4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Dirk Gerkens az RTL Klub vezérigazgatója őszintén meglepődött azon, hogy egy törvénytervezet szerint nem kérhetnek pénzt a kábeltévéktől. A vezető szerint a médiahatósággal korábban megállapodtak, és érvényes szerződésük van erre vonatkozólag.

Hétfőn a TV2 közleményben reagált arra a pénteki törvénytervezettre, mely szerint januártól sem kérhetne pénzt a két nagy kereskedelmi tévé a szolgáltatóktól. Kedden pedig az RTL Klub tartott sajtóbeszélgetést, ahol természetesen a sugárzási díj és a reklámadó érdekelte leginkább az újságírókat.

Dirk Gerkens, a társaság első embere azt mondta, őszintén meglepte őket a terv, hiszen előzetesen senki nem egyeztetett velük. A vezérigazgató azt is hangsúlyozta, hogy a törvénytervezet szerint is ez egy időleges korlátozás, bár ezzel sem tudnak egyetérteni. Van ugyanis egy érvényes szerződésük az NMHH-val, ami kimondja, hogy 2015-től kérhetnek pénzt a szolgáltatóktól. A megállapodás a digitális átállás és a földfelszíni sugárzás kapcsán született meg, amelynek keretében a csatorna támogatta a hatóság céljait az átállás minél gyorsabb lebonyolításában. Mivel ez az érintett csatornák nézettségének csökkenésével járt, ezért ennek ellentételezése volt, hogy sugárzási díjat kérhetnek.

Dirk Gerkens szerint mivel jelenleg egyetlen szolgáltató kínálatában sincs ingyenes csomag, így a vita kicsit mondvacsináltnak tűnik. Az előfizetők most is pénzt áldoznak arra, hogy különböző tévécsatornákat nézhessenek, tehát szó sincs arról, hogy a két nagy kereskedelmi tévé igényével jönne létre új helyzet. A vezérigazgató azt gondolja, hogy ezek a tárgyalások két üzleti partner (szolgáltatók és a tévétársaságok) között kell, hogy megvalósuljanak, a kormány közbelépése nem indokolt. Mint elmondta az időzítés érdekes volt, akár az is lehet a célja a lépésnek, hogy a reklámadón elszenvedett veszteségeiket ne tudják kompenzálni.

Hasonlóan a TV2-höz, természetesen az RTL Klub is számolt a jövő évi költségvetésében ezzel a pénzzel. Hogy konkrétan mekkora összegről van szó, azt nem kívánta az igazgató elmondani. Annyit azonban közölt, hogy a piacon elterjedt pletyka, mely szerint előfizetőnként 300 forintot kérnének a tévétársaságok túlzó, ennél kisebb összegekről szólnak a tárgyalások. Ez ráadásul nem tükrözné az RTL Klub magas nézettségét, miközben úgy véli Gerkens, hogy akár kérhetnének magasabb összeget is. (Szerk.: jelenleg 1000 forint alatt van a legolcsóbb előfizetési csomag, amelyben azonban csak közszolgálati csatornák vannak. A kereskedelmi adókat is tartalmazó szolgáltatás nagyjából 3000 forintos díj körül érhető el a piacon, tekintve, hogy a két nagy kereskedelmi tévé közönségaránya a teljes lakosságnál egész napra vonatkozólag is meghaladja a 30 százalékot, így egy 300-300 forintos díj esetén is a díj 20 százaléka jutna nekik)

Újságírói kérdésre válaszolva Dirk Gerkens azt mondta, nem tudja, hogy a kábeles cégek lobbiztak-e, de valahol érti, hogy ők sem szívesen fizetnek valamiért, amit 17 évig ingyen kaptak. A jogi lépések kapcsán egyelőre nem tudott biztosat mondani a vezető, mivel törvénytervezetről van csak szó. Természetesen, ha ezt a parlament elfogadja, akkor várhatóak lépések.

Emellett a reklámadó is szóba került, mellyel kapcsolatban a vezérigazgató szerint kivárás jellemzi a hirdetőket és az ügynökséget, hogy érvényesítik-e a reklámadót vagy annak egy részét a tévétársaságok. (A TV2 a közelmúltban jelezte, hogy szándékukban áll.) Az RTL Klub részéről ugyanakkor egyelőre nem született még döntés erről, tárgyalnak az ügyfelekkel. Dirk Gerkens szerint a hirdetőket nem riasztotta el, hogy kritikusabbak lettek a hírműsoraik. (Kolosi Péter programigazgató prezentációjában a Híradóról azt mondta, korainak tartja a 6 órás kezdési időpontot, de alkalmazkodtak a piachoz – vagyis a Tényekhez kezdéséhez. Az ősz folyamán elindult felfelé az RTL Híradó nézettsége, a városi lakosság körében a 18-49 éveseknél a legnézettebb lett.)

Dirk Gerkens azt is kifejtette, hogy a világban sehol sem tapasztaltak hasonlót, mint a reklámadó, ez teljesen egyedi, pedig a vállalatcsoport elég sok helyen jelen van a világban. Nonszensznek tartja, hogy az árbevételre vetnek ki egy (40 százalékos felső kulccsal rendelkező) adót. Ennek következtében állt elő az a helyzet, hogy míg az RTL a reklámpiac 15 százalékát képviseli, addig a reklámadó 80 százalékát fogják idén befizetni.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!