár az elmúlt napokban sorra lehetett hallani leépítésekről a hazai autóipari cégeknél, drasztikus, többezres elbocsátástól Magyarországon valószínűleg nem kell tartani, tudta meg az mfor.hu. Az emberek ugyanis a nehéz gazdasági helyzetben is fognak autót vásárolni, csak a kisebb fogyasztású, takarékosabb márkákat keresik majd. Ráadásul a Mercedes beruházásának köszönhetően további álláshelyek jönnek létre hazánkban.

A beszállítók már több száz embert tettek az utcára

Ugyanakkor a nagyobb vállalatok sincsenek biztonságban, elkerülhetetlen, hogy a mostani tisztulási folyamat során ne menjen közülük néhány csődbe, ez pedig a hazai piacot is érintheti, ami további elbocsátásokhoz vezethet. Vanek Balázs szerint ma még nem látni, hogy a szektor jelenlegi kedvezőtlen helyzete meddig fog tartani, de az bizonyos, hogy a 2009-es év nem lesz könnyű az iparág szereplőinek.

Még nincs vége a leépítéseknek

Hazánkban korábban már több autóipari cég jelentette be, hogy a válság miatt leépítésekre kényszerülnek. A Bosch hatvani autóalkatrész-gyárában eddig száz embert menesztettek, és karácsonyig vélhetően további 100-150 alkalmazott jut hasonló sorsra.

A szintén alkatrészeket gyártó bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. a 120 dolgozó csaknem háromnegyedét küldi el a drasztikus keresletcsökkenés miatt. A kormánykerekeket is gyártó szombathelyi Delphi Hungary szintén ezen okból állította le az egyik gyártósorát, és bocsátott el embereket.

A Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin.

A világgazdasági folyamatok miatt csökkenti dolgozói létszámát Miskolcon a Shinwa, a japán társaság az alkalmazottak mintegy ötödétől, csaknem száz alkalmazottól válik meg. Mátó Tibor, a miskolci társaság humánerőforrás igazgatója azonban úgy nyilatkozott, hogy ez nincs összefüggésben a jelenlegi pénzpiaci válsággal, az autóipar recessziója miatt kényszerülnek erre a lépésre. A szakember úgy véli, a piac 2010-re ígérkezik kedvezőbbnek.

Tízezrek munkája is megszűnhet?

Bár a szakemberek egyelőre óvatosak az az irányú becsléseket illetően, hogy Magyarországon hányan veszíthetik el munkájukat a pénzügyi válság miatt ebben a szektorban, abban egyetértenek, hogy nehéz időszak elé néz a hazai gépjárműipar.

Mivel a válság nemcsak a nagy cégeket, gyárakat érinti, hanem közvetve a beszállítói körüket is, nagyon sok magyar kis- és középvállalkozás jövője válhat bizonytalanná – nyilatkozott korábban a Világgazdaságnak Bod Péter Ákos. Mint mondta, elhúzódik a krízis, akkor akár tízezrek munkája is megszűnhet.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!