A Pearson szerint az irányár 844 millió font (370 milliárd forint); ezt a Nikkei készpénzben folyósítja.
A Financial Times megvásárlásáról az elmúlt hetekben a német Axel Springer kiadócsoport is tárgyalt a Pearsonnal, de csütörtökön közölte, hogy mégsem kívánja megvenni a brit lapot. A Nikkei 3,12 millió előfizetőjével a japán üzleti vezetői kör messze legnagyobb olvasottságú médiaszolgáltatója.
Az 1844-ben alakult brit kiadói csoport, amelynek 50 százalékos részesedése van a The Economist című folyóiratot gondozó kiadócégben is, az adásvételi egyezmény bejelentése előtt alig néhány órával még csak annyit közölt a londoni tőzsdén - megerősítve a brit sajtóban e hét eleje óta keringő értesüléseket -, hogy tárgyalásokat kezdett a Financial Times-csoport eladásáról, és a tárgyalások "előrehaladott szakaszban" járnak. A megállapodásról szóló nem sokkal későbbi bejelentés szerint a tranzakció nem érinti a The Economist vállalatcsoportban meglévő Pearson-részesedést.
A Pearson szerint az adásvétel véglegesítéséhez számos versenyfelügyeleti jóváhagyás szükséges, de a tranzakció várhatóan 2015 negyedik negyedében lezárul. A Pearson az Evercore, a Goldman Sachs és a J.P. Morgan Cazenove pénzügyi szolgáltatókat, a Nikkei a Rothschild bankcsoportot bízta meg pénzügyi tanácsadással a tranzakció lebonyolításához.
John Fallon, a Pearson vezérigazgatója a bejelentéshez fűzött nyilatkoztában azzal indokolta a Financial Times eladását, hogy a globális médiaüzletág fordulóponthoz érkezett a mobil és a közösségi médiaszolgáltatások robbanásszerű bővülésével, és ebben a környezetben a Financial Times sikeres szakmai és üzleti jövőjét a legjobban úgy lehet biztosítani, ha a lap egy globális digitális hírszolgáltatóhoz kerül.
A Pearson ezután teljes mértékben digitális oktatási szolgáltatásokkal foglalkozó globális üzletágának bővítésére kívánja összpontosítani figyelmét - tette hozzá a vezérigazgató. Fallon szerint a Nikkeinek hosszú időre visszanyúló, kiemelkedő hagyományai vannak a minőségi, pártatlan, megbízható, globális nézőpontú újságírásban, és a Pearson igazgatótanácsa bízik abban, hogy a Financial Times jó kezekben lesz a Nikkeinél. Az 1888 óta megjelenő Financial Times 58 éve a Pearson tulajdona.
Az FT-csoportba tartozik a gazdasági napilap mellett FT.com online médiaszolgáltató, a How to Spend It című pénzügyi tanácsadó folyóirat, valamint a Financial Publishing részleg, amely mások mellett a The Banker, az Investors Chronicle, a MandateWire, a Money-Media és a Medley Global Advisors médiatermékeket és szolgáltató portálokat gondozza.
A Pearson az adásvételi megállapodásról szóló közleményben kiemelte, hogy a Financial Times nyomtatott és online változatának olvasottsága az elmúlt öt évben több mint 30 százalékkal nőtt, és a kiadvány naponta átlagosan 737 ezer felhasználóhoz jut el.
A digitális változat részaránya az öt évvel ezelőtti 24 százalékról 70 százalékra nőtt, és az online kiadás tartalomletöltési forgalmának szinte a felét mobil eszközök adják. A tavalyi naptári évben az FT-csoport forgalma 334 millió font (csaknem 150 milliárd forint), működési szintű kiigazított eredménye 24 millió font volt.
A Financial Times értékesítéséről elért megállapodás hírét a piac kedvezően fogadta. A Pearson - amely március óta 20 százalékot vesztett piaci tőkeértékéből a cég kilátásainak borús befektetői megítélése miatt - csütörtökön késő délután 2,07 százalékos nyereségben járt a Londoni Értéktőzsdén, amelynek irányadó FTSE-100-as árfolyamindexe ugyanekkor 0,18 százalékos veszteséget mutatott.
A Pearson az elmúlt két évtizedben folyamatosan szabadul az olyan érdekeltségektől, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül oktatási szolgáltatási alaptevékenységéhez. A cég eladta részesedéseit egyebek mellett a Madame Tussauds és az Alton Towers szórakoztatóipari vállalkozásokban, a Lazard befektetési bankcsoportban, a FTSE indexszolgáltató csoportban és a francia Les Echos médiavállalkozásban.
MTI